Site Meter

Bloggåret 2009

Januari - Toppjobb av Trädmästarna...............................Februari - Södermalm, Sofia

Mars - Omaha i Globen........................................................April - Strömming i Vaxholm

Maj - Österlen........................................................................Juni - Midsommar

Juli - Zlatan i Baca.................................................................Augusti - Maltaresan

September - Trädgårdslandet............................................Oktober - Eniroreklamen

November - Min bror och jag...............................................December - God Jul och Gott Nytt År

Januari: Det här året på Engsholm började med att Trädmästarna kom till parken och tog ner flera träd. Det var -13 grader och de gjorde ett mycket bra jobb och lämnade efter sig mängder av ris som senare brann i en jättebrasa.
Vi fick ett nytt trädgårdsprogram i TV och jag gav löften som jag inte kunde hålla under året som gick. Januari fortsatte att vara kall. Hemma i Stockholm besökte jag Hammarby sjöstad där jag åt årets första semla.
Årets trend inom trädgård var belåtenhet och harmoni...som lät så fantastiskt men jag vet inte om trenden följdes av oss trädgårdsmänniskor. Jag besökte Tulpanens hus igen och njöt av härliga tulpaner och jag skrev vidare om trender men även om förgänglighet. Något som alltid kommer att leva kvar i mig är Hoppet...
Vädret i Januari.

Februari: En kväll när jag skulle övernatta på jobbet hade jag tråkigt och kastade ut lite frågor till mina läsare.
Det här blev stadsvandringarnas månad och jag gick längt Södermälarstrand, besökte söders församlingar Maria, Katarina, Sofia och Högalid. Även Riddarholmen fick besök.
Det blev väldigt många Dagens växt under februari och jag gjorde en egen melodifestival. Mitt i vinterkyla och mörker besökte jag Medelhavsklimatet i Edvards Anderssons växthus. Jag hade en period med magproblem och valde bort kaffet för att i stället börja dricka te och jag fick massor av tips och även påsar med te hem per post och det var helt rörande hur så många engagerade sig. Det blev också tecermoni på jobbet.
Vädret i Februari.

Mars: Vi åkte på två dagkonferenser till Vibynäs slott och till Ulvsunda slott. Nu börjar alla trädgårdsmässor öppna och jag besökte Kistamässan och Nordiska trädgårdar i Älvsjö. Ljuset började återvända och sommarblommor såddes i trädgårdsrummet. Jag fortsatte mina vandringar i stan och besökte Birkastan och City och berättade också när jag köpte ett svart hyreskontrakt en gång på 70-talet.
Jag tittade till beskärningen av Drottningholms lindar och det blev fotografering av portar vilket bl.a. Staffan och Mira höll i. Jag såg Uffes Omaha-konsert i Globen som bjöd på några magiska ögonblick i en annars rätt tuff spelning. Den 22 mars besökte jag Drottningholms slottsteater för att se violer och jag fick vårmusik av mina besökare som jag spelade i bilen under mina resor till och från jobbet, ni berättade också hur ni vaknar.
Vädret i Mars.

April: Efter alla möjliga och omöjliga arbetsuppgifter under vintern drabbades jag av våreufori när jag äntligen startade upp i trädgården igen. April var en kär och nyckfull vän som vanligt och jag köpte ett 70x200 mm objektiv till kameran och fotade vildare än vanligt. Påsken kom och på långfredagen träffade jag Katarina och vi satt länge på trappan vid Waldemarsudde, det var en magisk träff och magin finns fortfarande kvar i allra högsta grad. Vi mötte våren på Långholmen och åt en sallad på en brygga och det var mycket kallt mitt i all värme. Det blev även ett besök i Vaxholm där vi åt strömming på Magasinet. Ett lite senare besök vid Boo trädgård blev en överraskande fin utflykt.
Jag blev orolig för fjärilarna och frossade i rosa körsbärsblommor i Kungsträdgården. I Bergianska trädgården blommade det vackrare än någonsin men jag funderar om vi orkar mer Prunusblommning.
Vädret i April.

Maj: Det har blivit en tradition att besöka Bergianska den första maj och i år var det vackrare än någonsin. En morgon vandrade jag på Djurgården och tidigt i denna vackraste av månader gav jag mig ut på vägarna igen och K blev med några dagar. Österlen var så vackert att det är omöjligt att beskriva med ord och bilder och jag besökte även tre vackra trädgårdar i västra Skåne.
Det var med lust och fägring stor som slottsparken och Stockholm tog emot mig efter resan och under vecka 22 i slottsparken var det magiskt vackert.
En fantastisk helg firade vi på Boängen i Närke och Barcelona vann Champions league. Den här underbara månaden fortsatt med att jag såg syrénerna blomma på söder och på jobbet poserade arbetskamraterna. När det blev pingst i denna händelserika månad så takvandrade jag på Riddarholmen, en present från dottern.
Vädret i Maj.

Juni: I början av sommarmånaden juni vandrar jag inne i stan och vi firade nationaldagen i Tyresö slottspark tillsammans med Sverigedemokrater...!
Det var mycket jobb i juni och det blev inte några resor, ens korta, men jag besökte Bergianska och Rosendal flitigt Det blev många dagens växt, bl.a. en del lite ovanligare syrener, som nejliksyren.
J och jag byggde nytt staket runt trädgårdslandet och bloggen fyllde 4 år.
Bloggen hade nått reklambyrån Ogilvy som ville ha med min blogg i en reklamfilm för Eniro, jag fick en filmkamera för att bloggfilma så att de sedan kunde ta några sekvenser till reklamfilmen. Jag, K och dottern filmade över tre timmar film och i oktober-november skulle filmen visas i TV. Jag funderade lite över sommarensamheten i parken och funderade också att bli rik på bloggen. Den här torra juni 2009 tyckte jag fullt ut om alla dessa inställsamma pioner och jag firade en midsommarafton bland många människor, vilket jag inte brukar göra och det var riktigt trevligt.
Vädret i Juni.

Juli: Den stora blomstermånaden och slänten blommar för fullt, då är verksamheten här på Engsholms slott stängt för semester, bara trädgårdsmästaren kvar. Årets ros utsågs och jag besökte Uppsala botaniska trädgårds rosengård. Jag jobbade som vanligt ensam i slottsparken då alla andra hade semester och hemma i stan fotade jag träbåtar. Vidare besökte jag som vanligt Bellmansmuseets trädgård på Långholmen och jag skrev om Trädgårdsterapi.
K och jag reste runt Mälaren en helg och bodde på Bonde-söker-fru-slottet och och gjorde ett försök att hitta något vackert i Flen.
Hemma blommade det vidare i slottsparken och jag föryngringsbeskar den sista delen av vår gamla syrenhäck.
Det blev tid för lavendel och vi filmade allt vi orkar för reklamfilmen och jag har börjat med täckodling...!
Jag träffade Kalle i Norrtälje och vi såg på konsten i ån och hemma i stan såg jag Uffe på Skansen. Det var ont om fjärilar den här sommaren men det kom ett gäng lite senare på sommaren. Djurgården blommade och i Djurgårdsstaden härskade stockrosorna.
Vädret i Juli.

Augusti: Jag började berätta om något hemligt som ska bli och jag berättade också om en augustisöndag i stan. Jag berättar vidare om vilka växter som Zetas dissar. Hur är det med Rosendal egentligen...undrade jag! Jag fick  lite semester och min dotter och jag åkte till vackra Malta där det blommade otroligt vackert på sina håll. När vi kom hem åkte K och jag till Gotland och vi satt på Hall och jag berättade om en kort resa långt bort. Och hur var det i slottsparken den 28 augusti? Jag funderade kring hur trovärdigt Wikipedia och hela Internet är och jag tror att jag fick svininfluensan.
Vädret i Augusti.
________________________________________________________________________________________

September: Jag fortsatte att skriva Dagens växt och i början av månaden skrev jag om pioner. Med många bilder visade jag min kärlek till Visby innanför murarna och vilken är egentligen världens bästa trädgårdstidning?
Hösten närmade sig allt mer och jag gick på höstfest i Bergianska trädgården. Det blir ett av många besök vid Waldemarsudde som sprakade av färger och jag blev jagad av...inte en broms utan tusentals jordgetingar.
Jag beskrivs som en sann trädgårdstok och jag visade hur en blommig fredag i september kan se ut. Jag funderade kring instängda växter och jag kollade in sommarblommor i Stockholms planteringar och vandrade vidare bland Stockholms blommor. Jag försökte mig på att jämföra Zetas trädgård och Ulriksdals slottsträdgård och man lyfte båtarna ur kanalen. Jag gick på äppelutställning i Nordiska museet och bloggen fick ny design. En elev på en journalistskola intervjuar mig angående mitt trädgårdsliv och bloggen och vi vandrade lite på söder.
Vädret i September.

Oktober: Trädgårdens växter blev höstvackra och jag skrev om manliga trädgårdsbloggare. Det var orkidéutställning på Tulpanens hus och jag kände mig mätt på dessa blommor. Jag blev personlig och skrev om min dotter och funderade kring det man misslyckas med i trädgården.
Att tjäna lite på bloggen genom att ha lite reklam på bloggen slutade med att jag blev avstängd eftersom jag själv klickade en gång på en trädgårdsreklam. Det var höst på min planet och jag berättade vilken slottspark jag jobbar i efter att ha hållit det hemligt i fyra och ett halvt år. Vidare avslöjade jag att Eniro har använt mig i sin reklamkampanj och reklamen gick lite då och då i TV. Det blev väl ingen succé på bloggen direkt...besökstatistiken ökade marginellt men jag måste erkänna att det där med reklamen var lite kul ändå. Alla Eniro-filmerna.
Jag vandrade åter på söder och de sista löven föll i slottsparken.
Vädret i Oktober.

November: Nu blev det ännu en gång en november-fototävling och 54 bidrag kom in och det var många röstade. Vinnare blev en glad Eva i Prästgården. Eniroreklamen gick en bit in i november också och jag hade en direktsändning på bloggen den 3 november. Jag berättade om Lilla slottsträdgården vid Läckö slott och berättade också om hur man INTE lagar träd.  Den 12 november vandrade min bror och jag runt på söder och upplevde gamla minnen från den tiden då vi jobbade i kulturhusens trädgårdar på Södermalm. Jag besökte Kungliga biblioteket i Humlegården för första gången och hittade en gammal trädgårdsbok från slutet av 1800-talet som jag föll för.
På Engsholms slott bjöd vi på julbord och jag drömde om Österlen om vårenMin plats på jorden beskrev jag i ett inlägg och även en majdag 1915 på Engsholm.
Vädret i November.

December: Prinsessan Madeleine vill flytta till Villa Parkudden på Djurgården och eftersom jag skrivit om villan och låg högt på googles träfflista så svämmade bloggen över av monarkister under några dagar. I slottsparken bytte jag rummet med utsikt mot ett annat rum med en annan utsikt. Jag funderade över våra djurs ovärdiga liv och jag försökte sammanställa Sveriges rosenträdgårdar. Jag skrev om världens största träd och fick en julklapp av dottern...en resa till Milano i april då vi bl.a. ska se fotboll.
Till sist hälsar Engsholms slotts personal mina bloggläsare en God Jul och Gott Nytt År.

Bloggåret 2007

Bloggåret 2008

Eftersom jag är en stark monarkist och rojalist....!? .....så tycker jag att ni ska spela denna musik samtidigt som ni läser inlägget....så att det liknar kungafamiljens nyårsprogram...!

Postat av: Londongirl

Vilket fantastiskt inlägg! Hade tänkt mig något i den stilen jag med men med bara bilder. Dina alla länkar....uppåt en sådär 138 stycken gör ju att det blir extra intressant att läsa. :-)

Märker att jag har varit och läst det mesta här genom året även om jag inte alltid hunnit kommentera.

Så roligt att få följa din blogg och dina fina bilder och funderingar och det tänker jag fortsätta med.

Ha det gott och NÄSTA år blir det mer matlagning och matlådor eller hur!? ;-)

2009-12-26 @ 10:16:59
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Monika

2009-12-26 @ 10:34:58
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Ramona K

Jag tror du har ett fantastiskt underlag till en bok där - "Ett år i Slottsträdgårdsmästarens live". Du är en anspråkslös person och slår nog ifrån dig. Men varför inte fundera på detta? Om du känner att du inte vill tjäna pengar på något som är en del av ditt liv, skulle pengarna kunna gå till något gott ändamål i trädgårdsvärlden kanske. Men varför inte tjäna en slant? Jag skulle gärna köpa den. Många andra också tror jag.

Ha det så gott.

2009-12-26 @ 10:55:55
Postat av: Mariana

Du har hunnit med mycket under trädgårdsåret kul att läsa sammanställningen.

Skulle vilja att någon gjorde ett trädgårds program hos dej trädgårdsmästarens vardag med lite "Iris charm" om du förstår vad jag menar med det tror du såg programmet.

Ser fram mot det nya trädgårdsåret.

Mariana

2009-12-26 @ 12:20:17
Postat av: Londongirl

Ramona har rätt i det hon skriver. En bok skulle vi vara många som skulle köpa och glädjas åt. Skulle ge bort den till alla i julklapp om den fanns. :-)

2009-12-26 @ 12:49:38
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Yoana

Kika i min blogg är du gullig och fråga! Jag har frågestund! :D

Kram Yoana

2009-12-26 @ 13:00:50
URL: http://yoanainaction.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Man hinner med mycket i en blogg under ett år! Intressant med sammanfattningen; själv är jag alldeles för lat för att göra något sådant. :-)

God fortsättning!

2009-12-26 @ 15:39:27
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Anita

Här blev man fast länge må jag säga. Vilken otroligt bra och intressant sammanfattning av ditt bloggår. En del inlägg som jag missat under året har jag läst nu. Härligt var det att återigen besöka Österlen. Något som jag missat var Hall på Gotland. Vilket ställe! Intressant var det att se bilderna från Malta. Där (i just Sliema) var jag för många herrans år sedan. På den tiden man tog en 36-rulle och tyckte man hade ofantligt många bilder med sig hem.

Ha nu en riktigt skön avslutning på detta år, både som "bloggår" och "vanligt" år.

/Anita

2009-12-26 @ 15:50:44
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Monica

Vilken fin sammanfattning, rolig både att se och läsa!

2009-12-26 @ 16:34:33
Postat av: The Secret Garden

Halloj!

Vilken fin och utförlig sammanställning. Själv orkar jag inte ens tänka mig tanken att göra en, kanske inte för att jag gjort för mycket utan för att jag är alldeles för lat och slapp för att göra en...hrmm (flinar lite..) och så har jag ju bara bloggat sedan i september.

Här hemma är jag i lite konflikt med den Vita tomten för tillfället, men det löser sig nog. Han har fått ett eget inlägg på min blogg och jag hoppas att han nöjer sig med det. Annars får jag väl förhandla mera med honom.

God fortsättning!

2009-12-26 @ 22:21:03
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Prästgårdseva

Jag tänkte ta tillfället i akt och tacka för den del av året som jag följt din blogg men fastnade i alla dina länkar, när jag skulle försöka slå fast när jag hittade hit. Men det var nån gång i midsommartid, som jag googlade på något trädgårdsrelaterat och hamnade på en blogg. Sannolikt din. Sedan var jag fast. En helt ny värld öppnade sig, när jag upptäckte hur man kunde förflytta sig mellan alla bloggar och jag gick nästan vilse. Men jag hittade tillbaka.

Och tur var väl det. Din blogg är rena guldgruvan. Jag har fortfarande en del kvar, som jag inte hunnit med. Stort tack för att du delar med dig av all din kunskap. Och för alla vackra foton. Med stort intresse har jag, som sällan lämnar Skåne och sällan eller aldrig kommer till vår kungliga huvudstad, följt både dina trädgårdsspaningar och Stockholmsvandringarna. Fotbollsavsnitten hoppar jag däremot snabbt förbi. Jag ser inte mycket på TV men har ibland blivit nyfiken efter att ha läst dina recensioner och varit tvungen att kolla, ibland på nätet (tack för det tipset också). Dina låtar gillar jag ibland men inte alltid men de har gjort, att jag hittat nya favoriter. Och jag har, som de flesta, rörts av ditt fina förhållande till ”Dottern”.

Och så kan jag ju inte undvika att nämna Fototävlingen. Jo, jag blev precis sååå glad (och förvånad!)och det blev inte sämre av den uppmärksamhet jag fick på min egen sida. Tack igen för alla vänliga kommentarer!

Nu funderar jag på om jag skulle bli fullvärdig medlem i bloggänget genom att skaffa en egen blogg….Men oavsett vilket är jag en trogen besökare.

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag både dig och alla dina vänner.

Kramar

Eva

2009-12-27 @ 14:37:03
URL: http://www.lyngbyprastgard.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Tänk att det blev så många som 138...!

Monika: Fint.Känsligt!

Ramona K: Vad snäll du är!

Mariana: Ja det vore något...och nu ser vi fram mot det nya trädgårdsåret. Nu får inte trädgårdsböckerna vara i fred i hyllan.

Yoana: Jag har så otroligt många frågor...

Staffan H: God fortsättning själv!

Anita: Ja visst tyckte man att man verkligen slösade med bilder då man hade 36-film i stället för 24...

Trevlig fortsättning!

Monica: Bra att du gillade!

The Secret Garden: Din glöggdrickande tomte var underbar.

Prästgårdseva: Rodnar lite här. Tack och jag önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År!

2009-12-27 @ 17:28:35
Postat av: Calle

Gott nytt år Slottis! Det är länge sedan jag var här men jag tänkte att det kan vara ett bra sätt att börja 2010 med att besöka din blogg. Har du planerat klart vad du skall odla i år?