Site Meter

Blomstertobak - Nicotiana

Nicotiana alata - Stor blomstertobak
Nicotiana x sanderae - blomstertobak


´Perfume Purple and Light Lilac´

Namnet nicotiana kommer från Jean Nicot de Villemain, en fransk diplomat som förde tobaken till Frankrike år 1560.
Den här växten härstammar från östra Sydamerika och blir 20-80 cm hög beroende på sort. Den finns med vita, röda, rosa, lila och gulgröna blommor.

Den trivs i näringsrik jord som inte bör vara för tung och läget bör vara soligt eller halvskuggigt på en lugn plats. Den doftar speciellt på kvällen men det är oftast den rena arten som doftar...hybrider och olika sorter doftar inte lika mycket även om det nu kommit soreter som doftar fint.
Jag har använt Nicotiana alata ´Grandiflora´ i parken i många år och den har ganska stora blommor, blir 80 cm hög och doftar.

Man måste förkultivera blomstertobak och man sår i mars-april och planterar ut efter den sista frosten. Jag kan nog inte tänka mig slottsparken utan den vita Grandilfloran som självsår sig på platsen och kommer även upp lite här och där i omgivningarna. Den lyser fint i augustikvällar i slottsparken.
Blommorna sluter sig i starkt solljus och är därför som vackrast när det är lite molningt eller i gryning och skymning.

HJÄLP!
Det är en aning rörigt vad gäller olika sortgrupper och hur jag än letar så får jag inte fram ordentlig fakta. Det finns ju många olika försäljningsplatser på nätet som säljer blomsterfröer men det finns inte någon som helst fast ordning på sorter och grupper vad gäller blomstertobak. Ibland benämns vissa

Kanske någon av er som läser detta kan hjälpa mig reda ut...kanske ni som studerar trädgård och har färsk fakta? Det verkar som om de flesta sortnamn numera hamnar i Sanderae-gruppen. Snälla hjälp mig reda ut denna röra....

Uppdaterat
Tack HelenJ för din kommentar där du reder ut det mesta. Sanderae har blivit ett artnamn nu och heter alltså Nicotiana x sanderae. Nicotiana alata heter Stor blomstertobak.

Nicotiana x sanderae

Prelude-gruppen har låga sorter med bl.a. lila färg.

Starship-gruppens blommor blir bara 25 cm höga och finns i många färger.

Nicki-gruppens blommor blir ca 40 cm höga. En heter Nicki F1 lime.

Tinkerbellsgruppen har blommor som blir 40 cm höga i vitt, rosa, purpurröd, mörkröd och limegrönt.
Sorter av Nicotiana x sanderae
  • Havana Appleblossom - vita blommor med rosa baksida, 40 cm hög.
  • Reylle Green
  • Domino Purp Bi
  • Domino Salm Pink
  • Lime Green -limegröna blommor, 70 cm hög.
  • Saratoga - röd
  • Eau de Cologne - blandade färger, 50 cm hög och doftande.
  • Perfume Purple and Light Lilac - purpur och ljust lila, väldoftande, 50 cm hög. Finns i år i min park.
  • Fragant Cloude - vit, 90 cm hög.
  • Perfume Deep Purple - Mörklila, 50 cm hög och doftande.
  • Avalone Bright Pink -buskigt växtsätt, 25 cm hög med rosa blommor.
  • Avalone Red - mörkröd och 25 cm hög.
  • Avalone White - vit och 25 cm hög.
  • Avalone Appleblossom - Pastellrosa med vit insida, 30 cm hög.
  • Domino Bicolor - cerise med vit mitt, 30 cm hög.
  • Crismson Bedder - mörkröd utan doft, 40 cm.


Grandiflora


Lime Green


Grandiflora


Grandiflora

Källor:
Boken ´´Sommarblommor´´  av Lena Månsson & Bertil K Johanson från 1996.
Olika fröförsäljare på nätet...

Kommentarer
Postat av: Monika

http://www.youtube.com/watch?v=go7gpx2PXpE

2009-10-25 @ 09:35:57
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: HelenJ

Vi har tenta på sommarblommor nästa fredag, och blomstertobak är en av växterna, förstås. Men jag kan hålla med om att det är rörigt... Numera har Sanderaegruppen gått upp och blivit artnamn, så blomstertobak heter alltså Nicotiana x sanderae. Sedan finns det då ett antal grupper inom arten, till exempel Starhip-Serien, Perfume-Serien, Avalon-Serien m fl. Det finns också några sortnamn direkt under artnamnet.



Nicotiana alata, som endast har sorten 'Grandiflora' heter Stor blomstertobak.



Det är väl härligt med den här röran av släkt- art- och sortnamn som figurerar bland våra växter... =)

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika: Tack för den fina.



HelenJ: Tänkte väl att du skulle reda ut det...stort tack. Ska ändra lite i inlägget lite senare. Skönt med ordning och reda...

2009-10-25 @ 11:35:52
Postat av: Hasse G.R

Hej. Efter månader av sökande inom de flesta områden för blommor har jag äntligen fått svar. För två år sedan "vann" jag en påse med sommarblommor och förra året sådde jag den.Kvar efter sommaren fanns två blommor kvar, en liten vit som doftar honung och en annan som inte doftade alls. I år när jag skulle "rensa" bort levde de fortfarande och tyckte jag skulle se om de tog sig. Honungsblomman var mycket tålig mot min "hårdhänthet" och överlevde. Den andra som bara hade några "grenar" hade inte visat några tecken påp blomning, men så en vacker dag började det komma blommor.Efterhand kom det fler och grenarna blev fler.Idag är det en växt med många grenar och mycket blommor, ibland över 80 st.Det frapperande för mig är att den bara doftar på kvällarna och tidigt på morgonen, men Gud vilken doft, sagolik.Så varje kväll MÅSTE jag bara gå ut och lukta på den. Kanske jag är lite tokig men jag bara älskar den doften! Ps. Den står på ett bord nu mer i kruka i värme och utan sol.Om den överlever vet jag ingenting om. Får se nästa år.

Varma hälsningar Hasse

2012-06-02 @ 19:42:59
Postat av: Tonny

hej.Såg detta inlägg nu, är medveten om att det är gamalt men måste kommentera....... Tobak är vackra och tacksamma sommarblommor. Du har med två av många. Glöm inte Narcisstobaken (den riktigt stora) och Nicotiana langsdorfii (den grönblommiga). Sedan kan man odla tobaken som man gör tobak av N. virg. eller bondtobak N. rustica. Lycka till
Tonny

2016-10-13 @ 11:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0