Site Meter

Fotografer är vi allihopa

De senaste fem åren har det skett en revolution inom fotograferandet bland oss amatörer. Innan digitalkameran kom var fotograferandet något som man sysslande med på semesterresor eller vid födelsedagar. Man matade sina kameror med ´´rullar´´ som hade 24 eller 36 bilder. På sätt och vis var det lite högtidligare att skjuta av bild då, man planerade bilden på ett annat sätt än idag men oftast blev det väldigt många bilder med uppställda människor. För att inte tala om väntan på framkallningen och hur ofta man stod där i fotobutiken grymt besviken på de fotografier man förväntat sig skulle bli så bra från de viktiga ögonblick som skulle förevigas.

Idag har många av oss en digitalkamera med sig i fickan dagligen eller så använder vi kameramobilen som blir allt bättre. Allt ska nu fotograferas och vi lämnar efter oss en enorm fotodokumentation till framtiden. Förra året såldes en halv miljon digitalkameror i Sverige och hur många bilder som togs vågar man inte ens gissa.
Jag roade mig att gå in på många bloggar igår och upptäckte vilken bra kvalitet bilderna håller och om man läser vad bloggare idag är intresserade av så är det fotografering, många vill byta yrke och bli fotografer. Bilderna man tar blir ju nästan lika bra som yrkesfotografernas.

Vi kanske ska stanna upp och tänka till ett tag. Varför blir plötsligt våra bilder så mycket bättre nu än när vi hade våra icke-digitala kameror? Det kanske inte är så att vi plötsligt fått en fotografs kunskaper utan att behöva utbilda oss? Det kanske i stället beror på den nya tekniken? Idag kan man köpa en bra digitalkamera för några tusenlappar och fota fantastiska bilder men vi kan ju inte alla bli yrkesfotografer bara för att vi har skaffat oss en liten kamera och fotar vackra bilder. Jag undar just vad yrkesfotograferna tycker om dagens utveckling där alla vill bli fotografer och springer runt och tar mästerliga bilder?
Det är ju trots allt oerhört enkelt att ta bilder idag man behöver inte rigga upp stativ och mäta ljus mm. det är i stort sätt bara att sätta handen i fickan och ta upp kameran och skjuta av! Vi kan sekunden efter titta i displayen om det blev bra, om inte så tar vi tio bilder till.

För min egen del så handlar fotograferandet om att fånga ögonblick eller att samla på bilder av växter eller från olika trädgårdar men även att visa Stockholms vackraste platser. Mina bloggar bygger ju mycket på bilder men jag har aldrig haft som mål att ta fantastiska konstnärliga foton, närbilder i motljus mm. det gör andra mycket bättre. Men att fånga ett ögonblick intresserar mig som t.ex. när dimman lättade i oktober över fjärden vid slottsparken.

En stor anledning till att vi amatörfotografer tar bra bilder är ju att vi kan fota hur mycket som helst utan kostnad för att få fram den där bilden vi verkligen vill ha. Ibland kommer jag hem efter en vandring eller en trädgårdsspaning och ska välja ut fem bilder till ett blogginlägg och när jag har femtio bilder att välja mellan så vore det väl märkligt om det inte skulle gå att få fram fem bilder som var ok.....

Hoppas att jag inte låter bitter på något sätt, jag tycker att den här utvecklingen är fantastisk och tycker mycket om att dokumentera vår tid med min lilla digitala kamera som alltid finns till hands. Det som var lite lustigt när jag läste eller såg alla fotobloggar var att det känns som om fotografyrket kunde fyllas på med tusentals fantastiska fotografer och då undrar man om det finns jobb för alla? Det är lite som när ungdomar idag ska tala om vad de vill ha för yrke och svaret blir kändis eller programledare i TV. Vem ska röja sly och kratta löv i framtiden?

Det finns säkert många av ´´de nya´´ fotograferna (kortknäpparna) som skulle kunna bli yrkesfotografer men för de flesta kanske det kan räcka med att förgylla sina bloggar eller digitala fotoalbum och vara nöjda med det!
Så fortsätt fotografera allt vad ni orkar och jag kommer att fortsätta beundra blider i olika bloggar.
Vad photoshop kan göra med bilderna orkar jag inte ens ta upp här.
Har ni tänkt på att det inte finns en enda bild med i detta inlägg?

.

Kommentarer
Postat av: Ingrid E

Visst är det en fantastiskt utveckling vi har fått vara med om. Min Pappa fotograferade mycket med ljusmätare, stativ mm och blev helt knäckt när jag fick lika bra bilder med min instamatickamera.
Nu tar vi lika bra bilder med mobilen eller tar tio bilder med digitalkameran och väljer ut det bästa.
Dock, när jag tittar runt på bl a bloggarna så visst märks det vilka som kan det här med fotografering och vilka, som jag, som är glada amatörer. Min favorit är Stefan Olsson http://www.cavok.se/picblogg/

2008-02-20 @ 12:39:12
URL: http://ingridsblandning.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Jag är uppvuxen i en fotoateljé. Min pappa var fotograf ( han lever än men driver inte sin firma längre). Har varit med i mörkrummet och sett hur mina ursprungligt usla bilder trollats fram med yrkesmannens skicklighet. Skuggningar, beskärningar och även många kasseringar. Jag vet ju inte vad andra yrkesfotografer tycker men han är väldigt intresserad av hur det går till idag. Däremot lyfter han varningens finger för hur vi lättvindigt förvarar fotografierna. Ett svartvit foto är mycket hållbart men våra egna utskrifter av bilder inte alls är så beständiga. Inte heller står sig allt som ligger på hårddiskar eller skivor heller.
Risken är att våra efterkommande inte alls har så mycket historia att titta på som vi har.
Han har nog rätt - det gäller inte bara att ta en hoper bilder det gäller också att ta hand om dem så de kan ses om många år.
Jag tar gärna naturmotiv. Säg vatten och jag har kameran i handen! Men när jag ser i gamla familjealbumet slår det mig att de bilder som "bara" är tagna rätt upp och ner för att visa hur huset, trädgården, rummen, samhället vi bodde i såg ut är det de bilder som får hjärtat att klappa mest. De som sätter igång minnet och som visar hur det var då.
Bilderna kan hjälpa oss att inte bli historielösa.
Förutom att de kan vara till glädje i nuet, förstås. Och det är ju inte det sämsta.
Tror inte alls att det blir ett överflöd av fotografer. Sånt reglerar sig själv men marknaden har förändrats betydligt för fotografer. Ungdomars val är ju lite trendbetonat. För några år sedan sökte en stor del av ungdomarna sig till hotell-och restaurangprogrammet. Byggprogrammet hade mycket låga intagningspoäng, det var helt oattraktivt. Nu har det svängt.
Och att bli bonde fanns knappast - nu är bönderna heta.
Det gäller att visa några snyggingar med röjsåg på TV sen är den saken biff :) Alla sågar säljs ut på nolltid.
Jag lägger ut bilder lite då och då på min blogg. Gillar min enkla kamera - den är en ständig följeslagare. Använder bara lite tid vid bildbehandlingen - beskär och rätar upp bara. förminskar dem också så att jag inte ska överskrida vad bloggen tål. Jag har rätt mycket plats kvar, såg jag.

2008-02-20 @ 13:53:14
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Åh fy fasiken så långt det blev!! Ursäkta.

2008-02-20 @ 13:53:58
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingrid E: Han är helt klart en mycket duktig fotograf.

Lilla B: Tack för din intressanta kommentar. Visst är det lite oroligt det där med att bevara bilder i rätt teknik...men man får väl använda olika sätt att spara sina fotografier. På någos sätt så hoppas jag också att våra bloggar ska leva länge på internet. Som du säger så är vardagsbilderna som får störst värde. Jag köpte en filmkamera förra året...som jag för övrigt aldrig använder mer. Om jag tittar på de filmer jag gjorde förra året så är det filmer i hemmamiljö med släkt och vänner som pratar och gör gör alldagliga sysslor som är roligast att se på.
Bildbehanlingen hos mig sträcker sig till att skära bort lite och ändra till webbstorlek. Att göra om foton så att himlen blir mer spännande eller att människor blir vackrare är inget som intresserar mig. Långa kommentarer är bara trevligt!

2008-02-20 @ 16:42:36
Postat av: Claus

I mångt och mycket håller jag med Lilla B. Har en syster som jobbar som fotograf. Helst svartvitt. En gång blev hon tillfrågad om hon kunde fotografera alla personerna på en arbetsplats. Digitalt! Hon lånade min kamera och kunde sedan konstatera att det jobbet gick på rekordtid med minimala arbetsinsatser. Fick lika mycket betalt i alla fall. Sedan köpte hon sig en digital systemkamera. Men tekniken är ju inte allt. Tycker nog att man kan se naturbegåvning/professionalitet hos vissa fotografer på bloggsidorna. Andra fotograferar med hjärtat och de bilderna är nog så härliga att titta på.
Själv blir jag lite nervös över hur mycket plats det kommer att finnas på min blogg. Har börjat lägga upp lite filmsnuttar som ju tar mycket plats. Förresten, kan man arkivera bloggar på något vis? Tänker på de som skriver dagboksliknande bloggar och vill bevara för kanske senare generationer.

2008-02-20 @ 16:53:27
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Vet inte hur det fungerar på Blogger men på blogg.se tar jag backup ibland. Jag köpte en digital systemkamera förra våren och skulle ge mig hän åt fotograferandet lite mer men jag upptäckte att mitt spontana fotograferande uteblev...allt blev för trassligt och jag bytte tillbaka den. Kanske att jag åter skaffa en längre fram men just nu vill jag ha en kamera som alltid finns till hands på ett lätt sätt utan att man ska behöva släpa med sig kameraväskor.

2008-02-20 @ 17:14:27
Postat av: Lotta

Intressant ämne :) Jag gick en kurs i photoshop och med där var en man i sina bästa år som hade fotograferat mycket i sitt liv och nu gått över till digitalkamera. "Enklare att fota impulsivt" var hans kommentar men tyvärr så kan ju bildredigeringen ta udden av själva motivet. Visst är det lätt att bra knäppa av men efter ett tag så vill vi ju bli bättre fotografer och "letar motiv", ljusets rikting, bakgrund m.m. Efter att kameran hamnade i fickan hos mig, så tittar jag automatiskt efter motiv och samtidigt ser jag naturen på ett nytt sätt, det kan vara vid en promenad i skogen, i staden, fikastunden i trädgården, jag ser hur ljuset silar sig mellan träden och mycket, mycket mer. Och alla vackra blommor..... tänk vilka närstudie vi kan göra - förr hade de endast papper, penna och förstoringsglas :)

2008-02-20 @ 20:57:04
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se/
Postat av: Claus

Förstår dig. Har både "stor" video- och kamerautrustning. Numera använder jag mest en kompaktkamera som troget följer med i fickan. De andra apparaterna använder jag mest vid planerade mål.

2008-02-20 @ 20:58:05
Postat av: frukostflingan

Intressant det här med dagens flitiga fotograferande, visste inte att så många drömmer om en framtid som just fotograf. Undrar om det inte är att synas i media som har blivit det viktiga, jag möter ju ständigt unga människor som drömmer om att bli stjärnkock eller guldkock och få vara med i något matlagningsprogram i tv. Eller bli någon ny mat-Tina...
Själv är jag en glad amatör, alltid med mobilkameran i högsta hugg för att ta bilder av allt spännande jag hittar i restaurangvärlden. Och det är ju tur att vi vurmar för olika vyer, annars skulle livet bli ganska trist!

2008-02-20 @ 22:45:23
URL: http://frukostflingan.blogspot.com
Postat av: Marie

Låter mycket som resonemanget i mitt examensarbete för 8 år sedan, till stor glädje för en Foto/medielärare! Mörkrummet finns ännu kvar, men digitaltekniken är rolig och lätt!

Rekommenderar Blipfoto.com för alla dagliga blippar...Fina bilder från hela världen, en per dag...

2008-02-20 @ 23:23:29
URL: http://www.blipfoto.com/troca
Postat av: Karin A

Vilket intressant ämne och du har redan fått många kloka och intressanta kommentarer. Jag är inne på samma linje som Lilla B. Känns farligt att inga bilder
framkallas längre.

Visst är bilderna på bloggar och diskussionsidor idag ofta av mycket bra kvalité (tekniskt sett). Fast jag tycker att bra bilder är sådana som berör och då handlar det mer om känsla än teknik...

2008-02-20 @ 23:26:15
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lotta: Så är det absolut. Jag ser allt genom en kameralins nu tycker jag, man ser tänkbara motiv i alla möjliga och omöjliga miljöer. Jag kanske uttryckte mig slavrigt när jag sa att man bara tar upp kamaren och skjuter av...sjävlklart så letar man efter bra ljus och vinklar mm.

Frukostflingan: Ja där har du rätt, skulle jag börja fotografera i restaurangvärlden skulle det bli katastrof.

2008-02-20 @ 23:26:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marie: Då ska jag kolla där. Tack för tipset.

Karin A: Håller helt med dig om att känslan är viktigare än tekniken. Det var det jag menade med att fånga ögonblick.

2008-02-20 @ 23:31:49
Postat av: Miranda

Milda moses!



Fastnat fullständigt på din blogg och tar chansen att även kommentera lite äldre inlägg.



Jag är fotograf och om du visste hur mycket de här tankegångarna har sysselsatt mej.



Visst har den digitala revolutionen förändrat folks fotograferande, men jag tänker så här: bilden skapas till syvende och sidst i din egen skalle. Det handlar om att se. Om du inte har blicken så spelar det ingen som helst roll hur flådig kamera du har gått och köpt dig. Det är du som väljer motiv och utsnitt, det kan aldrig kameran göra åt dig.



Jag jobbade en gång som museifotograf och stod dagarna i ända och kopierade gamla glasplåtar på arkivbeständigt papper, sköljde i timmavis och såg till att luftfuktigheten i arkivet var perfekt.



Att inte dagens digitala håller mer än några år skrämmer skiten ur mig. Plötsligt tänker jag: Kanske ska våra bilder få vara just det de nu har blivit; ögonblick i vinden, skuggor dagrar och dis som försvinner. Ett försvar, ja visst...

2008-08-15 @ 14:40:26
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Miranda: Ja man blir lite skrämd och orolig hur man ska spara ner bilder och dokument för att de inte ska gå förlorade. Men jag tror nog att det är lite överdrivet att de digitala bilderna skulle ha så kort livslängd. Vi får se hur nästa system att spara bilder och dokument ser ut.

Ha det gott!

2008-08-15 @ 18:04:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: pontus arvåsen

Hej, intressanta inlägg. jag har tänkt mycket på "alla" fotograferar och allt fler köper digitala systemkameror.. först kände jag mig lite hotad som professionell fotograf men nu ser jag det istället positivt och tror att det innebär ett ökat intresse för bild/foto vilket ökar intresset för att köpa fotokonst och dessutom så inser de flesta tillslut att det inte räcker med en bra kamera och då vill de lära sig vilket öppnar möjlighet för proffessionella fotografer att lära ut mm..



att fotografera handlar om att se, att ha blick för komposition och att frångå regler för en perfekt bild när det förstärker uttrycket i bilden..det kan kameran aldrig göra själv Håller med om att tex ett ok gruppfoto av kollegorna på avdelningen eller enklare produktfoton kan tas av de flesta med en digital systemkamera men för att ta en intressant bild som är något extra är det känsla för bild och ljus som gäller.. och för tex porträttfotografer är känslan för människor och förmågan att få modellen att slappna av mycket viktigare än teknik.



Däremot tror jag kanske att fler får möjlighet att "testa" om de har bildkänsla eftersom grundläggande fototeknik är lättare och roligare att lära sig idag och att man kan utvecklas snabbare idag än på den analoga tiden..



man kan ju också jämföra med en konstnär som målar en helt röd tavla med några gröna streck på eller en designer som ritar ett nytt mönster bestående av tre färgade fält i olika bredd.. Tekniken för att framställa dessa båda alster har ju verkligen alla tillgång till men alla har inte känslan som behövs för att skapa något unikt.



hehe det blev visst också i längsta laget :) /Pontus

2008-09-28 @ 22:42:16
URL: http://blogg.konstfotografen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0