Site Meter

Manchurisk valnöt - Juglans mandshurica

 2009
 
Nordens palm! Vårt manchuriska valnötsträd planterade jag i parken år 2001 som en liten buske. Det är ett riktigt snabbväxande träd, som när det har väl har etablerat sig växer nästan en meter varje år. Trädet är mycket härdigt och kan planteras upp till zon 5 till skillnad från det vanliga valnötsträdet som bara kan användas i zon 1 och ibland i zon 2.
Det trivs i fuktig men väldränerad jord, sol eller halvskugga och blir ca. 7 meter högt. Det ser lite exotiskt palmlikt ut det här trädet och vill man dra blickar till sin trädgård så är det här valnötsträdet perfekt.


När det manchuriska valnötsträdet klär sig i höstskrud, lyser det som guld i månadsskiftet september-oktober.
I Göteborgs botaniska trädgård finns ett 90 år gammalt manchuriskt valnötsträd som är mycket vackert.
Jag tycker om formen och grönskan i de stora bladen som kan bli upp till 70-90 cm stora. Vårt träd blev kraftigt skadat under första vintern av något djur som gnagt sönder barken så att det nästan blev ringbarkat men såret har nu vallat igen helt och trädet är mycket friskt och välmående. När jag en gång lämnar Engsholms slottspark så kommer jag nog att sakna den här kompisen lite...
 
Det kommer nya bilder under 2015
 
2010
 
 
 Efter tio år på platsen så gav det manchuriska valnötsträdet oss 11 nötter och framöver kommer det säkert att bli många fler. Frågan var om smaken skiljer sig från den vanliga valnöten (Juglans regia) och på slottet hade vi en liten valnötsprovning efter lunchen.

Alla var ense om att den manchuriska valnöten var mildare i smaken, inte lika besk som den vanliga valnöten. Ett problem var dock att ta sig in i nöten. Skalet var som pansar och när man väl kommit igenom så var det inte helt lätt att får ut själva nöten. Men god var den! 
 
 
Google
 
 

Kommentarer
Postat av: Mindy

Väldigt vackra bilder!

2008-01-02 @ 02:34:39
URL: http://metrobloggen.se/mindy
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mindy: Tack!

2008-01-02 @ 02:35:45
Postat av: Karin A

Det är verkligen ett trevligt träd och dina bilder är så fina! Har faktiskt inte tänkt på att stammen är så vacker tidigare. Jag gillar valnötens lite limefärgade höstfärg. Får manchuriska valnötsträd också fin höstfärg?

2008-01-02 @ 08:17:01
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Fundera grönt

Vilket fint träd! Verkar som en trevlig bekantskap! :)

2008-01-02 @ 10:34:47
URL: http://mhm.blogsome.com/
Postat av: Fundera grönt

Nu så! Blev fel adress till mig. Jag har flyttat!

2008-01-02 @ 10:38:20
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Ett mycket dekorativt träd som får en att lääääängta till den årstiden...Och nu HAR det ju vänt, och vi ÄR positiva, så SNART, SNART...=D

Trolda - kram

2008-01-02 @ 13:00:21
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Höstfärgen är vackert gul. Ska leta efter npgon bild att lägga in.
__________________________

Fundera grönt: Det är ett fantastiskt vackert träd och att den kallas Nordens palm kan man lätt förstå.
__________________________

Trolda: Det var väldigt var vi var positiva i år Trolda....man börjar nästan bli rädd att man ska göra av med all positivitet så att det inte räcker längre än till februari....men jag tror att vi ska klara det året ut...
Vi längtar på....

2008-01-02 @ 15:02:47
Postat av: Tommy

Valnöt, jag älskar Juglans. För mig finns det inget träd som är mer som en transvestit. På vintrarna är det kalt,knotigt och stelt men på sommaren är det skirt, mjukt och underbart.

2008-01-02 @ 22:00:34
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tommy: Hm...vilken beskrivning! Den skulle egentligen passa på de flesta lövträd.

2008-01-02 @ 22:23:36
Postat av: Kersti

Vilket vackert träd. jag visste inte att man kunde ha det här på våra breddgrader. Vet du om nötterna är goda?

2008-01-02 @ 22:25:40
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Tommy

Nej,inte alla,titta på en avlövad valnöt eller en ask. Där
är det det maskulina knotiga nästan fyrkantiga men en avlövad pil eller vårtbjörk kan vara skir och vacker när grenarna dansar och skimmrar i vinden även på vintern. Min personliga valnötsfavorit är den japanska valnöten, Juglans sieboldiana. Den är som en metamforfos.

2008-01-02 @ 22:48:55
Postat av: Tommy

Metamorfos menar jag naturligtvis.

2008-01-02 @ 22:56:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Nötterna lär vara goda men inte lika goda som de vanliga valnötterna.
_______________________________

Tommy: Ok..håller med. Det finns många träd med speciell eller nästan sensuell bark...som Kopparlönn eller Glanskörsbär mm. Hm...pratar vi fortfarande om träd här?

2008-01-02 @ 23:21:56
Postat av: lisa

Vilket fint träd . Funderar på att plantera det i vår nya trädgård.

Det här m trädgård är nytt för oss. Vi har byggt vårt hus själva och nu planerar jag för träd/buskar. Kommer att sätta en rönnsumak också. Så tjusig. Kan man hålla nere storleken på valnöten så det ej blir så högt. Står olika höjd på olika ställen på nätet. 4-6 m, 9-12m.

.

2008-09-04 @ 13:11:40
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

lisa: Tror inte att du ska plantera det om du måste beskära det. Trädet blir inte snyggt om man beskär det. 9-12 meter låter troligt tycker jag.

2008-09-04 @ 18:57:50
Postat av: Lars Wennborn

Hej, håller till fullo med om skönheten mm men 7 meter hög? I Karlsparken i Örebro finns ett stort antal Mandshurica Maxim. vilka jag som gammal skogsman till slut kunde identifiera med hjälp av Tor Nitzelius "Boken om träd" vilken jag har i en upplaga från 1958. En del är upp till 60cm i brösthöjd och över 20 meter höga. Jag tog 6 nötter 2002, stratifierade 3 i frysen över vintern, satte alla i en säck plantjord. 2 nötter grodde, lustigt nog en av varje behandlingssätt. 2003 satte jag en här och gav en till en gammal kollega. Rådjuren både gnager bark och fejar så att nät gäller. Sen tycker jag att det är trevligt att efter hand stamma upp trädet så att det inte grenar sig förlågt men det är en smakfråga. Roligt iaf att nån annan är intresserad. Jag googlade bara för att jag var övertygad om att ddet inte skulle stå något!

Hälsningar,

Lars

2009-02-06 @ 19:16:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars Wennborn: Jag fick också mitt manchriska halvt förstört av harar under första året och trodde att det var på väg att dö men såren vallade igen och idag är det friskt och växer oerhört snabbt och jag vågar inte ta bort hönsnätet runt stammen.

Så det kan bli så högt? Enligt vad jag läst mig till skulle det inte kunna bli så högt som 20 meter. Tror du att du kan fotografera det och skicka till min mailadress?

Tack för en intressant kommentar.

2009-02-06 @ 19:37:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: lars wennborn

Om jag kommer ihåg det nästa gång jag är inne i stan så självklart.

Det här blir alltså pjäser så egentligen fattar jag inte att trädgårdsmästarna saluför dom som små gulliga palmer. Men med tanke på deras priser vet jag en som kommer att samla på mej rejält med nötter i höst! Var hittar jag din mejladress, du kan väl skicka till [email protected] Hej!

2009-02-08 @ 18:18:20
Postat av: Lycke

Vackra vackra bilder!!! Är det ok om jag lånar en bild till min blogg och länkar till din sida??? Har jobbat på handelsträdgård och är väldigt förtjust i detta träd...har ett litet i min trädgård, och vill gärna visa hur de kommer att se ut på några år!!!

Tar genast bort bilden om du inte tycker det är ok!!!



Kram Lycke

2009-06-08 @ 11:13:58
URL: http://till-vidas-ara.bloggagratis.se
Postat av: Lycke

Vackra vackra bilder!!! Är det ok om jag lånar en bild till min blogg och länkar till din sida??? Har jobbat på handelsträdgård och är väldigt förtjust i detta träd...har ett litet i min trädgård, och vill gärna visa hur de kommer att se ut på några år!!!

Tar genast bort bilden om du inte tycker det är ok!!!



Kram Lycke

2009-06-08 @ 11:27:54
URL: http://till-vidas-ara.bloggagratis.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lycke: Det går utmärkt!

2009-06-08 @ 18:42:58
Postat av: Kicki

Vilka super fina bilder. Vi håller på att anlägger våran trädgård och har tänkt oss detta träd. undrar om jag kan låna en bild av dej till min blogg och givetvis med länk till dej !

Mvh Kicki

2009-06-24 @ 22:21:26
URL: http://kihlfalkens.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kicki: Det går alldeles utmärkt!

2009-06-25 @ 05:04:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Oskar

Hej någon som vet när det är bästa tiden på året att plantera nöt eller planta ? Och i vilket läget ? Jag skulle vilja ha det på framsidan där är dock lite blåsigt men där är söderläget så det är sol hela dagen . Planterar jag det på baksidan så hamnar det halvskuggigt i norr läget . Tacksam för svar MVH Oskar

2009-09-30 @ 10:16:41
Postat av: jörgen furchert



Jag fick en planta av det här trädet i går (100727)

och planterade det i min trädgård dagen efter.

Jag tycker också att det ser mycket vackert ut.

tack för tipset om att man skall skydda det för rådjur och harar !

Är nötterna ätbara eller bara en dekoration för oss människor?

2010-07-27 @ 13:37:34
Postat av: Maria Stålhandske

Hej,

Jag har satt en Juglans mandshurica i min trädgård för ca två månader sedan. Jag bor i Luleå på nära nog en sandhed, dvs det är ofta väldigt torrt. Mitt lilla träd har tyvärr inte mått särskilt bra någon gång sedan jag satte det. Till en början växte det bra och jag hade goda förhoppningar men då kom första baksalget: bladlöss. Efter en såpabehandling lyckades jag få bukt med detta och trädet återtog farten. Nu har jag varit borta från trädgården nästan en hel månad och bladen är gula och torra i ändarna och tyvärr ser trädet inte ut att må särskilt bra. Men...bredvid huvudstammen har det dykt upp ett alldeles kärnfriskt "rotskott" (eller en ny planta..?). Kan dessa träd skjuta rotskott? Kan jag möjligen få tips gällande hur jag ska gå vidare med mitt träd? Det jag funderar på är om jag ska "cutta" huvudstammen och satsa på skottet som kommit bredvid... Känner mig osäker och villrådig. Vore oerhört tacksam för tips och råd.

Mvh

Maria

Luleå

2010-08-01 @ 21:43:02
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Maria Stålhandske: Hej! Vet du, jag tror nog att det hör trädet vill ha en något fuktig plats, där jorden inte torkar ut. Om en växt inte trivs brukar den drabbas av angrepp från både svampar och även bladlöss. Kan du inte flytta trädet? Du kan absolut välja det nya skottet och bygga på om den gamla kronan är dålig. Lycka till!

2010-08-02 @ 11:09:05
Postat av: Maria Stålhandske

Hej,

Jag tänkte genast att jag skulle flytta mitt stackars träd efter att jag läste ditt svar men efter viss eftertanke har jag beslutat att den får stå kvar. Jag kommer att göra mitt bästa med gödning och vattning för att få den att trivas. Du skriver att jag kan välja att bygga på den nya kronan, innebär detta att jag ska klippa av den gamla stammen om så hur skall jag göra detta? Skall jag klippa av så långt ner som möjligt eller ska jag spara en bit? Eller ska jag rent av spara båda "träden" och se vad som händer?

Finns det något särskilt gödningsmedel som Valnöten tycker bäst om?

Är MYCKET tacksam över ditt snabba svar och att du förbarmar dig över mig och mitt arma lilla träd.

Mvh

Maria

2010-08-02 @ 20:49:07
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Maria: Kan du inte skicka en bild till min mailadress som finns här på bloggen så att jag ser hur den ser ut. Mitt träd som är på bilden har nu växt mycket mer och i år får den nötter. Jag har faktiskt aldrig gödslat mitt träd men lägg gärna på brunnen kogödsel i höst eller algomin just nu.

/Hasse

2010-08-02 @ 21:04:16
Postat av: Maria Stålhandske

Hej Hasse,

Givet. Ska fota trädet i morgon och skickar bilder ASAP.

Jag har haft på benmjöl, var det alldeles tokigt?

Tack än en gång.



Mvh

Maria

2010-08-02 @ 21:38:54
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Absolut inte Msria...det är bra.

2010-08-02 @ 22:45:03
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Msria? Maria...skulle det vara!

2010-08-02 @ 22:49:17
Postat av: Tomas

Hej och tack för en intressant blogg.

Bor också i Luleå med två nyplanterade JM och undrar hur det gått för Maria.

Ska till Göteborg nästa vecka och planerar ett besök på botaniska trädgården där för att förhoppningsvis få några bra bilder av deras JM

Mvh Tomas

2010-08-17 @ 21:17:06
Postat av: Magnea

Dessa träd är så vackra. Jag plockade nötter från Manchurisk Valnöt i stadsparken förra året och planterade dem. Nu har jag 4 fina plantor som är ungefär 3 decimeter höga. Jag har övervintrat dem frostfritt i garaget och nu har de börjat vakna till liv :) Det skall bli spännande att se hur mycket de växer i år!

Tack för en fantastisk trädgårdsblogg, man njuter av alla vackra bilder.

2011-03-12 @ 17:36:50
URL: http://magneasblogg.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Magnea: Vad kul, jag tänkte också föröka det här vackra trädet i år.

2011-03-12 @ 19:02:36
Postat av: christian

http://gardener.blogg.se/2008/january/dagens-vaxt-manchurisk-valnot.html

2011-12-08 @ 18:37:39
Postat av: Sami Sinkkonen

Vi har denna träd här i östra Finland, i Parikkala. Träden växer utmärkt, torts att vi har haft mycket, mycket stränga vintrar nu.



Om ni vill ha nöter så kanske den är möjligt ;)

2012-04-22 @ 20:18:23
Postat av: GladiGrönt

Jag är också glad i trädet! Så kul att något så exotiskt kan växa här i Norrland. På Nordvikskolan i mellersta Ångermanland finns fina sådana träd, trädgårdsläraren sa att det var vanligare med flerstammiga här i norr? Inte vet jag varför, det beror väl bara på om man vill stamma upp eller inte. Vad anser du om så spetsig vinkel mellan stammarna? Finns detinte risk för fläkning så det är bättre med enstammigt? /Hälsn Monica

2015-01-27 @ 18:03:02
URL: http://gladigront.se
Postat av: Hasse Wester

Jag har också ett flerstammigt och jag tror att det är det vanligaste vad gäller manchuriskt valnötsträd och jag tycker inte att grenvinklarna blir så spetsiga faktiskt. Jag har dock vid två tillfällen med mitt 15 år gamla träd, beskurit grenarna för att de inte ska växa ut så enormt långt som de vill.

2015-01-27 @ 18:59:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fantastiskt vackert träd, planterade det för flera år sen, i ca 3 år på samma ställe. Det hände ingenting, så planterade jag om det tillsammans med en del andra växter. Då börja det växa på allvar, idag är det ca 7 meter högt, och grenarna längst ner 4 meter åt var sitt håll. Älskar detta träd, som också ger 🍈 frukt.

2020-07-07 @ 20:30:28
Postat av: Lennart Grönfelt

Hej Planterade mitt träd ute på gräsmattan, tre år i rad växte det ingenting. När jag flyttade det till en växtplats med en anläggning med andra planteringar sköt den ordentlig fart. Idag är den över 8 meter hög och lika bred, får korta in den på bredden, när den håller på att växa över våran Ormhassel. Ett fantastiskt träd som vi är stolta över, här uppe i Roslagen. Tror den behöver lite skyddat läge. Mvh Lelle

2022-08-16 @ 19:13:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0