Site Meter

Grå frossört - Scutellaria incana




Grå frossört har jag uppmärksammat i Enköpings Drömpark flera gånger tidigare, nu den 17 augusti då jag besökte parken igen föll jag helt för de vackra blå blommorna på den stadiga växten. Den vill jag ha i slottsparken eftersom de har fördelen att blomma under augusti-september då jag vill ha lite mer perennblomning i planteringarna.
Nu vet jag inte om alla våra harar och rådjur också tycker om den här växten. Ser framför mig en rubrik här på bloggen ´´Harar och rådjur frossar på frossört´´.

Grå frossört härstammar från östra USA och blir 80 cm hög och trivs i sol-halvskugga i bra trädgårdsjord. Blommorna är ljust blå och blommar som sagt i augusti-september. Plantavstånd c/c 35 cm. Den här perenner är mycket svår att få tag i, ingen av Stockholms stora plantskolor eller gardencenter hade den 2010 eller 2011. Jag hittade den i en liten plantskola på landsbygden utanför Enköping!
Att föröka den är tydligen inte lätt men man ska tydligen kunna ta sticklingar under sommaren. Jag ska prova!

I Hanssons Perennbok kan man läsa att namnet Scutellaria kommer från latinests scutella som betyder liten skål och syftar på det skålformiga kvarsittande blomfodret. Men namnet kan också härledas från latinets scutum som betyder sköld och syftar då på den sköldlika puckel som sitter på blommans överläpp.

 
Googler
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0