Site Meter

Strålrudbeckia - Rudbeckia fulgida sullivantii ´Goldsturm´

 
Av gulblommande perenner är strålrudbeckian en favorit för mig. Egentligen har jag lite svårt för gul färg bland perenner, men den här växten är så bra att jag låter den få en plats i mitt perenn-hjärta. Jag har haft den i slottsparken sedan jag kom hit 1998 och jag har förökat den genom delning de senaste vårarna, så att den nu finns på flera platser i stora slänten och den blommar länge, från slutet av juli till frosten tar den. 

Strålrudbeckian härstammar från Nordamerika och det brukar stå i böcker att den är halvhärdig, men våra Guldsturm har aldrig haft några problem med vintrarna. Den blir ungefär 60 cm hög och blommorna är 10 cm i diameter. Den har en varm gul färg som lyser på långt håll och är verkligen en prakt för planteringar på hösten men den bör sitta i större grupper för att komma till sin rätt. Den behöver inget stöd utan är stadig och okänslig mot blåst och regn. För att trivas som bäst vill den ha full sol, där den lockar fåglar och fjärilar till sig.
 



Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0