Site Meter

Kashmirnäva - Geranium clarkei ´Kashmir White´



Kashmirnävan var en av de första nävorna som jag planterade i parken 1998 då jag började göra om i slottsträdgårdens planteringar.
Den härstammar från västra Himalaya och blommar i juni-juli. Eftersom jag tycker om nävor men också vita blommor i allmänhet så blir den här växten lätt en favorit.
Den blir ca. 40-50 cm. hög och sprider sig med utlöpare och blir på så vis en bra marktäckare på soliga platser. Den har utbredda stjälkar men är ändå ganska stadig. Plantavstånd 40 cm.

För mig är det här en av de vackraste nävorna och den är lätt att kombinera med andra nävor men passar även utmärkt till växter med antingen stora blad eller småbladiga växter som nepetan, för att få lite kontrast i bladverket.
Man kan lätt föröka den genom delning vilket jag gjort och vår stora släntplantering blir lite vitare för varje år. Jag har försökt att få den att blomma om genom att klippa ner vissa plantor men det fungerar inte hos oss i zon 3 i alla fall. Däremot så blir det fina gröna kuddar av växten om man klipper ner den istället för att den får vissna ner om man inte klipper den.
Några andra varianter är:
  • ´Kashmir Green´ - Vit blomma med grön ådring....måste jag ha!!
  • ´Kashmir Pink´ - Blåtonad rosa frösådd av ´Kashmir Purple´.
  • Kashmir Purple´ - Purpurfärgad, växter kraftigt. Sortäkta. En av föräldrarna till ´Brookside´.


Den rosa grann-nävan är Geranium oxonianum 'Rose clair'




Google

Kommentarer
Postat av: Fundera grönt

Nävor är trevliga tycker jag. Fina bilder!
Är hemma igen efter en första veckas studier, har självstudiedag idag och ska ägna mig åt träd bland annat... Ha det gott!

2008-01-25 @ 08:59:26
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Ulrika

Fint att få se somriga nävor. Hos oss snöar det just nu...

2008-01-25 @ 09:26:09
Postat av: Hanneles paradis

min kompis är nävatokig

2008-01-25 @ 09:35:47
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Nina på Johangården säger

Åh, allt som heter med "Kashmir" är bra..

*skrattar* visst är jag en toka men det bjuder jag på.

Älskar vita och blå blommor. Och nepeta har jag själv.
Underbara växter.

2008-01-25 @ 11:13:02
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Azola

Ohh...ännu med näpna Nävor! De är fantastiska att studera på nära håll, enkla men eleganta.
Önskade mig en ny kamera av sambo ...nej tomten menar jag,fick en Canon 7,1 m.p med optical zoom så till sommaren hade jag tänkt att använda den till bla. närbilder av ex. Nävor och alla andra spännande blomster jag hittar i trädgården. Stjärnflockan är ju en annan favorit...tack vare dig slottis
;)
Här i grannkommunen blåser det ordentligt idag och regnet piskar näsa och kinder som om det vore is känns det som!
Har fixat alla måsten till helgen och nu ska jag ut på King och spela några timmar ;)
Önskar dig en fin-fin helg!

2008-01-25 @ 11:49:05
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Lycka till med studierna och ha en trevlig helg!

Ulrika: Skulle kunna tänka mig lite snö här också.

Hanneles paradis: ...men inte du?

Nina på Johansgården: Tokor är också välkomna hit...

Azola: Då får du skicka biler av nävorna sen.
Ut på King? Vad är det?
Ha en fin helg själv!

2008-01-25 @ 14:03:01
Postat av: Karin A

Kashmirnävan är verkligen jättesöt! :) Jag har också den vita varianten men min är tyvärr rätt liten ännu.
Kanske beror det på att den inte växer i sol. Får nog ta och flytta den. Det ska finnas en som heter Geranium clarkei 'Kashmir green'. Den ser så fin ut på bild. Jag skulle gärna vilja få tag på den. Dina bilder är jätteshärliga!

2008-01-25 @ 18:27:50
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Den var ny för mig. Googlade och såg några bilder. Den blir man ju sugen på...riktigt fin. Tack för tipset.

2008-01-25 @ 18:39:19
Postat av: Katarina

Å, vilka fina nävor! Den ena vackrare än den andra. Det blir inte lätt att välja sällskap till pionen. Den här vita är jättevacker, den kanske kan få bo i min vita rabatt istället eftersom den tycker om sol :O)

2008-01-25 @ 19:48:21
Postat av: munken

Jättefina :). Här har det varit mycket flocknävor, men den där skulle lätt kunna bli en favorit även för mig!

2008-01-25 @ 20:28:31
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Azola

http://www.king.com/
En spelhall på msn:start-sida!!
Bara att skaffa sig ett nick och börja spela...bra om man har långtråkigt.

2008-01-26 @ 02:07:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Tycker absolut att du ska prova den här nävan.

munken: Prova den!

Azola: Jag är nog väldens sämsta spelare. Har ingen som helst vilja, ork att spela...
Ibland blir jag avudnsjuk på alla som spelar....jag kan bara inte koncentrera mig eller ge mig hän åt spel.

2008-01-26 @ 21:58:19
Postat av: Mari Magnusson

Denna näva måste inköpas i sommar! Gör precis ett inlägg om att jag behöver en bra marktäckare under min honungsros då blir detta ett super bra val för om den trivs så sprider den sig. Även kashmir pink har jag velat ha något år. Men jag har inte hittat den i handeln ska kolla Zetas.

2015-04-10 @ 19:40:59
URL: http://angelattable.blogspot.se/
Postat av: Hans Wester

Du kommer inte att bli besviken Mari!

2015-04-10 @ 20:06:44
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0