Site Meter

Bloggar, Facebook och Stayfriends

Internet har verkligen förändrat våra liv. Tänk tillbaka bara tio år och minns hur man tillbringade sin lediga tid i hemmet, för visst har väl Internet förändrat livet för väldigt många människor? Idag är Internet lika självklart i ett hem som telefonen och TV:n.

Jag minns så väl när jag fick Internet till mitt hem år 2000 och jag hade innan det sagt att man skulle kunna besöka trädgårdar i Australien och det kändes oerhört spännande. Min första surfning var just att titta på hemsidor med trädgårdar i Australien.
För mig är Internet viktigt idag och bloggandet har blivit en del av mina dagar men fortfarande kan jag inte riktigt förklara varför jag bloggar, jag kan ju skriva dagbok för mig själv utan att den ska synas på Internet.

Jag skulle ljuga om jag säger att jag inte bryr mig om besöksstatistiken eller att jag inte blir glad av kommentarer. Ibland funderar jag vad bloggen ska innehålla dag för dag utan att upprepa det jag gör i slottsparken. Jag ska absolut fortsätta blogga men känner att jag måste vidga mig lite mer utanför slottsparken. Funderar på att slå ihop mina två bloggar för att det på så vis skulle bli en blogg med mera innehåll.

Trädgård skulle fortfarande bli huvudtemat men kanske att jag skulle berätta mer om vad som händer i Stockholm bl.a. Om jag nu slår ihop bloggarna skulle jag nog kalla den för Trädgårdsspanaren eftersom jag ofta spanar runt i trädgårdar och parker. Nu låter det här som ett allvarligt problem och nästan lika stort som om SVT skulle gå ihop med TV4 men jag tänker bara högt.

Namnet Slottsträdgårdsmästaren valde jag med glimten i ögat, visst är jag en trädgårdsmästare i en slottspark men jag har egentligen inte utbildning att kalla mig trädgårdsmästare, jag har däremot en lång erfarenhet som har blivit en viktig utbildning för mig. Jag har dock ansvar för en slottspark på 8 hektar, alla kallar mig trädgårdsmästare och jag kommer inte att protestera i fortsättningen heller, jag är helt enkelt en trädgårdsmästare....en slottsträdgårdsmästare!

15392-108915392-1091
15392-1090

Vad gjorde man då innan Internet? För min egen del såg jag nog mer på TV på vardagskvällar, läste mer, städade mer, cyklade mer och skötte nog min bil bättre. Nu menar jag inte att jag sitter vid datorn hela kvällarna men det tar sin tid att ordna med bilder mm.
Internet är fantastiskt på många sätt, för att kunna söka efter information mm. Hur har Internet förändrat era liv? Nu för tiden kan man nå människor och göra sin ´´röst hörd´´ på ett enkelt sätt genom att själv blogga eller att kommentera och diskutera i tusentals bloggar. Det ska tydligen finnas ungerfär 40 000 aktiva bloggar igång här i Sverige.

15392-108815392-108615392-1087

I och med Facebooks födelse har det blivit självklart att synas, eller finnas på Internet och dela med sig av privata bilder, visa vilka som ingår i ens vänlista mm. Nu är väl inte syftet med Facebook att man ska vara sedd för alla på internet utan att finnas där för sina vänner. Se länken. Vi som bloggar vill däremot ha så många som möjligt på våra sidor.

Innan datorn kom till hemmen var man ju mer anonym, nu kan man googla på ett namn och få träffar på de allra flesta människor. Stayfriends är en plats där man kan hitta sina skolkamrater och är i likhet med Facebook ett ställe där man visar att man finns och att man kanske vill ha kontakt med sina bortglömda vänner. I bloggvärlden däremot är man oftast anonym men jag undrar hur det kommer att se ut framöver....kommer bloggar i framtiden se mer ut som Facebook?
Jag tror att vi framöver kommer att ha en mer utvecklad hemsida (en blandning mellan Facebook och blogg) där man skriver sin dagbok (bloggar) visar sina fotografier, har sin musik (som i MySpace) mm.

Samtidigt kommer frågan, varför vill vi synas och varför vill vi ha kontakt med så många människor via Internet? Är det för att så många lever som singlar idag eller har vi för få vänner att umgås med? Eller söker vi efter bekräftelse? Vill vi ha kontakter där man träffas mest i skrift?
Att träffas via dejtingsajter är idag vanligt i alla åldrar och utan internet skulle vi åter bli tvungna att använda oss av kontaktannonser i dagstidningarna....om man nu inte vill söka sin partner ute i det riktiga livet, dvs. på stökiga dansställen med en ljudnivå som liknar ett stålverks, på arbetsplatsen eller på någon annan romantisk plats.

För min egen del kommer jag inte att registrera mig på Facebook då man nog bör vara lite yngre där. Däremot tycker jag att idén är strålande, att skapa ett kontaktnät av både nya och gamla vänner, att kanske ta upp kontakt med gamla vänner igen.
Ibland vill jag i stället som Gubben i stugan dra mig tillbaka till en plats där all ny teknik saknas och bara leva med naturen. Kanske en vevgrammofon med en trave Haydn symfonier.

15392-109415392-1095



Kommentarer
Postat av: Lilla B

Mycket intressant inlägg. Tror att jag ska fundera lite och sen ge mig i kast med frågan du ställde: "hur har internet förändrat ditt liv."
Tänker fortsätta läsa din fina blogg men jag är mycket tveksam till om jag själv fortsätter när jag stängt växthuset för säsongen.
Trevlig helg!

2007-09-08 @ 11:04:42
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Eivor

Hej,
Man kan väl kalla internetanvändandet för ett typiskt skapat behov. Det gick ju bra innan också. Men det är behändigt när man skall söka platser eller slå upp något man undrar över.
Lite roligt att läsa vissa bloggar också även om några försvinner.
Det är trevligt att läsa Din blogg och många vackra bilder och jag tycker att man skall skriva det man känner för om det handlar om trädgård eller annat
spelar mindre roll.
Jag är nog själv ingen "bloggartyp" direkt, så jag lade ner det - igen...
Ha en fin Lördag i Stockholm, själv skall jag gå på café i Göteborg :)
Hälsn. Eivor

2007-09-08 @ 14:43:10
Postat av: Eivor

Jag glömde skriva att det var en fantastisk film med flyttfåglarna. Är det helt äkta fåglar hela tiden?
Måste vara filmat från någon båt eller flyg?
Väldigt fin.
Eivor

2007-09-08 @ 14:46:00
Postat av: Matildas fikarum

Åh, vilken fin film om flyttfåglar!
Vad gäller bloggandet så ser jag det som ett alldeles underbart och trevligt sätt att umgås utan att behöva springa på krogar och annat för att träffa nya människor.
Vi som kanske är lite mer stillsamma till sättet av oss har ju varit ganska isolerade förr, därför tycker jag bloggandet är ett fantastiskt medium.

2007-09-08 @ 16:39:55
URL: http://www.mildamatilda.blogs.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Lämna inte bloggvärden Lilla B. Trädgård är ett omfattande område och du hittar säkert något att blogga om.
Eivor: Fåglarna på filmen har levt med männsikor en längre tid och är tränade att flyga invid flygplan. Ha det så trevligt på caféet.
Matildas fikarum: Håller med dig....man kan ju t.e.x skriva med människor i Australien. Ha en fortsatt fin helg.

2007-09-08 @ 17:25:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inkan

Internet är en av de roligaste uppfinningar som gjorts tycker jag - vilken maskin:)! Jag började
med dator i mitt arbete redan på 80-talet och köpte min första egna i början av 90-talet. Jag är nu inne på min tredje daror och allt utvecklas så snabbt.
Släktforskning via internet är toppen - jag hittade igen min morfars okända familj tack vare internet. Kul eftersom jag även träffade en av mina amerikanska "kusiner" för första gången -och vi SÅG och kände att vi var släkt!
Och så underbart enkelt allt är när man tycker om att skriva. Man sparar, raderar, skriver om, rättar sig själv. Och förträffligt när man håller på med översättning.
Och man har snabb kontakt med släkt och vänner över hela världen. Sänder samma bild, foto eller dokument till flera - slipper tänka på att göra extra kopior och det är ju biilligare.
Det finns ju i datorn ( och säkerhetskopior på CD - har jag nu lärt mig!)
Och man får nya vänner (OM MAN VILL). Både genom gemensamma intressen och via bloggar.
Jag har fått flera nya vänner som jag sedan även träffat personligen och vi trivs ihop - och jag tvivlar på att vi annars skulle ha mötts. Ibland är geografiska avstånden så stora.
Och kontakter man får kan ju vara början till något kärleksfullt. Sådant vet man aldrig. Men inte letar jag medvetet en ny partner. Dyker 'han' upp - ja så
blir jag (kanske) glad.
Men
det ena behöver inte motsäga det andra. Jag väljer bl a havet eller fjällen då och då. Jag har inte ens mobil... Men en bok eller två i ryggsäcken samt musik på cd ( bl a Haydn - och Brahms) finns alltid med. Och en skrivbok samt penna och kamera.
Det kallar jag att tvätta själen. Några dagar, en vecka eller två åt gången.
Det ska bli spännande att se hur du utvecklar din blogg. Bara du har kvar blommor och växter så...
Men visst får du bjuda på en annan sida av dig själv också!

2007-09-08 @ 17:39:09
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Nina Ringbom

Hej
ville bara säga det att OM du skaffar ett konto hos facebook så blir jag din vän där :-)
Det är inte bara för yngre på facebook, tror de håller sig till Lunarstorm.
Jag skaffade ett konto på facebook för 3 dagar sedan, och där skapade jag sedan en diskussionsgrupp "Svensk historia och historiska personer" där man kan diskutera det mesta som rör historia :-)
Du är hjärtligt välkommen dit om du känner för det :-)
/mvh Nina

2007-09-08 @ 17:51:56
URL: http://www.historiesajten.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Visst har man mycket glädje av datorn och just släktforskningen är ju mycket enklare nu när man kan göra det via internet. Själv har jag hittat min kärlek på internet så hur skulle jag kunna prata illa om mediet.
Nina Ringbom: Vad bra Nina...då har jag en vän i alla fall om jag går registrerar mig i Facebook.

2007-09-08 @ 18:34:22
Postat av: sericea

Internet är både berikande och förlamande. Det är lätt att fastna för länge ibland, men det är ju "frihet under ansvar" så att säja. Man har ett eget val.
Jag tycker Internet är bra som komplement, man träffar nya vänner som man kanske inte skulle haft möjlighet att träffa innan, man lär sig mera för att informationen är lättnålig. Sen tar man allt det och berikar sitt liv.
Den här stressen att behöva synas och få bekräftelse som finns både på facebook och i bloggar känns bara krystad, men det har ju alltid funnits människor som velat synas, nu syns dom på andra sätt bara.
Jag blir gärna din vän om du kommer till Facebook, och självklart fortsätter jag att läsa din blogg hur du än tänker utveckla den.

2007-09-08 @ 19:29:30
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Ellinor

Vad Internet har gett mig har jag inte ens förmåga att klä i ord... men det där vet du allting om redan :)

2007-09-08 @ 22:27:29
URL: http://kajplats13.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Berikande och förlamande var en bra beskrivning.
Ellinor: Visst vet jag....

2007-09-09 @ 02:17:23
Postat av: wordpress portfolio themes

Stayfriends är en plats där man kan hitta sina skolkamrater och är i likhet med Facebook ett ställe där man visar att man finns och att man kanske vill ha kontakt med sina bortglömda vänner.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0