Site Meter

Zetas vs. Ulriksdals slottsträdgård


Zetas till vänster och Ulriksdals slottsträdgård till höger.

Det finns två platser att handla växter på i Stockholmsområdet som enligt mig skiljer sig från alla övriga växtbutiker och plantskolor och det är Zetas trädgård i Huddinge och Ulriksdals slottsträdgård.

Jag hade som plan idag att ställa dessa två platser mot varandra och försöka komma fram till en vinnare men det visade sig vara omöjligt.
Zetas trädgård känns väldigt hemma för mig då jag handlat växter till min slottsträdgård där i tolv år. Här finns ett fantastiskt bra sortiment av perenner och rosor men även träd- och buskavdelningen är bra. Enligt dem själva så har de Sveriges största sortiment av trädgårdsväxter.

Här finns också en vacker visningsträdgård som ligger i en sluttning ner mot själva försäljningen och  trädgårdscaféet är mycket bra. Här känner jag mig som sagt hemma och vet hur jag ska hitta växterna även om jag tycker att Ulriksdal har en mer överskådlig och en öppnare plats för sina växter, det  är inte så trångt som hos Zetas.
På Zetas trädgård finns alltid kunnig och trevlig personal och jag är helt säker på att det även är så på Ulriksdal även om jag faktiskt aldrig handlat växter där.

Vari ligger då skillnaden mellan dessa mycket bra växtbutiker? Egentligen går det inte att jämföra dem eftersom de har två olika koncept. Zetas trädgård har inga växthus, de driver inte upp sina sommarblommor själva och det känns kanske inte lika familjärt som ute på Ulriksdal där man verkar bry sig mycket om att kunden ska trivas. De skriver en blogg för att dels visa vad som händer där ute och samtidigt få kontakt med trädgårdstokar...

Bosse Rappne och hans medarbetare har liksom skapat en plats där man både kan handla alla slags växter, äta gott och även gå på kurser och föreläsningar. Man kan också beställa hembesök för att få hjälp med trädgårdsdesign och rådgivning. På alla trädgårdsmässor satsar de stort och märks tydligt.

Nytt för i år på Zetas trädgård är Trädgårdsdesign & Trädgårdskonsultation och de har även duktig personal som man kan beställa som föreläsare till olika föreningar. Något som jag missat är att Victoria Skoglund besöker TV4 Nyhetsmorgon på lördagar och på Zetas hemsida finns det länkar till programmen.
Zetas har fotoförbud....så har det i varje fall varit tidigare och jag har aldrig förstått varför. Så det blev bara ett par smygbilder till skillnad från Ulriksdal där jag halvsmygfotade en hel del med min lilla kamera.
Båda har bra hemsidor där man lagt ut hela sitt växtsortiment vilket är mycket bra, Zetas på en tydlig och bra pdf-fil och Ulriksdal på en excel-fil...där man alltså måste ha officprogram i datorn för att se listan.

Jag tycker mycket bra om båda de här platserna där Zetas har det bästa växtsortimentet även om Ulriksdal också har ett bra sortiment. Zetas är en vackrare plats med sin visningsträdgård och man känner sig lite mer omsluten här på något sätt, det är trångt men trevligt. Det nybyggda stora huset vid entrén däremot har jag inte riktigt blivit van vid ännu...det känns lite mörkt och dystert.

Ulriksdal har det mesta man behöver inom trädgård och Rappne har byggt upp ett trädgårdscenter som ständigt utvecklas känns det som. Det är trivsamt att vara där och att vandra i de stora växthusen, fka eller äta något gott och man kan även handla en hel del trädgårdskitsch som man kan pryda sina trädgårdar med....
Det stora frilandet med självplock av blommor ligger ju perfekt intill butiken och växthusen.

Jag låter båda vinna....Zetas och Ulriksdal är bra på olika sätt och skillnaden att besöka dessa platser med t.ex. Plantagen är oändlig.


En liten bit av Zetas visningsträdgård med Gyllenlönnen i bakgrunden.


Här på Ulriksdal är allt snyggt komponerat men det är lika vackert på Zetas.


På Ulriksdal finns massor av olika urnor....och kitsch!


Inne i det här växthuset på Ulriksdal har man radio på och det kändes fint tycker jag...antar att man ALDRIG har några reklamfinansierade kanaler på här...


Caféet inne på Ulriksdal är mysigt och man har fantastiska mackor. Bloggaren Kollitott har skrivit en bok om det här trädgårdscaféet, se här.


Frilandet på Ulriksdal


Pumpatunneln




Kommentarer
Postat av: Mira

Jag har ofta varit på Ulriksdal (även med sällskap :)) och alltid plåtat hej vilt. Personalen där blev så glada att de till och med länkade till min blogg. Kul! Zetas har jag aldrig varit på. Varför skulle man inte få fotografera? Har de förklarat det någon gång?

2009-09-19 @ 17:54:56
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Jag tycker verkligen mycket om båda de här trädgårdarna...men mitt hjärta klappar mest för Ulriksdal. Där känner jag mig mest hemma. Där har vi varit i alla år jag minns....och sett hur det utvecklats. Långt innan Bosse började synas i TV och deras café blev utbyggt handlade vi där.



Men jag måste erkänna att mina rosor (honung och Bonica) ute på ön är köpta på Zetas.



Har du missat att Victoria är hos Lasse Bengtsson på lördagsmorgon? Det har hon varit länge. Tror att det var förra lördagen Lasse sa att "nu ska vi se på Victorias lökar" ;-) Det blev fnittrigt värre.



Men precis som du skriver är det ju omöjligt att låta en av de här vinna....båda är så fina och har sitt.

Men jag tycker inte att Zetas nya hus blev så fint. Det kändes inte som det smälte in med den övriga miljön men man vänjer sig väl.



Själv var jag på Rosendal idag....en helt annan trädgård i mina ögon. :-)



2009-09-19 @ 19:19:29
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Mariana

Tycker också att dom är dom bästa i Stockholm.

Försöker att åka till Ulriksdal en gång om året.

Zetas har jag riktigt nära till så dit åker jag oftare.

Riktigt bra lunch på båda ställena.

Trädgårdshuset eller vad det heter i Skarnnäck är faktiskt också riktigt bra nu.

2009-09-19 @ 19:34:26
Postat av: Arboarkticum

Intressant inlägg. Ur busk- och trädnördens synvinkel har Zetas ett betydligt bättre sortiment än Ulriksdal. På Ulriksdal har vi flera gånger dessutom blivit rejält oförskämt behandlade (bl a utkörda 15 min före stängningsdags!). På Zetas har vi alltid fått trevlig och kunnig betjäning. Båda plantskolorna har en prisnivå som man bara kan ha i nollåttornas priståliga omgivning.



Vi vill i stället slå ett slag för Brunnsvikens trädgård, på andra sidan Ulriksdalparken. Fint sortiment på liten yta, bland annat mkt lönnar och pioner - ibland kan man hitta riktiga godbitar - och alltid till bättre priser än hos Bosse Rappne.

2009-09-20 @ 08:21:01
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Nej jag har aldrig frågat faktiskt...men jag tycker det är ganska kul med sådana förbud, det nästan uppmanar till att man bara måste fota. Tyvärr blev mina smygbilder inte så bra nu i veckan dä jag var där.



Londongirl: Jag får kolla på klippen med Victoria vid något tillfälle. Visst är det två bra ställen...men jag kommer nog att fortsätta handla växter på Zetas.



Mariana: Får kolla in det där Trädgårdshuset. Hade en plan att försöka hinna med att kolla in alla västställen i Stockholmsområdet i år ...men har inte hunnit.



Arboarkticum: Aj då...någon som hade en dålig dag kanske. Har som sagt inte handlat något på Ulriksdal men jag känner några som jobbar där. Vad gäller priserna så betalar jag för kvalitet...priset kommer alltid i andra hand vad gäller växter. Vad är det för mening att köpa dåliga växter som kanske inte alls utvecklas som man tänkt. Zetas trädgård har alltid riktigt bra växter vilket gör att jag har svårt att handla någon annanstans.

Jag har varit vid Brunnsviken också och jag gilla de det.

2009-09-20 @ 08:46:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Arboarkticum

Håller SJÄLVKLART med om att kvalitet får kosta (och egentligen är inte växter påtagligt dyra, med tanke på hur lång "tillverkningstiden" är...) Och Zetas ÄR bra, absolut, men det finns det även andra som är - som säljer växter från samma leverantörer som Zetas har ;-) Men åkejrå - markhyran i området är inte gratis och anläggningen kräver ju en rejäl personalstyrka = kanske motiverad prisnivå. Kanske. Ibland. ;-)



Som sagt - gillar ju Zetas.

2009-09-20 @ 09:09:39
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Jag gillar båda ställen men Ulriksdals ligger bättre till om man kör från Uppsala.

Har inte du Mac? Jag har i åratal använt ett gratis program som heter NeoOffice. Då kan man öppna alla Office-typ dokument inkl Bosses sortimentlista. Skriver man egna dokument med programmet och vill skicka de till andra, får man se till spara dokumentet i ett lämpligt format - pdf, rtf eller dyl

Annars kan man ladda ner gratis programmet OpenOffice om man har en PC. Ingen i min familj skulle fatta sig med Microsoft programmen - det är Freeware som gäller. Så jag hakar på förstås.

2009-09-20 @ 20:12:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Jag har Office så det är inga problem för mig...men många saknar såklart officeprogrammet. Funderar på Mac på ena datorn nästa gång.

2009-09-20 @ 20:23:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Jag fattade fel. Trodde att du inte kunde öppna Excel-filen och behövde lite hjälp.....Ja, Mac är OK men min dotter himlar med ögonen när jag klagar på vissa funktioner. Hon anser nog att finesserna är bortkastade på morsan. Jag som trodde att Mac:en var idiotsäker. Klarade mig bra med PC:n faktiskt.

2009-09-20 @ 23:17:00
Postat av: Anita

Bra att det blev oavgjort. Jag tycker Zetas och Ulriksdal är toppen båda två ... men på lite olika sätt, precis som du beskriver det. Jag är också oftast på Zetas och handlar, mycket beroende på att det ligger närmare till.



Att man inte får fotografera på Zetas hade jag ingen aning om. Jag som var där i maj och tog massor med bilder.

2009-09-21 @ 20:56:22
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: simino

Vad det gäller utbud så är de säkert likvärdiga. Däremot tycker jag att Zetas satsningar på trädgårdsdesign och inredning är mer inspirerande än Ulriksdals. Mitt intryck av Bosse Rappne är också att han har ett praktiskt snarare än estetiskt förhållningssätt till trädgård.

Håller med om att Trädgårdshuset i Skarpnäck är bra. En annan ambitiös uppstickare om man mer dras till trädgårdsinspiration snarare än traditionella plantskolor är Hannas trädgård i Huddinge som startat i ny regi i år.

2009-09-23 @ 11:12:54
Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Jag har varit på både Zetas och Slottsträdgården vid flera tillfällen och tycker faktiskt att Zetas är bra överskattat. Det är trångt, långa köer och oöverskådligt. Det är själva trädgårdsanläggningen som är behållningen. Ulriksdal är överskådligt och lätt att hitta.

2009-09-24 @ 09:13:13
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Kai

Intressant jämförelse. Vi har handlat ett par gånger på Zetas, och är mycket nöjda. Ska ta en titt på Ulriksdals trädgård nästa vår.



Vad gäller priserna hos Zetas, så ligger de såvitt jag kan se på ungefär samma nivå som hos "Blomsterlandet" etc. Och dessutom har dessa kedjor ett begränsat sortiment, och vill man att de ska ta hem något blir det oförskämt dyrt!

2009-10-09 @ 00:09:19
URL: http://www.tradgardsdrommar.nu
Postat av: simino

Kai, jag håller med dig, jag tycker inte att zetas är dyrare än andra, man får ju också kolla vad man får för pengarna, storlek, kvalitet mm. Men det vore kul att ha nån sorts Big Mac index i plantskolevärlden, vet inte vilka växter som kan vara lämpliga jämförelseobjekt och som är stapelvarorna i växtvärlden, Nina Weibull, Thuja Brabant och nån tagetes kanske? ;)

2009-10-09 @ 13:44:11
Postat av: Kai

@simino:

Jo det vore praktiskt. Nu kollade jag bara helt snabbt på några saker vi ska köpa till våren: en japansk lönn och några Taxus. Det visade sig att Ulriksdals trädgård var enormt mycket dyrare än Zetas på alla de växterna, för motsvarande storlekar!

Synd, då det är åtskilligt närmare till Ulriksdal från Uppsala.

2009-10-28 @ 14:13:18
URL: http://www.tradgardsdrommar.nu
Postat av: TrädgårdsTuristen

Härligt med en analytisk sida av trädgårdsnäringen. Vi är nog många som uppskattar ditt kritiska öga. Själv är jag ibland alldeles för positiv. Keep on the great work!

2010-02-25 @ 13:52:33
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

TrädgårdsTuristen: Kul att höra!

2010-02-25 @ 13:57:55
Postat av: May Kay

Åhh...så avundsjuk jag blir när jag tänker på allt det fina som finns på din sida Viken! Här i Helsingfors-trakten har vi ingenting att ens jämföra med. Klagar ni över 08-priser ? Kom kolla här,det är ännu dyrare. - Vad månne bror det på? Brist på intresse, kunnande och visuell begåvning i den finska trädgårdsbranschen, - säkert. Även brist på pengar- fast då kan man fråga om man skulle lyckas bättre även ekonomiskt med en mera inspirerande handelsträdgård?

2010-02-28 @ 14:17:48
URL: http://www.villablakulla.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

May Kay: Intressant. Ni behöver kanske någon eldsjäl som drar igång intresset i landet.

2010-02-28 @ 21:59:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars Forslin

I Finland kan man nog hitta lite billigare prylar om man åker till Wickmans plantskola i Närpes. Han odlar det mesta själv. Likaså Österbottens plantskola i närheten där odlar mycket själva.

2010-03-21 @ 08:35:19
Postat av: Rolf

Är det ingen som varit på Gustavshill?

2011-09-18 @ 11:26:34
URL: http://www.gustavshill.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Just det Rolf...jag ska åka dit i nästa helg!

2011-09-18 @ 15:15:52
Postat av: Britta Stenberg-Tyrefors

Varför måste alltid någon vinna? Varför antingen - eller när både - och ger oss möjligheter på varsin sida om stan. Två olika och härliga upplevelser som klår det mesta med sin kvalitet. Nästan allt är ändå bättre än Plantagen som vansköter sitt växtmaterial maximalt.

2014-08-27 @ 20:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0