Site Meter

Beskärning av fruktträd

Fruktträdsbeskärning
Nu är det beskärningstider igen och det här är den första vintern på mycket länge som jag inte ägnar mina dagar åt fruktträdsbeskärning. Överallt i landet klättrar man nu omkring i trädkronorna med sekatörer och sågar eller balanserar på stegar med mer eller mindre bra kunskaper om beskärning.
Många trädgårdsägare har säkert efter flera års utövande hittat ett sätt som fungerar, man får mycket frukt och träden mår bra. För er som är helt ovana delar jag gärna med mig av mina erfarenheter här. Grundprinciperna för beskärningen är:
  • Frukten bör bli väl belyst av solen, håll öppet i kronan och ett bra avstånd mellan grenarna.
  • Grenarna måste kunna bära upp frukten som kan bli mycket tung vid fruktrika år, alltså låt inte grenarna bli långa och svaga.
  • Beskär alltid vid en förgrening så att grenen inte stympas.
  • Tänk på att trädet ska ha en balans i kronan och bli ett vackert träd efter beskärningen..
Läs även Lars Forslins artikel från Odlaren om Fruktträdsbeskärning - den är mycket bra!
15392-1773
Aroma i slottsparken 2006

Att hålla trädet glest är viktigt av flera anledningar, dels för att frukten ska belysas av solen och dels för att förhindra svamp- och skadeinsektsangrepp. Svamp trivs i en tät krona där blir fuktigt och varmt. Det gamla talesättet att man ska kunna kasta hatten genom trädet efter beskärningen är en ganska bra beskrivning.

Att hitta en förgrening när man kortar in en gren är inte alltid så lätt, i vissa fall är det bättre att ta bort en hel gren än att bara kapa den mitt i. Vid beskärningen ska man också försöka styra så att grenarna riktar sig ut från kronan och få en så trubbig grenvinkel som möjligt vilket gör att grenen blir starkare och klarar att bära höstens frukt. Som vanligt så får man aldrig lämna några stubbar i trädet utan beskär grenen strax utanför grenkragen.
För att slippa den allra värsta skottbildningen på sommaren (vattenskott) så ska man akta sig för att gå för våldsamt fram med beskärningen. Ju grövre grenar man tar bort desto mer skott kommer att växa ut under sommaren.

Att beskära i skålform (man tar bort hela mittpartiet av kronan) kan vara bra om man vill ha frukten ordentligt belyst men problemet är att hela kronan blir en skog av nyskott (vattenskott) under sommaren. Idealet är om trädet får en naturlig trädkroneform med grenar som växter glest och snett uppåt, på så vis så stoppar man den vilda tillväxt som blir om man tar bort alla uppåtgående grenar. Ett bra sätt att få en vacker krona är att binda ner starkt uppåtgående grenar och på så vis stoppa tillväxten och locka fram fruktved.

Jag tycker att det är viktigt att man efter beskärningen ser ett vackert träd. Det handlar ju inte bara om att få mängder av äpplen på hösten, under största delen av året finns ingen frukt i trädet och i nästan ett halvår är trädet naket, då man ser hela uppbyggnaden av kronan.
En bra balans i fruktträdens krona ger harmoni i hela trädgården. För min egen del så utskattar jag bäst fruktträden under blomningen som inträffar under vår absolut vackraste tid på året.

Har man riktigt gamla träd med åldrande fruktved är det viktigt att föryngra fruktveden och då måste man ta bort den gamla fruktveden genom att korta in grenar för att framkalla ny fruktved. Det bästa är att skaffa sig en bra beskärningsbok med bilder för att vara säker på hur man går till väga.

Att välja rätt beskärningsverktyg är också viktigt. En bra sekatör är ett måste och vad man använder för grensåg är en smaksak. Här skrev jag om det tidigare.
Idag besökte jag Rosendal som hastigast och där var fruktträdgården avstängd då gräsmattan blir förstörd om man skulle trampa omkring där på den vårmjuka mattan. Trädbeskärningen var igång och jag blir lite fundersam då jag ser att de hela tiden använder stångsaxar. Om jag pratar av egen erfarenhet så tycker jag att man inte får så bra beskärningssnitt med ett två-tre meter långt skaft före saxen. Själv vill jag stå på en stege och komma intill så att jag ser vad jag gör och kan lägga en snyggt snitt. Det är också mycket jobbigare för kroppen att stå på marken och jobba uppåt men de kanske har hittat ett bra sätt som passar här.

15392-1777
Trädet här ovan och som finns på Rosendals trädgård har beskurits på ett helt perfekt sätt. Här blir inte tillväxten så stor som om man skulle ha öppnat upp hela kronan. Här är ändå långt mellan grenarna så att frukten får ljus och trädet är även mycket vacker i formen. Grenarna är starka och klarar att bära mycket frukt. Nu har de här träden i långa tider beskurits av kunnigt folk, det kan däremot vara ett stort problem om man kommer till ett gammalt träd som behandlats illa tidigare. Det är mycket svårt och tar många år att bygga upp trädet på det sätt man själv vill.


15392-177515392-1774
Här har man beskurit päronträden på Rosendal på ett mycket fint sätt.

Hur man än beskär sina träd så brukar det inte bli så stora fel om man nu inte tar motorsågen och våldsamt går loss i trädet eller att man klipper bort fruktveden så att det inte blir frukt. Kom ihåg att beskär träden så att de blir vackra!
Kurser för nybörjare för er som bor i Stockholmsområdet finns här.
Lycka till!
Inlägg om sekatören
Inlägg om grensåg

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Det var ett inlägg just i rättan tid. Har med skräckblandad förtjusning sneglat på de urgamla träden och insett att det är dags att sätta fart. Tar med mig såg, hund och dina tips ut i trädgården i helgen. Borde ju bli bra när man är upplärd av proffs...

2008-02-22 @ 13:42:44
URL: http://kajplats13.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ellinor: Jag tror absolut att du kommer att beskära träden på ett bra sätt...tvivlar inte ett ögonblick och med en medarbetare som tar hand om pinnarna kan det bara bli bra. Lycka till.

2008-02-22 @ 13:57:49
Postat av: Claus

Tack för tipsen. Pedagogiskt och matnyttigt. Jag har beskurit mina få fruktträd redan. Svårast är det med de spaljerade äppelträden. Gick hårt åt dem för några år sedan efter det att de vanskötts(inte skötts alls) under flera år. Vad ska man låta växa, vad ska man ta bort? Blir tveksam på om vad som är fruktanlagen, tror jag. Har inte varit mycket skörd alls på dem sedan jag for fram som ett jehu för att
rekonstruera spaljen.

2008-02-22 @ 16:47:13
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Det är inte så bra att lämna ett spaljerat träd utan skötsel, man blir då tvungen att beskära grövre grenar vilket gör att skottillväxten blir väldigt stark. Hoppas att du får ordning på dem.

2008-02-22 @ 19:43:38
Postat av: Kersti

Oj oj vad det här är svårt. Jag är inte alls säker på att mina stackars träd får den behandling som de förtjänar. Men man gör så gott man kan. Suger tacksamt i mig alla goda råd. Tack.

2008-02-22 @ 22:42:26
Postat av: Jerry Ekdahl

Jag bor i Söderköping och klipper mina päron och äppelträd i September - Oktober min granne påstår att det är helt fel, Februari - Mars är rätt tid enligt min granne, men jag får mycket frukt på träden. GÖR JAG FEL ?

2009-07-28 @ 13:09:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jerry Ekdahl: Hej! Nej du gör inte alls fel...tvärtom egentligen. Att beskära träd med JAS-metoden är enligt nya rön bättre för träden än när man beskär på senvintern. Se mitt inlägg om JAS-beskäring http://gardener.blogg.se/2009/july/jas-beskarning.html



Själv trivs jag bäst att beskära fruktträden i mars. Så fortsätt du att beskära i september...eller i juli-september. Lycka till!

2009-07-28 @ 19:04:14
Postat av: Lars Forslin

Claus: Spaljéäppelträd ska vara ympade på en svagväxande grundstam, men så är inte alltid fallet, utan i många fall kan det vara gamal A2 som använts. Det blir då mycekt svårt att hålla trädet i lagom storlek (om man inte har en spaljé som är 5 meter hög och bred), utan man får miljoner vattenskott när man skär grövre grenar. Man brukar ju rekommendera sporrbeskärning till spaljéträd, men det fungerar nog bara bra om man har trädet på en svagväxande grundstam som någon av de ryska B-grundstammarna som B9 eller, i mildare zoner någon av de engelska M-stammarna.

Om du nu har ett starkväxande spaljéträd så finns några brutala metoder att sätta ned växtkraften, och då kan det nog bli fruktved ganska snabbt.

Metoderna går ut på att minska näringstillförseln till trädet och då kan rotbeskärning (med spade) vara ett alternativ. Prova att hugga av rötterna kanske 1,5 m ut från stammen, och kanske inte runt hela, utan en sektor.

Strangulering låter läskigt men kan vara effektivt. Det går ut på att man skär bort en smal remsa bark nästan runt hela stammen. Då minskar näringstillförseln, men trädet blir inte ringbarkat och om remsan är smal så vallas den över under en växtsäsong.

2010-03-07 @ 18:43:01
Postat av: THOMAS HANSON

hej jag hetter thomas och jag undra om ni har några brosjyer om att beskära fruktträd skulle jag kunna får i så fall jag är intreserad min adres är THOMAS HANSON ÖDEMÅLA304 37045 FÅGELMARA

2011-09-16 @ 20:04:06
Postat av: Elias Gustafsson, Odlaren/Fobo

Hej,

vi har ändrat namnet på en mapp på fobo.se, så länken till Lars Forslins artikel om fruktbeskärning är numera: http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/frukt-bar/Beskarning_Odlaren_2008-1.pdf

2013-01-03 @ 12:50:14
URL: http://www.fobo.se
Postat av: Marie

Hej. Vad använder man för verktyg vid strangulering av fruktträd? Mvh Marie

2016-03-11 @ 09:46:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0