Site Meter

Kampen om TV/Radio-eken

Uppdatering 25 november: Eken sågades ner med början kl 03.00. 40 poliser på plats och lika många demonstranter. Tråkigt men bra kämpat ni som demonstrerat vid trädet. TV-eken på Wikipedia.
Läs också mitt inlägg om Träd och byggnade i Stockholm och mitt senaste inlägg Bara ett träd.
Uppdatering 21 november: Eken står kvar men Oxenstiernsgatan är fortfarande avstängd vilket betyder att arbeten kommer att utföras inom kort men man berättar inte när trädet ska tas ner.
Uppdatering 20 november: Gatan är tydligen avstängd och det finns risk att eken sågas ner i natt.
Uppdatering 18 november: Det blir ingen fällning av eken idag.
Uppdatering 17 november: Eken ska tydligen fällas kl 06.00 fredag 18 november men det ska också bildas en ring runt trädet av protesterande människor.
Uppdatering 16 november:
´´Den månghundraåriga eken på Oxenstiernsgatan kommer att sågas ned inom de närmaste dagarna. ”Skadan är större än vi trodde. Nu ska den ned. Det finns ingen återvändo”, säger trädexperten Björn Embrén efter en undersökning av rotsystemet på onsdagsförmiddagen. Den norske arboristen Erik Solfjeld som anlitats av trafikkontoret hann inte avlämna rapport från sin undersökning innan beslutet fattades. Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) har gett trafikkontoret fria händer att fälla eken.´´ Hämtat från Dagens Nyheter

Att just Ulla Hamilton ger trafikkontoret fria händer att fälla eken, känns verkligen inte seriöst. Men om man nu konstaterat att eken är drabbad att kraftig rotröta så blir den här ekens framtid kort, antingen om man sågar ner den nu eller att den faller ihop. Men jag skulle vilja se ett uttdrag ur analysen av trädet. Den bästa lösningen är att spara trädet hårt beskuren som en trädruin, som ett minne från en gången tid.
Tack DN för att ni nämner eken som månghundraårig och inte tusenårseken.


Det har beslutats att den för stockholmarna så välkända TV/Radio-eken ska tas ner. Man har uppskattat ekens ålder till mellan 500-1000 år men man kallar den nu lite slarvigt nu för 1000-årseken. Jag tvivlar på att den skulle vara lika gammal som Kvilleeken i Småland som jag hade den äran att få stå framför förra året. Det var en nästan religiös känsla att se trädet som en gång grodde när vikingar fortfarande härjade i Norden.
Ingen åldersbestämning har gjorts av TV/Radiokeken men även om den ´´bara´´ skulle vara 500 år gammal så är det en mycket aktningsvärd ålder.

Trädet är svårt drabbat av svampsjukdomar, man säger att 60% av trädet är dött och man anser att det finns risk för trädet att falla mot gatan. På 1960-talet höjdes marken runt eken då man byggde om gatan vilket gjorde det svårt för trädets rötter att syresättas med markluft och vilket säkert har påskyndat trädets försämring. Stockholms stads trädexpert Björn Embrén anser att trädet är en risk och han vill att man tar ner trädet och bevarar stammarna i Kaknäsområdet för att det rika djurlivet i trädet ska kunna leva vidare.
Jag har jobbat med träd i hela mitt arbetsliv och vet vilka känslor det väcker när man tar ner eller hårdbeskär träd. Träd har i alla tider betytt mycket för människor och förutom skönhetsvärdet och värdet att det är ett reningsfilter för avgaser så är träd fortfarande förknippat med magi och myter.

De översta bilderna tog jag den 16 oktober då det hade beslutats att trädet skulle sågas ner i slutet av oktober.
Min första tanke när jag stod där med min kamera var att det borde väl gå att göra någon åtgärd för att bevara trädet.
Om det nu är så att det är en risk att trädets grenar skulle falla ner i gatan eller att hela trädet skulle falla, så borde den första självklara åtgärden vara att ta ner de grenar som är torra och om man väljer att bevara trädet (vilket jag absolut tycker) så skulle man kunna reducera kronans grenverk och låta trädet stå kvar som en något stympad historisk trädruin, som säkert kommer att leva i ytterligare hundra år. Man brukar säga att en ek lever i 300 år och dör i 300 år men man kan alldeles säkert i vissa fall lägga på några hundra år. Ekens krona är sedan länge stabiliserad av vajrar.

Jag är helt emot hård hamling eller stympning av gamla träd i vanliga fall men nu handlar det om att antingen ta bort trädet eller också att reducera höjden på kronan så att man minskar vindfånget och då också risken för de stora grenarna att falla i gatan. Jag har stort förtroende för Björn Embén som trädexpert i Stockholm men i det här fallet så tycker jag att man gör det lite för enkelt för sig. Den här kompisen rör man inte utan motstånd...

Lill Kinnegård bor här på Oxenstiensgatan och är med i kampen om att bevara eken. Hon har gjort den fina skylten och har även tagit hit ett skrivbord mm. Trädet har vaktats för att inte låta motorsågarna på några timmar fälla den här kompisen.

Och motstånd blev det!
Lördagen den 5 november åkte jag bort till eken igen för att se vad som hände runt det gamla trädet. Vid min fotografering den 16 oktober så var vi ganska många som ville ta bilder och för min egen del ville jag ha bilderna som ett minne av en känd ek i Stockholm. Just då hade jag ingen tanke på att man borde trotsa beslutet.

Nu visade det sig att det finns en hel del kvar av stockholmarnas kampvilja och man tog fram gamla alm-takter här på Oxenstiernsgatan. Man protesterade med ringdans kring trädet då arboristerna skulle börja såga och nu har alltså arbetet skjutits upp tills en ny undersökning av trädet har utförts.
Det är lätt hänt att man låter känslorna styra i sådana här lägen och att man glömmer att det kan ju vara så att trädet verkligen är en risk och skulle det få stå kvar och att det sedan händer en olycka, då är det Stockholms stads trädexpert som blir ansvarig. Man har också intervjuat protesterande människor här som inte har någon kunskap alls om träd och som gör att den här debatten blir en aning tunn. Nu tillhör jag dem som vill ha kvar trädet och jag har skrivit på protestlistan därför att jag tror på den beskärning som jag nämnde här ovan. Men det som avgör trädets öde är en andra undersökning av trädet nu i veckan.

Det är Arbor Kunsult AB som utfört undersökningar av trädet under åtta års tid, men nu kommer trädet att undersökas och analyseras ännu en gång av arboristen Erik Solfjell från Oslo. Trädet kommer då att genomlysas men han säger också ´´Det kan räcka med att jag ser eken för att jag ska kunna ge ett utlåtande. Det kanske inte behövs mer än så´´.  Nu i veckan får vi se vad vår norske vän kommer fram till. Undersökningen kommer att ta två dagar och sedan behövs det en vecka att sammanställa resultatet.

Visst förstår jag att trädet är hårt angripet av svampsjukdomar men jag har sett många träd som har varit i mycket sämre skick och som får leva vidare. Nu är det här ett utsatt läge med bilvägar på bägge sidor om eken och i stadsplanen ser man att en spårväg ska gå här på Oxenstiensgatan och många kopplar då ekens utdömning till det bygget. Men Gabriella Burel som är projektchef för spårväg City hävdar att i planen så ska eken stå kvar och spårvägen dras vid sidan om.
Det blir en spännande tid fram till ett nytt beslut. Jag åker ofta den här vägen och jag hoppas att jag även i framtiden får se TV/Radioeken här.
Om ni vill vara med och påverka ekens vara eller inte vara så gå in på Upprop.nu och skriv på.




Länkar om eken:
Experterna svarar på frågor om TV-eken 4 november
Miljöpartiet: TV-eken är ett konstverk 4 november
Tv-ekens barn 1 november
MP lyckade inte göra TV-eken till en politisk fråga 28 oktober
Protesterna står staden dyrt 28 oktober
Trafikkontoret böjer sig för protesterna 24 oktober
TV-eken stängslas in 24 oktober
Massiva protester mot fällningen av tv-eken 24 oktober


Kommentarer
Postat av: Monzan

Jag hoppas att de som bestämmer trädets öde får ta del utav ditt mycket braiga inlägg i Eken historian och att det påverkar dem på ett positivt sätt!

kram

2011-11-06 @ 10:55:59
URL: http://monzan.blogspot.com
Postat av: yrsa

oj vad den var stor- först på sista bilden fick jag en helhets upplevelse. - kan tänka mej att den betyder mycke för gatubilden o invånarna runt omkring, kanske många har stämt träff där under löven, fått sin första kyss..

2011-11-06 @ 17:04:41
Postat av: billan

Tack för en fantastiskt historia! Jag kan mycket lite om träd men jag tycker väldigt mycket om träd.....Kan tycka att man borde göra allt som tänkas kan för att bevara detta fantastiskt vackra träd... ett riktigt kulturminne.

2011-11-06 @ 17:36:18
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Monzan: Vi hoppas!



yrsa: Vem vet?



billan: Det blir intressant att följa utvecklingen.

2011-11-06 @ 20:50:14
Postat av: Karen Olesen

Tak for din information om den omstridte eg.

Følger spændt udviklingen i historien.

Mange hilsner

2011-11-07 @ 10:24:55
Postat av: Markus

I Kristineberg (lite vid sidan av Konsumentren när man kommer ut från T-banan) står en ek som är totalt beskuren, inte en gren kvar. Men likt förb. så finns det en liten kvist högst upp i toppen som det kommer löv på varje år. För några år sedan lossnade ett stort sjok av barken vid marknivå, men kvisten i toppen grönskar fortfarande varje år. Det stämmer nog att ekar tar 300 år på sig för att dö.

2011-11-07 @ 12:15:00
Postat av: Anna-Karin

Hej Hasse! Tack för att du tar upp kampen för TV-eken. Och för att du visar oss som inte bor i sthlm vilka trädskatter det finns. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till vid undersökningen. Håller tummarna!

2011-11-08 @ 09:06:19
URL: http://www.landetkrokus.se
Postat av: Blomkärringen

Så sorgligt när gamla träd tas ner, hoppas det finns ett bra och säkert sätt att rädda radio/tv eken. Tänk om träd kunde berätta allt de har "sett" och hur tiden förändrats. Håller tummarna. Rumskullaeken/kvilleeken är underbar, den är otroligt maffig. När jag var där gick det ett gäng snälla highland cattles och betade runt. Rena poesin (:D Håller tummarna för er kamp!

2011-11-09 @ 16:18:27
URL: http://blomkarringen.blogspot.com/
Postat av: Cecilia Davidsson

Mycket bra inlägg!!!!!!

2011-11-18 @ 07:48:43
Postat av: Anonym

Kika även på Ava ekens restaureing (Fårö )som referens

2011-11-24 @ 20:43:32
Postat av: Ida

Eken var ju ett vrak. Vem skulle vilja ta ansvar för att den föll över en bil eller ännu värre över en människa!

Jag älskar träd och arbetar med dem varje dag. Att dömma ut ett träd är bland det värsta som finns men man måste ju se till säkerheten.

Den här ekens öde bestämdes redan på 60-talet när man försämrade trädets levnadsförhållande avsevärt.

Jag tycker att man borde lägga pengar på att göra en riktigt bra växtbädd och köpa in en stor fin ek som kan få utvecklas på ett bra sätt. Då kan minnet om eken leva vidare i en ny tappning. Allt har en böjan och ett slut. Döden är naturlig både för träd och människor även om det kan vara svårt att acceptera.

2011-11-25 @ 10:17:41
Postat av: slottstädgårdsmästaren

Det är alldeles för många som tror om det här trädet. Nu har man ju sågat ner den och det ska bli mycket spännande att se stuggen och stammen - då får vi verkligen se hur trädet mådde. Det handlar inte bara om just ett träd Ida utan att vi försöker in i det längsta att värna om riktigt gamla träd. Trädet är ca 500 år gammalt. Är vi så få som förstår att ett träd med sådan ålder måste man behandla med vördnad.

2011-11-25 @ 10:53:05
Postat av: slottstädgårdsmästaren

...och jag har jobbat med träd och trädgård i 41 år.

2011-11-25 @ 10:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0