Site Meter

Grenaster - Symphyotrichum lateriflorum

 
Den här senblommande skönheten såg jag i Visby botaniska trädgård i november 2015 och föll både för själva växten och samspelet med ulleternellen. Att växter byter namn hör inte till ovanligheten just nu och även denna perenn har fått sitt namn ändrat enligt växtdatabasen SKUD. Från att ha haft släktnamnet Aster, heter släktet nu i stället Symphyotrichum. Även höstaster (Aster novi-belgii) och luktaster (Aster novae-angliae) heter nu Symphyotrichum. Det brukar ta flera år innan namnen byts ut i handeln, men Zetas trädgård har dock bytt till det nya namnet och även värderat 'Horizontalis' högt! Det är säkert viktigt att växter hamnar i rätt släkte, men för oss som lärt oss det vetenskapliga namnen på alla dessa växter som under den senaste tiden bytt namn, blir det lite besvärligt.
 
Hur som helst är grenastern en mycket vacker buskig perenn där vissa sorter blir över en meter hög och blommar långt in på hösten om inte frosten blir tidig. Den vill ha näringsrik jord och på en väldränerad solig plats. Planteringsavstånd 30 c/c och som med de flesta perenner, klipper man ner den på våren. Den här för mig nya vackra bekantskapen vill jag prova i Engsholm slottspark 2016.
 
Den i Visby har sortnamnet 'Horizontalis' men det finns även andra sorter som:
  • 'Horizontales' - 60 cm 
  • 'Lady in Black' - 120 cm 
  • 'Lovely' 
  • 'Prince' - 60 cm
 
 Skylten i Visby med det äldre släktnamnet.

Kommentarer
Postat av: Luna Ek

Denna Grenaster Horisontalis tror jag vi kommer se mycket av i framtiden. Bra att du påminner om namnbytet på släkten.
/ Luna

2015-12-04 @ 19:40:14
Postat av: Luna Ek

Denna Grenaster Horisontalis tror jag vi kommer se mycket av i framtiden. Bra att du påminner om namnbytet på släkten.
/ Luna

2015-12-04 @ 19:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0