Site Meter

En dag på slottet



Slottets nattvärd Patrik ordnar med frukosten

Efter fem och ett halvt års bloggande från Engsholms slottspark tyckte jag att det var på tiden att visa lite vad som händer inne i slottet. Nu har jag smugit omkring med min kamera och försökt fånga lite av vad mina arbetskamrater har för sig inne i slottet och på hotellet. Många har villigt ställt upp som fotomodeller och vissa andra har kanske inte alls varit lika villiga att posera framför trädgårdsmästarens kamera. Men jag är tacksam att jag fick fånga (nästan) alla mina fina arbetskamrater på bild. Tack för det kompisar!

Det blev en vacker tisdagsmorgon efter en regnig måndag och eftersom jag övernattat i mitt rum så klev jag rakt ut på arbetsplatsen. Jag tog kameran med mig upp i slottet för att ta en bild av vår nattvärd Patrik när han ordnar med gästernas frukost och fortsatte att ta bilder lite då och då under dagen.


Vår VD Kerstin bygger på sitt traditionella pepparkaksslott som hon gjort till julen i många år. Annars är hon mitt uppe i slutfasen i bygget av vår nya hemsida...som kanske sjösätts den här veckan.



Kontoret. Av Camilla och Petra H får man det allra bästa mottagandet man kan tänka sig om man ringer för att boka konferens eller har andra ärenden till vårt kontor.


Tina i tvättstugan


Här städar Tina hotellrum


Våra stjärnkockar Mattias och Hasse


Mattias


Slottets konditor Bettan fixar ihop något smarrigt i bageriet som vanligt...


Hasse, Bettan och Mattias i köket


Stekaren Hasse vid stekbordet


Petra F som håller ordning på det mesta inne i slottet fixar kaffe till gästerna


Petra F, Ronja, Mattias och Hasse ordnar med gästernas lunch. Idag bjuds det på Pepparbakad ungtupp från Hagby Gård med svamprisotto, rataouille och basilkasupréme.


När jag inte smög omkring med kameran...så har idag J och jag monterat upp jul-pressarna på slottet. Inne i terrassens loggia kommer julbuffé att serveras när det är dags för julbord.


Konferensvärdinnan Katarina viker servetter i matsalen.


Tre fina konferensvärdinnor - Ronja, Katarina och Emelie.


...som oftast har kul på jobbet...! De gäster som besökt slottet kan alla intyga hur fantastiskt väl de blir mottagna av våra konferensvärdinnor...ja, förresten av alla som jobbar i slottet.


Tjejer gillar ju speglar...men vad ser Emelie i spegeln?


Mattias älskar den administrativa delen av kockyrket!


Extrakocken Tomas och Mattias gör ordning förrätten som den här kvällen var Blini med sikrom, rödlök, créme fraiche och skaldjurscheviche.


Emelie fixar mysvärme i stora hallen från vår vackra öppna spis inför gästernas middag.


Emelie och Petra F väntar på att servera middagen till gästerna


Mattias och Tomas  lägger upp kvällens huvudrätt som var Svensk kalv med baconlindad rotfruktsterrin, syrlig äppelsky och rostad blomkålspuré. Synd att man inte var gäst ikväll...!


Emelie och Petra F på väg in till gästerna med middagen


Vår vackra matsal. Fotograf Åke eson Lindman 2005

Nu ska jag låta mina arbetskamrater vara ifred och ägna dagarna åt slyröjning i backarna runt slottet. 



Kommentarer
Postat av: billan

Wow, vilken härlig slotts-vandring! Jättetrevliga bilder, jag känner värmen och gemenskapen ända hit.... Ni verkar vara ett riktigt toppengäng! Jag begriper att det är mycket slit också för er alla, men det måste vara fantastisk att arbeta i en sådan där miljö.

Och maten....lycka, lycka!!! Tänk den som ändå fick njuta av en sådan måltid i den makalöst vackra matsalen!

2010-11-17 @ 21:32:58
URL: http://www.auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Vi är ett fint gäng på slottet och det är mycket värme innanför de tjocka slottsmurarna. Bra uppfattat billan!

2010-11-17 @ 21:54:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mikael Stridh

Härligt slott med mysig miljö och trevlig personal.

Vi hade en mycket trevlig vistelse med konferens, biljard, grym mat och avkoppling i bastu. Härligt!

2010-11-18 @ 09:03:03
Postat av: bettankax

Kul att få följa med in!! Bilderna förmedlar verkligen värme och trivsamhet. Både vad gäller människor och miljö.

2010-11-18 @ 10:21:34
Postat av: Hannu Sarenström

Hm blev lite sugen på att jobba på restaurang igen när jag såg bilderna...

2010-11-18 @ 10:25:47
URL: http://hannu-s.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mikael Stridh: Vad trevligt att du trivdes här. Välkommen tillbaka!



bettankax: Kul att du tittade in...



Hannu: Vi söker en extrakock!

2010-11-18 @ 14:36:34
Postat av: Sophia Callmer

Du verkar ha en rätt trevlig arbetsplats...

2010-11-18 @ 17:17:41
URL: http://sophiacallmer.blogspot.com
Postat av: Janicke

Tack för superfin rundvandring! Kan bara hålla med Billan.

Vilken mångsidig fotograf du är! Växter, miljöer av alla slag, städer, hus, detaljer osv. och inte minst människor som kan vara så svårt. Du har verkligen den där talangen att få folk att slappna av och vara glada framför kameran.

2010-11-19 @ 09:22:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sophia Callmer: Jovars!



Janicke: Du vet...jag berättar roliga historier innan jag ´´knäpper kortet´´. Ha en fin helg!

2010-11-19 @ 18:13:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Londongirl

Det här var verkligen trevligt att få följa med in i slottet. Speciellt eftersom den branschen jag jobbar i aldrig har råd att skicka oss på såna här fina konferensställen. Tack för dagen på slottet! :-)

2010-11-20 @ 07:55:10
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Nils

Slottet är en av mina absoluta favoriter vad gäller plats för konferens. Superbra service, och som du nämnde, väldigt trevlig personal:)

2011-01-29 @ 18:21:20
URL: http://www.konferensanlaggningar.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Kul att du hängde med.4



Nils: Vad roligt att du gillar vårt slott! Välkommen tillbaka!

2011-01-29 @ 19:09:22
Postat av: stanwell perpetual

Hej Hasse,
i SVT Nyhetter är en pepperkakorsslott. är det engelholm av kerstin du beskrev? det är så jättefint. se här länken https://svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/se-pepparkaksslottet-komma-till-liv
greez från tyskland

2021-12-04 @ 21:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0