Site Meter

Silverax - Actaea racemosa



 
 
Det ståtliga vita silveraxet eller läkesilveraxet som det egentligen heter är en av de vackra höga perenner som trivs i skugga men som också tål en hel del sol. Från och med 1998 har släktet Cimicifuga hamnat i Actaea-släktet (Trolldruvor) då DNA-forskning visar att de hör ihop.

I Engsholms slottspark växer de under ett häggträd dit solen når fram endast några timmar på eftermiddagen. Det tog några år innan de började blomma så fint som de nu gör, så ha lite tålamod. 

Silveraxet växer vild i Nordamerika där den trivs på fuktig skogsmark och kom till Europa i början av 1800-talet. Den räknas som halvhärdig hos oss, blir ca. 150-200 cm hög och blommar i augusti-september och doftar inte gott.

Den här perennen ska alltid planteras på våren och vill stå kvar i många år på sin växtplats. Förökas genom delning på våren. I flera böcker kan man läsa att den kan användas som solitär, men det tycker inte jag. Egentligen borde ingen perenn användas som solitär, möjligen plymspirea och pioner då. På en blåsig plats behöver den bindas upp men annars är det en mycket stadig hög perenn.

I samma släkte finns arten Actaea simplex där sorten ´Brunette´ är en mycket vacker med vita blommor och rödbruna blad och den blir upp till 200 cm hög. ´Brunette´ börjar blomma redan i juli och fortsätter in i september. Den här sorten är framtagen av dansken Paul Petersen.
 
 



Källor:
Perenner av Björn och Marie Hansson från 2008.
Perennboken av bl.a. Rune Bengtsson från 1989.
Perenner i din trädgård av Lena Månsson från 1998

CD-skivan Perenner och lökväxter.
 
Google


Register för dagens växt.
.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så glad jag blir över dina inlägg om olika växter! Siverax planterade jag förra året, vid vår entre som ligger åt norr. Total skugga alltså... Att den luktar illa har jag helt missat:( Framför Silveraxet växer det Funkia av lite olika modeller, ska bli spännande att se hur det utvecklar sig!

2009-01-05 @ 10:22:12
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Gunilla

Ja vilken fantastiskt snygg perenn. Jag har båda sorterna hos mig. Den vanliga har blommat varje år och det blir bara fler och fler blomstänglar. Brunettan har jag haft i två år men blommorna hinner inte slå ut innan det blir för kallt. zon 5.

Bladverket är ju väldigt dekorativt i sig.



Gunilla

2009-01-05 @ 10:28:02
URL: http://norrskenetstradgard.blogspot.com
Postat av: HelenJ

Höstsilveraxet tillhör mina favoriter - skir men ändå med mustiga färger.

Jag måste passa på att tacka för alla "Dagens Växt"-inlägg. De har varit perfekta under utbildningen när vi har pluggat inför tentorna i växtkunskap! =) /Helen

2009-01-05 @ 10:58:47
URL: http://grona.funderingar.blogspot.com
Postat av: Anna

Den här växten har ju jag tänkt skaffa, tack för påminnelsen! De är läckra!

2009-01-05 @ 11:07:35
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ja vita växter i norrläge är värdefullt. Lycka till med dina ax.



Gunilla: Vad synd att inte Brunette hinner blomma hos dig...men bladverket är ju vackert i sig som du säger.



HelenJ: Det var roligt att höra Helen och lycka till med utbildningen!



Anna: I maj öppnar plantskolorna...bara att shoppa silverax då Anna!

2009-01-05 @ 11:17:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej

Härliga bilder att titta på i vinterkylan.Nu blir det i alla fall ljusare varje dag.

Önskar Dig en god fortsättning på det nya året!

p.s

Har du tips på bra systemkamera att fota växter o andra naturbilder? Jag funderar på att skaffa nåt i prisklassen 5-10 kkr.

2009-01-05 @ 11:18:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gunnar: God fortsättning själv. Vågar inte tipsa om någon kamera....är inte alltför kunnig på det det området. Har en ganska enkel kamera själv. Just nu tycker jag om att kunna skjuta en bild snabbt utan att behöva rigga en stor systemkamera...men den tiden kommer också!

2009-01-05 @ 11:23:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag köpte mitt silverax -07 och det blommade så fint i en minimal kruka på balkongen förra sommaren -08 för första gången.

det är en av mina verkliga favoriter, färgen o blommorna och ja, hela uppenbarelsen.

2009-01-05 @ 12:07:05
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Vad kul...hoppas att den fortsätter att förgylla din balkong!

2009-01-05 @ 15:19:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Yo

Tycker silverax doftar gott, åt citrushållet till. Blev glatt överraskad när jag upptäckte det och därför lite förvånad över din anmärkning. Är doften för stark, kanske? Yo

2009-01-08 @ 18:02:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Yo: Helt ärligt...anmärkningen är inte min utan från en av böckerna som jag angett som källa..för min egen del försvagas mitt luktsinne mer och mer...vet inte vad som hänt!

2009-01-08 @ 18:07:24
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej!

Vilken bra blogg du har, får nog fördjupa mig i den. Ang. luktsinnet så kan det vara polyper, jag saknade luktsinne i 2 år innan jag fick behandling och därmed fick tillbaka luktsinnet. Kolla!

På återseende.

;)

2009-08-15 @ 19:27:05
Postat av: Anonym

Hej!

Vilken bra blogg du har, får nog fördjupa mig i den. Ang. luktsinnet så kan det vara polyper, jag saknade luktsinne i 2 år innan jag fick behandling och därmed fick tillbaka luktsinnet. Kolla!

På återseende.

;)

2009-08-15 @ 19:28:27
Postat av: Lars

Silverax i alla former tilltalar mig. För samplantering tycker jag blå stormhattar passar fint, de har ungefär samma ståndortskrav också (fuktigt och halvskuggigt i näringsrik jord). Underplantering med flocknäva är fint och lättskött.

2010-01-25 @ 14:17:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Jag hade tidigare oktoberstormhatt som granne men den är lite känslig och som undervegetation har jag här både vanlig flocknäva och liten flocknäva. Håller med om att de passar tillsammans.

2010-01-25 @ 14:23:55
Postat av: Kerstin

Hej!

Helt underbar blogg, har tagit mig friheten att länka den till min, hoppas att det är OK?

Ha dé

2010-10-04 @ 13:17:45
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Välkommen hit. Visst, det går utmärkt att länka!

2010-10-04 @ 20:15:46
Postat av: Peo

Har planerat en silverax i år, namn "Brunette". Norrläge med lite morgon-fm sol. Blommar underbart nu i slutet av september och doftar underbart, sötaktig, som att sticka näsan i en ask med fruktpastiller.

2011-09-30 @ 22:06:26
Postat av: Anonym

Jag har en silverax. Kan man klippa ner den på hösten?

2011-10-21 @ 12:54:29
URL: http://Birgit
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Nä...klipp den i vår i stället. Vinterståndarna är ju vackra.

2011-10-21 @ 15:37:57
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0