• 2009
  • 2007

• Site Meter

Rusar fram

Tiden rusar fram nu på försommaren. Det var ju nu som man skulle se alla de vackra platser som man planerat in under vintern. Nu när träd och buskar blommar som bäst. Jag har en lista på trädgårdar som jag skulle besöka nu på försommaren. Hittills har jag inte sett en enda av dessa trädgårdar. Jag har ju ett jobb att sköta också...och faktiskt ett socialt liv. Jag behöver ett sabbatsår!

Trädens och buskarnas blomning blixtrar till nu i någon vecka för att sedan börja sin frösättning på väg mot reproduktion. Tiden för växterna är knapp här på vår breddgrad. Förhoppningsvis hinner vi med att se en stor del av blomningen, men ligger man sjuk eller reser bort en vecka så missar man mycket av det vackra som växterna bjuder på. En stressad vän missade hela syrenblomningen förra året!
    Det finns visserligen fortfarande träd och buskar som ännu inte börjat blomma, som schersmin, fläder och epåletträdet i Bergianska trädgården, men snart går vi in i den djupa grönskans tid. En lugn och sommarstilla tid. Då lägger sig stressen att hinna med att se allt som händer med växterna. Då kan man på fritiden i lugn och ro hänga på sig ryggan och börja vandra runt öar och sjöar eller vandra kors och tvärs i Stockholms olika stadsdelar.

Under högsommaren är det annuellernas och perennernas tid och de grupperna stressar inte fram sin blomning på sammas sätt som träd och buskar.
    Maj, juni och juli är är för oss trädgårdsmänniskor den tid då det är som mest att göra.  Sedan planar det ut och under sensommaren blir det lite lugnare. Längre fram än så vill jag inte tänka nu...

Tiden går inte -  det är vi som rusar fram genom den stillastående evigheten...

Syrénvandring på Mariaberget

28 maj 2011

Det är något visst med Södermalms syrener. Kanske att de passar så bra till husen, planken, staketen och utsikten. Marie från Nyfiken Grön AB och jag har åtminstone ett gemensamt intresse - Södermalms syrener! Därför gick vi en syrenvandring den här tidiga lördagsmorgonen innan Stockholm Maraton startade. Det var i grevens tid...nästa helg har de säkert blommat ut. Vi hade en fin vandring som avslutades med kaffefika på mysiga Café Kahve.

Trädgårdskompisen Marie Carlqvist som bor här på Söder.

På Mariatorget såg jag årets färgtema i Stockholms planteringar. Rött och vitt! Röda bellis, vita penseer och vita förgätmigej. Snyggt!

På Hornsgatan grönskar de 175 nyplanterade gatuträden Ginkgo.

Syrentider och plantering i slottsparken

Efter att hela våren ha pysslat med sådda och övervintrade sommarblommor i märkliga utrymmen i slottet och i intilliggande byggnader...så har äntligen dessa stackare kommit ut i verkligheten. Ut i den svenska sommaren där många tuffa prövningar väntar. De första dagarna i frihet är den mest kritiska tiden även om trädgårdsmästaren har avhärdat plantorna ordentligt. Stark sol och hårda vindar är det värsta...och båda dessa väderförhållanden rådde när jag planterade ut. Fiberduk på vissa ställen hjälpte till.

Det är en speciell känsla när växterna får sin plats där de förhoppningsvis ska fånga våra gästers uppmärksamhet när de växt till sig och blommar som bäst. Järnnätter och annat prat om frost tror jag inte på nu.
    Inköpta pelargoner är planterade på terrassen och i borggårdens planteringar har mina övervintrade röda pelargoner fått plats bland eget uppdrivna vita lejongap...inget att visa på bild ännu, det kommer senare.
    Ikväll värker min rygg efter alla möjliga och omöjliga ställningar när man planterar alla dessa hundratals växter i olika planteringar och urnor.
    Nästa vecka får jag äntligen börja göra parken snygg igen.
    Gillar mandelblom

Jag har en favorit bland försommarens vilda blommor och det är hundkäx!

Nysått

Vaktmästare J har snickrat nya planteringslådor vid hotellet och jag tyckte att han även skulle plantera växterna i de lådor som han så fint har fått på plats nu. Så det här är hans verk! Fint jobbat kompis! Synd att du inte läser min blogg så att du kan se mitt beröm...
    Emelie trivs också vid de här blomsterlådorna!

Här handlar jag utplanteringsväxter i Årsta...och alla dessa blommor fick faktiskt plats i den lilla 307:an.

Den här rapsen och hundkexen hade jag tänkt fotografera när jag åkte hem idag...men det gjorde jag inte. Hade jag gjort det så hade jag upptäckt att jag glömt datorväska och kameraväska ute på gårdsplan på jobbet och det hade tagit mig några minuter att vända och hämta väskorna. I stället upptäckte jag detta när jag kom till Stockholm och fick vända i köer och åka 14 extramil den här fredagseftermiddagen då jag var ordentligt trött och längtade hem. I fredagsköer hackade jag mig tillbaka mot stan igen och tänkte att jag aldrig mer ska glömma något. Bilden tog jag när jag åkte hem från jobbet andra gången.

Det här var allt jag orkade åstadkomma i middagsväg den här fredagen...och jag som hade tänkt göra en trerätters middag.
    I morgon bitti blir det syrenvandring!

Från ett hotellfönster i Malaga

Hotell  Room Mate Larios vid Plaza de la Constitucion
     Nere på torget var det konsert och över hustaken dansade svalorna...

Spanienresan dag 4 - En dag i Nerja

Balcón de Europa - Europas balkong fick ursprungligen sitt namn av kung Alfonso XII år 1885 och har nyligen renoverats med ny markplattor. Härifrån har man en fantastisk utsikt ut över havet och kusten med sina vackra små stränder. Under balkongen finns en restaurang.

Den här dagen i Nerja som ligger fem mil utanför Malaga, fick jag av min dotter i födelsedagspresent. Hon hade planerat och läst på om den lilla paradisstaden och efter att ha vandrat ner mot havet från bussen så stod vi plötsligt där på Europas balkong som platsen kallas. Från balkongen har man en otroligt vacker utsikt och under balkongen ligger en restaurang inne i berget.

Dotter bjöd på lunch och vi vilade i solen vid havet några timmar. Om man jämför gränderna i Marbella med Nerjas slingriga små gator så känns det mer levande här i Nerja, som om det bor vanliga människor i husen och att butiker och restauranger ägs av ortsbefolkningen. Något som var lite märkligt var att maten på de flesta restauranger var väldigt billig här och på caféet med den fantastiska utsikten, där fick man gott kaffe och bakelse för några få euro.
    Tack för en fantastisk fin dag kära dotter!

Hemma i Malaga blommade gula rosor och på torget fortsatte folket att protestera, demonstrera och manifestera.
    Den korta semestern var slut och en oro för att Islands vulkanaska skulle hindra vår hemfärd, kom över oss. Lyckligtvis hann vi hem innan askan började ställa till problem för flyget.
    Tillbaka i verkligheten och till vardagen med massor att göra i slottsparken där gullvivorna snart blommat över och där syrener och äppelträd nu förgyller trädgården och i morgon är det den stora utplanteringsdagen. Nästa semester för min del blir i augusti.
    Den här resan var helt perfekt och jag har njutit varje minut!

Spanienresan dag 3 - Solsemesterort och La ligafotboll

Vi kom med buss från Malaga och väl framme i Marbella så tog vi oss ner till stranden. Det här skulle vara en typisk spansk solsemesterort och jag förväntade mig att se gräddan av soldyrkare bränna sitt skinn där på stranden.  Jag antar att det är off season nu därför att stranden var nästan tom på folk trots att det var lördag. Allt såg oerhört tråkigt ut, sanden på den smala strandremsan var grov och de stora hotellens arkitektur orkar jag inte ens kommentera.
    Nej...det här var en stor besvikelse. Jag visste att det inte skulle vara någon drömplats för mig, men jag trodde ändå att stranden och hotellen skulle vara i mycket bättre skick. Det var ganska sunkigt faktiskt.

Som tur var så gick vi upp i den lilla trånga delen av staden där bougainvillean klättrade på kritvita hus (hur många turister har inte det motivet i sina fotoalbum?) och där restauranger trängdes tillsammans på de små torgen. Det var mysigt att sakta vandra där även om det nästan var på gränsen till för mycket på något sätt. Som om det inte var riktigt äkta. Svårt att förklara. Efter en god lunch på en italiensk restaurang där vi satt under en stor bougainvillea, så tog vi bussen tillbaka till vårt Malaga där fotbollsmatchen väntade.

En bit från vårt hotell bodde spelarna i Barcelona och vi kom faktiskt samtidigt till arenan. När vi i vintras beställde den här resan visste vi såklart inte att serien nu redan skulle vara avgjord och att Bercelona vunnit La Liga. På grund av det så var inte den här matchen så viktig, vilket betydde att Barcelona ställde upp med ett b-lag.
    Alltså fick vi inte se de stora stjärnorna som Messi, Iniesta, Xavi, David Villa m.fl.
    Men det var ändå roligt att se matchen där unga kommande stjärnor ville visa vad de kunde. En bit in i andra halvlek så kom trots allt två spelare från den vanliga startelvan in på plan, Alves och Pedro och det blev i varje fall lite stjärnglans.

Malagas fans var hängivna och det var bra stämning på läktaren. Att gå på fotboll i Spanien är en trevlig fest och hela familjer kan gå utan att riskera att bli beskjutna av raketer mm. som hemma i Sverige.
    Efter att ha legat under med 1-0 så vände Barca och vann till slut med 3-1 efter mål av Bojan, Afellay och Bartra.
    Ännu en fin dag och efter matchen tog vi en stilla kvällsvandring i våra hemmakvarter runt katedralen.

Den riktiga Messi var inte på plats men många småspelare på läktaren bar hans namn på tröjan.

Barcas andramålvakt Pinto stod i mål den här sista matchen för säsongen

Bojan

Malagas publik vände ryggen åt Barcelona

Afellay

Dani Alves

Pedro

Spanienresan dag 2 - Blommande Malaga

Dag 2 tog jag kameran och smög ut tidigt. Ljuset var varmt och mjukt och de blålila jacarandaträden var ännu vackrare än då vi anlände till Malaga. Jag stannade länge i sluttningen upp mot borgen.
    Jag tycker om Spanien och jag tycker om spansk fotboll och i synnerhet FC Barcelona men jag vet inte om jag tycker så mycket om det spanska folket. De är inte direkt trevliga och ett folk som tycker att tjurfäktning är en underhållning år 2011 förstår jag mig inte på. Dag 3 kommer att handla om ett besök i en känd turistort och om en fotbollsmatch!

Acanthus mollis

Spanienresan dag 1 - Mötet med Malaga

På 10 000 meters höjd, med en fart på 900 km/tim och med mellanlandning i Zürich tog flyget oss ner till Malaga i Spanien. Min dotter och jag har för vana att åka på en fotbollsresa varje år och i år tänkte vi se Barcelonas sista ligamatch för säsongen som spelades i Malaga. Den första planen att åka till San Sebastian sprack av olika anledningar och nu väntade alltså Malaga på den spanska solkusten i stället. Vårt svenska vår- och försommarväder är ju inte direkt stabilt och det kändes helt ok att få känna lite värme och solsemesterkänsla som bonus på vår fotbollsresa och vi hade även planer att nosa upp någon trädgård och dotterns shopping var en självklarhet.

Malaga klingar väl semesterort med stränder där rosa tyskar dominerar och där det genuina Spanien lyser med sin frånvaro?
    Fel fel fel! Malaga som är Spaniens femte största stad är inte alls någon turistort likt grannbyarna Torremolinos och Marbella. Långt därifrån. Det är i stället en ganska stor stad som är mycket spansk och där ingen kan ett ord engelska och där jag med min haltande skolengelska framstår som ett språkgeni.
    Jag gillade genast den här stan och vi bodde riktigt bra vid torget Plaza de la Constitucion där det under vår vistelse var demonstration mot regeringens nedskärningar och mot massarbetslöshet. Talare avlöste varandra och levande musik spelades långt in på natten. De mest hängivna övernattade i sovsäckar på torget och vid mina morgonvandringar såg torget ut som en liten campingplats. Det var aldrig någon hotfull stämning men uppslutningen var stor och jag hörde att 20 000 hade samlats på ett torg i Madrid.

Nåväl...efter att ha installerat oss på hotell Room Mate Larios där vårt rum högst upp hade utsikt mot katedralen och borgen uppe i bergen, gick vi ut på en vandring. Vi gick förbi katedralen från 1500-talet och på platsen runt om fanns trädgårdar och caféer.
    Vi fortsatte genom den långa Parque de Malaga där exotiska växter med höga träd skapade en djungelkänsla. Längre ut från stadskärnan låg stranden som inte var så mycket att jubla åt men helt ok. På väg tillbaka vandrade vi uppför sluttningen emot borgen och alla de blåblommande jacaranda-träden var så vackra och kameran glödde. Det kommer att bli mycket blåblommande Jacaranda mimosifolia i de här inläggen...

Vi betalade vårt inträde och klättrade upp mot Alcazaba som är ett militärfort från tiden för det arabiska kungadömet och eftersom jag valde att inte besöka Alhambra i Granada den här gången så fick det här bli en ersättningsplats. Jag kan ju inte jämföra platserna eftersom jag aldrig varit i Alhambra men efter att ha sett youtube-klipp från Alhambra så är det mycket vackert, men med nackdelen att köer med folk ringlar sig genom trädgårdarna.

Här var vi nästan själva och jag tyckte mycket om de här rummen med olika trädgårdar där vatten sakta rann i gångarna och där total stillhet rådde. Utsikten var magnifik och under oss i den sluttande parken lyste de blå jacarandaträdens blommor. En mycket bra början på vår vistelse i Malaga och under dag 2 då ljuset var som gjort för fotografering visar jag mer av de blå träden...

Historisk blomning i Edvard Anderssons växthus

Det är hög dramatik i Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården just nu. Vid tolvtiden besökte jag den jättelika oformliga fallosen...vilket är betydelsen av det latinska namnet Amorphophallus titanum, på svenska jätteknölkalla. Efter mitt besök kom Radio Stockholm och annan media för att bevaka det stora ögonblicket.

Senast som denna gigant blommade i Sverige var 1935, så det här är stort för botanister och andra växtintresserade just nu när det handlar om timmar innan blomman vecklar ut sig. Efter mitt besök fick jag rapport via mail från Bergianska att ´´Nu är den verkligen på gång, man kan nästan se hur den öppnar sig´´.
    Den rapporten gör att jag självklart måste ut till Bergianska ännu en gång i eftermiddag, trots att det ska packas och fixas inför Spanienresan. Men jag vill inte missa det här ögonblicket. Jätteknölkallan blommar endast under 3-4 dagar.

Den här växten växer endast vid branta sluttningar i Sumatras regnskogar i Indonesien men frön har spritts över världen och botaniska trädgårdar kan bjuda på det här skådespelet...någon gång vart 80:de år eller så.
    Läs mer på Bergianskas hemsida

Uppdaterat:
    Jag fick ett meddelande om att blomman slagit ut klockan 13.10, bara en timma efter det att jag varit där. Jag begav mig till Edvard Anderssons växthus ännu en gång och nu fick jag äntligen se den fantastiska blomman. Kunnig personal från Bergianska fanns på plats för att svara på aldrig sinande frågor från besökarna.
    I två dagar blommar den nu innan den börjar skrumpna ihop. Jag hörde från en av Bergianskas personal att den här knölen väger 40 kg men att den med tiden kan väga ända upp till 160 kg!
    Så har jag då sett jätteknölkallan blomma och jag kan återgå till packning mm.

Lilla bildens foto av Astrid Fyhr - Bergianska
    Lite mer än en timma senare slog blomman ut!

Bloggvän på besök

Min sommarförkylning frodas och fick mig att sitta i soffan i natt för att få lite sömn. Lade jag mig ner så hostade jag konstant och oroade mig att grannarna skulle ringa störningsjouren.
    Men natt blev till morgon och jag begav mig till slottsparken för att möta en bloggvän som konfererade på slottet.

Morgonen var solig och vacker och nattens temperatur hade nosat på frostgrader. Redan strax efter klockan sex träffades Anita och jag en stund i parken innan vi båda skulle äta frukost och det var ett mycket trevligt möte.
    Anita har en mycket fin blogg och tar riktigt bra foton, tyvärr hade hon bara med sig sin lilla kompaktkamera idag och om det skulle bli något inlägg om Engsholm på hennes blogg så blir det kanske inte de sedvanligt proffsiga bilderna. Jag sa att hon kunde låna min kamera...men att få en Canonanvändare att ens hålla i en Nikon funkade inte...!

Min sysselsättning i parken nu är bl.a. att bära ut och in på alla växter som ska avhärdas innan de om ca. en vecka ska få sin plats ute i trädgården. Pioner och löjtnantshjärtan fick stöd innan jag lämnade parken för att kurera min förkylning hemma i morgon, innan vi tar planet mot Pablos stad på torsdag.

På Engsholms slott har vi en kondisbloggare av rang. Besök hennes blogg Bettans bakverk så får ni se själva!

Och här är en trevlig länk!

Anita vid min nya plantering ´´Drömhörnan´´

Petra plockar gullvivor och förgätmigej. Tyvärr hade jag bara mobilkameran vid det här ögonblicket...men Petra blir ju bra på bild oavsett vilken kamera man använder!

Körsbärsträd och hägg blommar vid hotellet
    Det älskliga humleblomstret

Slån - Prunus spinosa

I maj månad skummar det i backarna när slånbärssnåren blommar och i Sörmland ligger de röda torpen inbäddade i kritvita och vackra fluffiga skyar. Det ser ut som på sådana där Sverige-vykort som finns på varuhusen. Vackert är det, och flyktigt som all blomning i maj. Naturen har bråttom att blomma, sätta frö och frukt under vår korta sommar.

De här torniga snåren är en perfekt plats för vilda djur att gömma sig i. Ingen människa eller något större djur går frivilligt in bland dessa tornar. Slån förökar sig med rotskott vilket gör att snåren hela tiden ökar i omfång. Blommorna är känsliga för frost och det sägs att om 10-20 % av blommorna sätter frukt så har säsongen varit lyckad.

De svartblå slånbären är mogna i oktober. Smaken är besk på grund av garvämnen men när bären varit med om några nattfroster så minskar garvsyrorna. Sedan är det bara att plocka och göra gelé, slånbärssaft och slånbärslikör. Man har hittat spår av slånbär i stenåldersgravar och bären användes tydligen som föda på något sätt.
    Annars använde man förr slånets magiska kraft mot häxor.

Slån trivs i soligt läge på öppna platser i kalkhaltig mark. Vanligast är slån i Mälardalen, Öland och Gotland. Den saknas helt i södra Västergötland och i inre Småland.

Slånbärsrecept

Bilden på bären kommer från Wikipedia

Krikon - Prunus domestica ssp. insitita

Man kan korsa och förädla hur många prunusarter som helst och få fram alla möjliga och omöjliga varianter av prydnadskörsbärs- och plommonträd, men de ursprungliga rena arterna är ändå vackrast tycker jag. De har enkla blommor, de är friska och härdiga, lite charmigt stökiga i växtsättet och på grund av sin härdighet så används t.ex. krikon som grundstammar till våra flesta plommonträd.
    Krikon kanske inte är någon växt som man använder i tjusigt stylade trädgårdar men där naturen gränsar och vid en sommarstugetomt är den underbar och passar perfekt. Hade jag en tomt idag så skulle den innehålla mycket av krikon, körsbärsplommon och slån.

Det är lite besvärligt att reda ut det här med plommon, krikon, körsbärsplommon och slån.

Så här beskriver man det på Den virtuella floran:
    I Sverige finns två underarter vilka ibland betraktas som olika arter. Huvudunderarten, plommon (ssp. domestica), är vanligen trädformad och har kala eller gleshåriga kvistar utan tornar, större och något avlånga frukter som är gula, rödaktiga, gröna eller blåvioletta, med en sten som lätt släpper från fruktköttet. Underarten krikon (ssp.insititia (L.) Bonnier & Layens) har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage.

Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. Hybrider mellan plommon eller krikon och slån (P. spinosa) kan ibland påträffas.

Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak.

Se krikonrecept i köket här.

Rösta på Kina slotts penséer

Trots min förkylning så tog jag mig tidigt ut till Kina slott där det är penséutställning och jag ville inte missa den. Visserligen pågår den till den 6 juni men det är ju så mycket annat som händer nu.
    Jag gillar penséer när blommorna är små och går mot blått och ljuslila. Vilken av dessa tycker ni bäst om? Ha en fortsatt fin helg där ute i det vackra!

Patiola ´Pure Light Blue´

Viola cornuta ´Molly Sandersson´

Rocky ´Sunny Side Up´

Rocky ´White whoth Bloch´

Jag har svårt för de som går mot rött och de gula fick inte ens vara med här på bloggen, förutom de längst bort i bild då.

Här kan du läsa mer om Kina

Förfall

Förkyld! Hängig, risig. Män blir ju sjukt sjuka när förkylningen slår till! Finns ju ingen tid till sånt nu i maj månad. Massor att göra innan resan. Jag får kurera mig i helgen.
    Och när ska det här bli en trädgårdsblogg igen?
    I mitt örnnäste är det också nästan förfall...skulle ju helgstäda!!
    Bloggportalens lista över Hus och Hem så är jag omringad av inrednings- och mammabloggar...

Under hägg och syren på Djurgården

Vackra Prunus padus! Om man gillar häggblomning mer än normalt...är man då häggoman eller häggopat eller häggofil eller nåt? En gång hade jag Padus som nick på en sajt.
    Jakobs torg

Djurgården svämmar nu över av häggblomningen och jag berusade mig på häggdoft idag.
    Jag plockade en semesterdag för att hinna se det som blommar i Stockholm just nu. Om en vecka är häggblomningen över. Jag kan ju inte ta någon sammanhängade sommarsemester så därför tar jag en dag då och då för att kunna njuta lite av det vackra och flyktiga. Nästa vecka åker dotter och jag till Spanien för att se fotboll och bara vila. Men nu har det ju varit jordbävning i landet. Jag åt lunch med samma dotter på Skeppsholmen där vi satt i gräset och såg på Stockholms livliga båttrafik.

Majblomning i Bergianska trädgården

Luktolvon - Viburnum carlesii

Affodill - Asphodelus albus

Visby 9 maj 2011

Vardagsmorgon i Visby. Jag gick ut tidigt för att möta Jessica som jobbat på Engsholms slott för en tid sedan men som tog sin familj och flyttade tillbaka till sitt Gotland. Jag förstår henne. Verkligen! Det var lugnt på gatorna men på Strandgatan fanns ett stort filmteam, man skulle göra film av något som Marie Jungstedt skrivit.

Det renoverades i restauranger och på uteserveringar runt om i stan inför den kommande turistsäsongen. Jag tänkte att jag alltid missar alla Visbys blommande rosor eftersom jag aldrig befinner mig på Gotland i juli månad. Det är för mycket folk för mig då. Att hamna i Visby under stockholmsveckan är inget jag drömmer om...men jag kanske inte är målgruppen för den festen heller...!
    Det sägs att Gotlands turism fick en ordentlig skjuts när Ulf Lundell släppte sin bok Jack på 70-talet och det var många som ville vara som Jack och följa hans fotspår på Gotland. De som är här under Stockholmsveckan nu för tiden vet nog inte vem Jack var.

Framme vid Wisby hotell träffade jag den alltid så glada och positiva Jessica och det blev en perfekt start på dagen. Hon bjöd på lyxig lunchbuffé inne på det vackra hotellet där min bror och jag bodde några dagar 1995 då vi firade vårt familjeföretags 25-årsjubileum. Tack för de trevliga morgontimmarna Jessica!
    Det kändes som vanligt ganska tungt att behöva lämna Visby. Jag hade velat stanna några veckor för att se botaniska trädgårdens alla träd börja blomma och grönska. Här på Gotland och även på Österlen hittar jag rätt tempo på något sätt, stressen försvinner och man lever lättare.

Rummet städades och jag tog farväl av Birgitta på Lybska gränd, tog min ryggsäck och kameraväska för att ännu en gång vandra runt i stan och jag började såklart i botaniska där trädgårdsarbetarna nu var igång. Nu fick jag äntligen tillfälle att träffa den omtalade trädgårdsmästaren Lasse Pettersson och jag förstår så väl att han är en omtyckt profil här. Han hade läst vad jag tidigare skrivit om trädgården och det var ju idel beröm.
    Jag gick ner mot havet och tog sedan stigen utanför muren upp mot stan. Det var dags för dagens andra möte och jag träffade Åsa vid Sankt Hans café. Hon skriver den fina bloggen Tankar från ön och det var trevligt att träffa henne där på uteserveringen bland ruinerna.

Motvilligt drog jag mig sedan sakta bort mot båten som skulle ta mig tillbaka till Sverige och trots att jag vet att jag alltid kommer att återvända till den här ön så känns det lika sorgligt varje gång när jag ser Visby och Gotland försvinna i horisonten. Resan hem gick över ett helt stilla hav. Inte en krusning på vattenytan.
    Plötsligt befann jag mig i en ström av halvspringande människor på Stockholms central och hur mycket jag än tycker om mitt Stockholm, så undrar jag varför jag bor här!

Lasse Petterssom är trädgårdsmästare i Visby botaniska trädgård. År 2002 tilldelades han Guldrosen i Visby med motiveringen "Trädgårdsmästare Lars Pettersson har med kunnande och goda idéer steg för steg upprustat och med varsam hand förnyat Botaniska trädgården. Med känsla och respekt för dess särart och lyhördhet för olika intressen har Lars både förvaltat och vidareförädlat trädgården, till stor glädje för både boende och besökare."

Uppifrån den övre ingången till botaniska rinner en flod av ormöga ner mot trädgården.

Gotlands landskapsblomma murgröna

Det här huset var till salu. Längst bort i bild ligger botaniska trädgården...!

Tranhusgatan med den stora hästkastanjen

Den här stora magnolian växer inne på en gård på Klosterbrunnsgatan

Almedalen

Åsa från Klintehamn vid Sankt Hans café

Hej på ett tag då Lybska gränd!

Visby 7 maj 2011
    Visby 8 maj 2011

När de flesta i Visby sov den här söndagsmorgonen tog jag cykeln ut till Muramaris. Jag cyklade längs havet och kände en sådan där cykeleufori då att man börjar nynna...ja nästan sjunga.
    Snäckbacken blev inte så jobbig eftersom jag fått låna en bra cykel av mina vänliga hyresvärdar. Utefter vägen såg jag hur murgrönan klättrade i många träd. Tänk om den där lianen kunde växa lika starkt i Stockholmsområdet, men där fryser den till döds under vintrarna för det mesta.

Färden gick alltså mot den där märkliga trädgården som jag inte blir riktigt klok på. Det här blev mitt tredje besök och jag kan inte säga att jag blev mindre förvirrad den här gången. Är det vackert eller misskött? Eller är det bara en plats som sakta förfallit på ett värdigt sätt och där den nya ägaren låter trädgård och byggnader leva vidare som de gjort under många år.
    Det som är påtagligt här, är att man faller in i ett lugn och i ett vemod, men inget jobbigt vemod. Sätter man sig någonstans så finns en risk att man somnar. Havet hör man och ser genom träden i trädgården.

Jag tycker om gamla trädgårdar som har något av ett planerat förfall över sig och Muramaris gränsar till en sådan plats. Samtidigt känns trädgården lite ängslig, som om den väntade på att bli omhändertagen. Det fanns en stark kärlekshistoria här en gång. Villa Muramaris byggdes mellan 1915 och 1917 av makarna Ellen och Johnny Roosval. Ellen, född von Hallwyl, kom från en av Sveriges då rikaste släkter och orsakade skandal när hon skiljde sig för att kunna gifta om sig med Johnny som var en man av folket, senare dock professor i konsthistoria
    Muramaris är Ellens och Johnnys gemensamma skapelse och ömsesidiga kärleksförklaring. Historien om paret finns beskrivet i boken ´´Som berusad av din närhet´´ som är slut på bokförlaget och omöjlig att hitta på antikvariat...jag har försökt många gånger.
    Hur som helst...mitt besök i trädgården fick mig att andas lugnare och jag gick ner mot havet för att följa vandringsleden i naturreservatet Brucebo.

Gravänder

Tillbaka i Visby och solen värmde nu skönt. Efter att ha lämnat cykeln hemma på Lybska gränd började jag att Visby-vandra. Jag gick långt. Ville se alla gränder och jag såg in i trädgårdarna där vissa hade en medeltida kyrkoruin eller ringmuren som granne. Min favoritgata är Tranhusgatan och då inte bara för att den gränsar till botaniska trädgården. Den är trivsam helt enkelt.

Murgröna...

Jag var i stort behov av kaffe och jag använde mig av min iphones gps mitt i medeltidsatmosfären. Jag ville hitta till Café Gula Huset som jag läst om och vilken tur att jag valde det fiket.
    Det är nog ett av de mysigaste caféer jag någonsin varit på. Allt var perfekt. Läget med en ruin och granntomtens stora valnötsträd som fond och så den genomtrevliga Hans som driver stället. Han berättade att han planterat ett fikonträd och ett mullbärsträd i caféträdgården för tjugo år sedan och längs väggarna fanns även kiwi. Lägg till att kaffet var sjukt gott och likaså mackan. Hit kommer jag att återvända varje gång jag besöker Visby.

Ännu ett bevis på vad murgrönan kan ´´ställa till med´´.

Mitt dagliga besök i botaniska trädgården

En dag kvar i Visby och en lyxig frukostbuffé på Visbys bästa hotell väntar. Jag kommer också att träffa en bloggvän på ett av mina gamla favoritcaféer...och så träffar jag även trädgårdsmästaren i botaniska trädgården!

Visby 7 maj 2011

Kärleksporten

Alltid samma märkliga komma-hem-känsla när man från färjan ser Sankta Marias torn i Visby. Den här gången hade jag ingen bil med mig till ön, en ryggsäck och en kameraväska var mitt bagage när jag vandrade bort mot rummet vid Lybska gränd där jag bott så många gånger tidigare. Vädret var det bästa tänkbara.
    När jag hälsat på mina hyresvärdar och installerat mig på rummet gick jag bort mot botaniska trädgården. Botaniska trädgården i Visby är en av de bästa platser jag vet. Det är något som händer med mig när jag kliver in i den trädgården och jag tänkte att jag skulle försöka komma på vad det är som är så speciellt.

Om man börjar med att beskriva själva platsen så är läget vid havet med muren som skiljer trädgården åt, så fantastisk vacker. Sedan handlar det om träden. Runt hela trädgården finns enormt stora träd och här kan man hitta kejsarträd, tulpanträd, ginkgoträd, mullbärsträd, fikon, japansk magnolia, manna-ask, kinesträd, plataner, japansk zelkova, mammutträd, gudaträd, olika almar och lindar och de allra flesta är enormt stora. De är placerade runt om platsen men även inne i trädgården och man förstår att någon eller några har tänkt klokt innan man planterat dessa ståtliga träd.

Men det dyker även upp andra känslor här inne. Jag minns när jag kom hit första gången när jag var liten och tyckte redan då att det var en speciell plats.
    För några år sedan satt vi här inne, mitt i natten, Katarina och jag, med tända ljus i augustimörkret och med vin i glasen. En oerhört stark upplevelse. Jag vet att det är förbjudet och om du läser det här nu trädgårdsmästare Lasse...så städade vi efter oss och jag tror väl att det är preskriberat nu va? Lovar att inte göra om det!

Jag är nog en trädmänniska om man nu ska välja en inriktning bland alla växter som man använder i trädgårdar. Jag kan ibland bli trött på känsliga perenner och sommarblommor som dukar under för det minsta motstånd. Några frostnätter, någon som trampar på blommorna, en hare som använder sommarblommor som kvällsgodis eller svampar och insekter som tar kål på någon känslig växt.
    Träden däremot står stolta och kraftfulla och skapar sina egna miljöer omkring sig, en trädgård utan träd blir en fattig trädgård. Ibland känner jag att jag skulle vilja jobba enbart med träd.

Visby i början av maj ligger några veckor efter Stockholm i grönska och den här gången stod träden i botaniska nästan nakna, även om det började spira så smått i trädkronorna och den japanska magnolian blommade något. Först blev jag en aning besviken att jag kom lite för tidigt, men sedan insåg jag att det var ett perfekt tillfälle att se trädkronorna på de här exotiska träden, hur olika grenverken såg ut. På sommaren ser man ju bara det gröna taket här inne. Så, jag är nöjd, även om jag skulle ge mycket för att få stanna några veckor och se trädens blomning och att bladen vecklades ut.

Båten anlände till Visby halv tre på eftermiddagen, så den här dagen blev inte så lång i medeltidsstaden. Jag hann med botan, en liten sväng upp i stan och sedan var det dags för den sedvanliga Visby-solnedgången. Men först blev det ett kort möte med en vän vid havet och en sväng i botaniska.
    Jag brukar tycka att det är ganska banalt att plåta solnedgångar...men här i Visby kan man ju inte låta bli.

Jag gick mot rummet i gränden och laddade för en cykeltur nästa morgon ut till det märkliga och magiska Muramaris och senare hittar jag det mysigaste fiket inne i Visby.

Min Lybska gränd

Murgrönan är Gotlands landskapsblomma och den klär in nästan hela Visby där den klättrar och klänger på murar och i träd. Den här murgrönan i botaniska som klätt in S:t Olofs kyrkoruin lär vara Sveriges största. Se rötterna på bilden nedan.

Murgröna som klätt in en lundalm.

Det här enorma platanträdet är en favorit. Det är Sveriges största platan och planterades här 1855 när trädgården anlades. Trädet är 25 meter högt och stamomkretsen är fyra meter.

Tulipa tarda - Flocktulpan

Tulipa humilis - Violtulpan

Anemone x lipsiensis - Svavelsippa

Träjon som rullar ut sig

Magnolia kobus

Livet är inte alltid en dans på rosor. Det kan vara en svår kamp bland sockblommor också. Den här flikbladiga rönnsumaken verkar ha haft en jobbig uppväxt. Likaså det svarta mullbärsträden här nedan, som inte glidigt på en räkmacka direkt utan ser ut att kasta sina grenar runt om sig i ren förvirring.

Till vänster bambu och till höger japansk zelkova

Visby 8 maj 2011

Mot Visby!

Det är två år sedan jag besökte Gotland nu och mitt rum väntar på mig där i den medeltida gränden. Det blir en snabbvisit den här gången, för att se hur våren ser ut i Visby. Jag kommer att möta både vänner och växter under min vistelse och även få en dos av den gotländska atmosfären som brukar få mig så lugn. 307:an får stanna hemma, det blir vandring och cykel som gäller i Visby med omnejd.
    Jag kommer att plåta växter i botaniska, vandra långsamt i gränderna med ruinerna, se solen gå ner i havet och bara njuta av den här platsen några dagar. På måndag kväll landar jag i Sverige och i verkligheten  igen.

Äntligen!

Prunus sargentii - Bergskörsbär i buskform planterade jag i parken 2001 och jag såg framför mig ett hav av de vackra blommorna under Engsholms vårar framöver. Den lilla busken växter bra år för år och blommande med några enstaka blommor här och där. Ingen lade nog märke till vare sig blommor eller buske, förutom jag som stirrade otåligt på växten varje vår. Åren gick och busken växte sig stor som ett mindre träd, precis som jag tänkt.

Förra året började jag helt tappa tron på den här kompisen och planerade att sätta något annat på platsen. Men nu äntligen har den börjat blomma och då över hela kronan. Det är svårt att fånga blomningen på bild men jag känner mig mycket nöjd. Gillar blommorna mot de mörka bladen och bladens höstfärg är magnifik. Nu har den vuxit färdigt och kan koncentrera sig på att blomma i stället för att lägga all kraft till att växa. Från och med nu kommer den här bergskörsbärsbusken att bli vackrare för varje år och jag tror att vi fått det smycke som jag tänkte en gång.

Nu firar vi helg, vädret ska bli bra sägs det. Trevlig helg alla som hittat hit!

Pionerna växer fort nu

Snöklocka och kejsarkrona

Alla mina vedartade sticklingar har klarat sig och jag kan börja göra buskar av paradisbuske, vidjehortensia, bergskörsbär och trädgårdsprakttry.

Vitsippsbackarna börjar skifta i rosa och snart slocknar sipporna för den här gången. Nu tar gullvivor och förgätmigej över.

Här är jag!

Engsholms slott. En bild från förr.

Fixa Sommar

EN HELT NY TIDNING!

Om livet ute och om att inreda gröna rum
    Äntligen är Allt om Trädgårds lillasyster Fixa här!

I första numret, Fixa Sommar, kan du läsa om konsten att köpa pool och bygga altan.
    Du får följa med hem till galet vackra trädgårdar och bjuds på sköna recept till köket utomhus.
    Och så fläder, klematis, uteduschar, rabattlösningar och hela checklistan för
    en grönare och vackrare trädgård. Plus lite till … Trevlig läsning!
    Viveka

Om Allt om Trädgård Fixa:
    Fyra gånger per år kommer vi med de bästa tipsen och den skönaste inspirationen till ditt
    gröna rum. Fixa hjälper dig att inreda ute och ser trädgården som en förlängning av huset.
    Vi vänder oss till dig som är design- och inredningsintresserad hemmafixare, som tycker om
    att göra vackert, laga mat, snickra och skapa trivsamma rum ute.
    I Fixa kan du läsa om allt från om hur du bygger en altan, köper pool och grill till vilken ros
    du ska låta klättra på väggen för en blommigare och skönare sommar. Vi förenar den traditionella
    inredningstidningen med trädgården och kryddar med recept och gör-det-själv-reportage.
    Vi tar oss an uteplatsen, staketet, poolen, stenläggningen, garaget och till och med färgen på ditt hus.
    Självklart möblerar vi sedan det gröna rummet med snygga möbler, bra belysning och växter, blommor,
    buskar och träd. Och vi bjuder på trädgårdsfest med dukningar, recept och
    roliga kalasidéer.

Pressmeddelande Allt om Trädgård Fixa

Jakten på Scutellaria

Enköping är inte en speciellt upphetsande stad och en kylig, mulen och liten blåsig onsdag i början av maj...är stan verkligen inte att rekommendera för er som söker efter vackra platser.
    Men nu råkar Enköping vara en fantastisk parkstad som jag ofta besöker, men då senare på växtsäsongen. Idag såg Drömparken inte så lockande ut. De stora fälten av kirgislök kommer att blomma om någon vecka och det är väl förfesten här i Drömparken som är som vackrast i juli-augusti.

Borta vid Klosterparken blommade i och för sig magnolior men...nej, några veckor till skulle man ha väntat med besöket.
    Den här onsdagsresan handlade inte enbart om att försöka hitta vackra växter att fotografera i Enköping. Mitt andra uppdrag var att jaga vidare efter den perenn som jag blev förälskad i förra året, Scutellaria incana - Grå frossört. Färden gick vidare ut mot landsbygden där den där plantskolan låg...

Drömparken

Månviol - Lunaria rediviva

Vårärt - Lathyrus vernus

Rodgersia

Jag gillade de här broarna som höll kvar fjolårets sommarblommor

I en liten by som vi passerade på väg mot plantskolan hittade jag den här underbara granhäcken. Så här tycker jag att en granhäck ska se ut och alla ni som köpt tomter med gamla granhäckar - glöm inte att beskära den varje år! Jag har sett så många granhäckar som blivit förstörda för all framtid genom att man struntat i att beskära dem. Läs här!

Så äntligen kom vi fram till Tuna trädgård som jag blivit tipsad om. Här säljer man perenner som bl.a. finns i Enköpings parker och här hittar man många ovanliga sorter som inte finns i alla plantskolor.
    I min Drömhörna i slottsparken har jag planerat att ha Grå frossört - Scutellaria incana, och nu äntligen fick jag tag i den här vackra perennen.

Personalen på Tuna berättade att den är sjukt svår att föröka. Man delar den inte så lätt och det är inte  heller lätt att få den att gro om man sår den. Man kan ta toppsticklingar av den och föröka den på så sätt. Så nu har jag en utmaning framför mig. Det som nu gäller är alltså att föröka scutellaria! Se bilden nedan! Visst är den vacker?

Mailbombad

Just nu så fylls min mailbox med massor av fina och trevliga mail som mest handlar om trädgårdsfrågor. Hade jag tid och ork så skulle jag sitta och svara på alla dessa mail men jag får hänvisa till mitt tidigare inlägg.
    Att svara på kommentarer här på bloggen vill jag fortsätta med så mycket jag hinner även om jag missar någon kommentar ibland.

I morse föll snön tungt över slottsparken och man börjar fundera på det där med breddgrader igen. Hur har man hamnat här? På eftermiddagen övergick nederbörden i ett välbehövligt vårregn. Nu hoppas jag innerligt att vädret blir ett helt annat på lördag, söndag och måndag!
    Jag tog tempen på badvattnet = 2 grader!

Ikväll ska vi bli klara för final i Champions League som spelas på Wembley den 28 maj. Jag kan inte tänka mig att Barca tappar 2-0 som dom fick med sig från förra mötet.

112 600 vårblommor

Sommarblommor 2010, färgtema blått, lila och vitt.

Nu i vecka 18 kommer 112 600 vårblommor att planteras i rabatter och urnor i Stockholm. Jag läser i ´´Mitt i Östermalm´´ att staden ska prydas med dels penséer men även något annat som man inte vill avslöja.
    Vid midsommar byter man ut dessa vårblommor mot 123 800 sommar- och höstblommor. Hemligheterna fortsätter då man inte vill avslöja vilka sorter eller vilka färger som gäller i år.

Men på Östermalms stadsdelsförvaltning avslöjar parkingenjör Magnus Björkman att temat på Östermalm blir rött och vitt. Det kommer att planteras snöflingor, sommarljus, tobaksplantor, petunior, dahlia och alunrot. Inte så jättespännade val kanske men jag väntar och ser hur det kommer att se ut på plats. Härligt med ordentlig satsning i varje fall.

Gröna maj välkommen!

Äntligen maj...har nog många skrivit i sina bloggar idag. Jag har för tillfället lite svårt att ta in allt som händer nu. Måste försöka få bort stressen att vara i nuet. Hinner liksom inte med nuet! Allt händer just nu! Carpe-fucking-diem var det någon som uttryckte det! Fast då i positiv bemärkelse.
    En något kylig första maj i Stockholm och jag tänkte fortsätta min tradition att fotovandra i Bergianska trädgården just den här dagen, och det gjorde jag. Men väl hemma med alla bilder på samma växter som jag fotograferat så många gånger...så kändes det totalt onödigt att lägga ut dessa blommande prunusträd ännu en gång.

Nä...så jag drog upp till söder och till Tanto och Eriksdalslunden igen. Parkerade 307:an på Slipgatan som vanligt och hade tänkt vandra runt Årstaviken men mina knän ville inte riktigt hela den sträckan idag, så jag nöjde mig med att klättra i sluttningen där alla kolonilotter finns och det blommade betydligt mer nu än vid mitt förra besök. Här tog jag hundratals bilder på blommande träd och tulpaner mm.
    Fick en negativ känsla av de bilderna också men blev lugn av det gröna och när jag såg att häggen gått i blom, så slog det alla andra växters blommor tillsammans. Magnolior av alla möjliga och omöjliga sorter och underbart blommande körsbärsträd fanns överallt, men det var häggen som fick mig på fall!

De två översta bilderna är från platsen där Hans Drost har sitt Refugium och jag känner så starkt för den här lilla trädgården och det gröna huset. Det ser rätt ruffigt ut i trädgården men det är något lugnt och stilla som fångar intresset. Här finns inte denna explosion av färger som man kan se i så många av de små lotterna här. Jag hade tänkt lägga ut bilder som visade kontrasten mot det lugna gröna men jag kunde bara inte.

Nu väntar en ny vecka och jag ska fortsätta att försöka göra vår slottspark lite vackrare än den var förra året.

Backsippor i Tanto

...och Kungsängslilja

Södermalmbornas träbåtar börjar komma i sjön och man sorterar sina vinterprylar och lägger i en ordning som endast dessa båtägare förstår...