Site Meter

Vårärt - Lathyrus vernus

Vårärten som tillhör släktet vialväxter växer vild i stora delar av Sverige och trivs bäst på lövängar och i lundar. Den blommar med rödvioletta blommor i maj-början av juni innan bladen är helt utvecklade. Den här fleråriga växten kan man använda i perennplanteringar och blir vacker tillsammans med t.ex. färgätmigej. Jag tror att jag ska skaffa mig lite vårärt till slottsparken.
Den blir upp till 40 cm hög och vill helst ha något fuktig, näringsrik och mullrik mark.



Linné skrev 1755: " Kallas i Östergötland kråkärete. Växer här och där i lövskogar, lundar och vid bergrötter samt bland hassel. Under lövsprickningen pryds hassellundarna av denna växts mycket vackra, purpurfärgade blommor. Arten finns ej i England liksom ej heller Orobus niger (=vippärt)"

Kommentarer
Postat av: Helen

Åter igen en av mina absoluta favoritblommor.

Har Vårärt på flera ställen i trädgården i lite olika färgvariationer.

Har man den inte i rabatten så skaffa! :=)

Även lätt att fröså.

Trevlig Advent!

2011-11-27 @ 18:21:44
URL: http://helenstrdgrd.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Oj vad fin!

Hade jag haft lundmiljö hade jag skaffat!

2011-11-27 @ 18:54:55
Postat av: thord wiman

Ack ja,



"längtan heter min arvedel,

slottet i saknadens dalar..."



Så inleds den kända Karlfeldtdikten och snart är vi där i den spirande grönskan.

Visst är det väl nästan synonyma ord detta: blommor och poesi.

2011-11-27 @ 19:33:07
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Helen: Hade den på min tomt då jag hade sommarhus i Roslagen. Fin är den!



Katarina: Du får skaffa en lund fört då!



Thord Wiman: De där orden behövde jag ikväll...tack!

2011-11-27 @ 19:41:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0