Site Meter

Kungsnäva - Geranium x magnificum

Kungsnävan är nog den näva som blommar med starkast färg och är verkligen praktfull då den blommar i juni. Tyvärr så blommar den inte speciellt länge.
Den här nävan är en korsning mellan G. ibericum och G. platypelaum och är steril så om man vill föröka den så gör man det genom delning. Planteringsavstånd c/c 35 cm.

Jag brukar dela mina kungsnävor varje år så att de får mer och mer plats i den stora slänten i slottsparken. Klipp bort överblommande blomstänglar så ser den gröna kuddlika plantan fin ut även efter blomning. Den blommar inte om senare under säsongen.
Kungsnävan blir ca 50-70 cm hög, den vill växa i sol eller halvskugga och är mycket härdig. Blommorna är vackra, 3-4 cm stora och doftar. Det här är en riktigt snygg och användbar perenn om man inte är ute efter långblommare.

Det finns några namnsorter av kungsnävan:
  • ´Blue Blood´som har mörkare blommor och ljusgröna blad. 50 cm.
  • ´Rosemoor´ har också mörkare blommor, är mer kompakt och blommar längre. 50 cm.
 
Google

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag har länge tänkt köpa kungsnäva, men nu är det verkligen dags. Vem kan vara utan?

2011-06-20 @ 10:19:13
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Visst är den vacker Marie!

2011-06-20 @ 16:27:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

..och förmodligen god! hos mig återstår en tre-fyra knoppar på tre stora plantor. Råbocken är starkt misstänkt.

2011-06-20 @ 21:07:20
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anna: Aj då, jobbigt...mina har klarat sig hittills.

2011-06-20 @ 21:59:41
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0