Site Meter

Vidjehortensia - Hydrangea arborescens ´Annabelle´



Hortensior brukar man antingen älska eller hata. Jag ska erkänna att jag inte tyckte speciellt mycket om hortensior innan jag upptäckte några sorter som är mycket bra och vackra. Vidjehortensian ´Annabelle´ är den allra vackraste tycker jag. Vi har den i slottsparken på några ställen och den lyser verkligen upp och drar uppmärksamheten till sig. 

Den är absolut vackrast när den ännu inte riktigt gått i full blom utan när blommorna skiftar i grönt och vitt. Här i parken finns tre stycken stora Annabelle under ett häggträd med lavendelhäckar som ramar in planteringen. Den här växten har dock ett minus, vid hårt regn så spelar det ingen roll hur mycket man binder upp den, de enorma blommorna drar åt sig regnet som svampar och doppar när de blivit för tunga (ungfär som de stora vackra luktpionerna) eftersom grenarna är för svaga på busken. Men om det är en lagom sommar så är det här riktigt bra trädgårdsväxter..

Jag brukar klippa den när den börjar visa knopparna på stammarna tidigt på våren och jag klipper den då på halva höjden ungefär. Den blommar alltså på årsskotten så fryser den ner kan den klippas ner helt och ändå blomma fint på sensommaren. Just Annabelle trivs både i sol och skugga och jorden bör vara näringsrik och ph-värdet bör ligga på 5-6.
Den blir ca 1,5 meter hög och blommar väldigt länge och lyser upp både dag, gryning och skymning. 
 



Den blommar från juli till september och blommorna kan bli 25 cm i diameter, de är vackra även när de börjar vissna och skifta i brunt på hösten. Jag vet inte många buskar som blommar så här länge...ölandstok då.

 
Google

Kommentarer
Postat av: sericea

jag tror jag har en hel rabatt med dom på jobbet. himla fina faktiskt!

2007-07-24 @ 19:40:07
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Jag älskar Hortensior! Speciellt som du säger när de skiftar i limegrönt mot vitt just innan utslagningen...Och GÄRNA i buketter som snittblomma =D
Trolda - kram!

2007-07-24 @ 20:12:02
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea och Trolda: Egentligen vet jag bara två hortensior som jag tycker om...just vidjehortensia och sammetshortensia som är riktigt häftig. Tror jag har en bild om man söker på bloggen. Den har inte börjat blomma här ännu. Purpurhortensia är ok också...tycker jag. Annars tycker jag att hortensior har en aning för stora blommor som ´´tar för mycket plats´´. Syrenhortensia är en buske som jag vänder mig bort från om den kommer i min närhet.

2007-07-25 @ 11:29:22
Postat av: sericea

ja dom är nästintill lite perversa, vackra men ändå så stora och vräkiga.
lätt att det blir för mycket..

2007-07-25 @ 20:05:39
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Jo jag vet..vissa dagar gillar jag dem inte men andra dagar är de fantastiska.

2007-07-25 @ 20:37:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars

Hej!

Hur är det med beskärningen egentligen? Något år när jag tog ganska hårt så blev det inte en blomma (hemma hos mor dessutom). Är det kanske så att de blommar på fjolårsskotten liksom trädgårdshortensian? Halva höjden kvar är kanske lagom. Om man klipper för lite så blir kanske blomskotten för veka?

2009-06-17 @ 15:10:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Nej de blommar på årsskotten och jag brukar alltid skära bort lite mer än hälften på plantan och de tokblommar sedan hela hösten. Försök igen...

2009-06-17 @ 16:50:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Viktorlotta

How can a person get info. on friends and family in p.a. and thank you for having this site .

2009-07-08 @ 13:17:51
URL: http://viktorlotta.blogspot.com
Postat av: Anonym

Kika in i min mammas blogg hon skriver om växter :)

millalotten.blogg.se

2009-09-26 @ 19:33:51
URL: http://baraeemmys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0