Site Meter

Krikon - Prunus domestica ssp. insitita


Man kan korsa och förädla hur många prunusarter som helst och få fram alla möjliga och omöjliga varianter av prydnadskörsbärs- och plommonträd, men de ursprungliga rena arterna är ändå vackrast tycker jag. De har enkla blommor, de är friska och härdiga, lite charmigt stökiga i växtsättet och på grund av sin härdighet så används t.ex. krikon som grundstammar till våra flesta plommonträd.
Krikon kanske inte är någon växt som man använder i tjusigt stylade trädgårdar men där naturen gränsar och vid en sommarstugetomt är den underbar och passar perfekt. Hade jag en tomt idag så skulle den innehålla mycket av krikon, körsbärsplommon och slån.

Det är lite besvärligt att reda ut det här med plommon, krikon, körsbärsplommon och slån.

Så här beskriver man det på Den virtuella floran:
I Sverige finns två underarter vilka ibland betraktas som olika arter. Huvudunderarten, plommon (ssp. domestica), är vanligen trädformad och har kala eller gleshåriga kvistar utan tornar, större och något avlånga frukter som är gula, rödaktiga, gröna eller blåvioletta, med en sten som lätt släpper från fruktköttet. Underarten krikon (ssp.insititia (L.) Bonnier & Layens) har håriga, torniga kvistar och växer ofta som snåriga buskage.

Krikon har dessutom mindre frukter än plommon, de är ganska runda och vanligen blåaktiga med en sten som sitter fast i fruktköttet. Hybrider mellan plommon eller krikon och slån (P. spinosa) kan ibland påträffas.

Plommon och krikon kan lätt förväxlas med körsbärsplommon (P. cerasifera), en art som ofta används som grundstam för ympning, men den senare skiljs genom kala tunnare blad med trubbigt sågad kant och något glänsande bladöversida, kala blomskaft och klotrund röd eller gul frukt med sur eller fadd smak.

Se krikonrecept i köket här.
 

Kommentarer
Postat av: Koel

Man blir ju tårögd!

2011-05-16 @ 18:50:14
Postat av: Mariana

Hört talas om krikon säkert sätt något men inget jag lagt märke till men fina är dom!

Funderar just nu på vad jag ska ha för träd (4 av samma sort)till en stor häckcirkel, gärna frukträd för blomningens skull.

Ha de bra

Mariana

2011-05-16 @ 21:27:07
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Torka tårarna Koel...



Mariana: Måste de ge ätbar frukt? Bergskörbär tycker jag är vackra trots att de är rosa blommor, men de gör sig fint mot det mörka bladverket. Du kanske vill ha vitt? Körsbärsplommon....http://gardener.blogg.se/2009/may/dagens-vaxt-karsbarsplommon.html



Ha det fint och hälsa Börje

2011-05-16 @ 22:27:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

För flera år sedan planterade jag ett par plommonträd - Opal och Czar. Frosten tog Opal men istället växte fram ett vackert litet träd. Frukten var runda, gula och goda. Det växte dock med fasansfull fart och blev farligt både för växthuset och uteplatstaket så vi var tvungna att kalla in en aborist för att ta bort den. Kattens min när han upptäckte att favoritträdet var borta skulle jag gärna ha fått på bild. Än idag 3 år senare, noser han längtansfullt på stubben. Nu får han ta den långa vägen upp på hustaket.

2011-05-17 @ 07:02:29
Postat av: Mariana

Körsbärsplommonträden var fina! det kan vara ett alternativ, snygg stam också.

Börje hälsar.

2011-05-17 @ 09:23:46
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Lillan4

Hej,har en altán med risiga olvonbuskar som växer i gräsmattan utanför stenbeläggningen,mellan buskarna har jag lite krokusar, kryddväxter o lavendel. Kan jag ta bort de fåniga olvonen o plantera krikon/plommon? Köpte på torget underbart söta små blå krikon och har nu petat ner kärnorna i en kruka med mull. Funkar det och ska jag ha krukarn ute över vintern eller hur gör jag nu? Min tanke är ju att plantera dem o ta bort olvonbuskarna.

2011-09-14 @ 15:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0