Site Meter

Årskrönika 2016

 
2016 blev ett år som innehöll både glädje och djup sorg. Glädje att få uppleva både hägg- och syren-semester i Stockholm, att få fortsätta upptäcka nya vackra platser både i Stockholm, i övriga Sverige och utomlands och att få vara frisk, förutom ett bråkande knä. Glädje att få ha nära och kära omkring mig.
 
Sorgen föll dock tung över min tillvaro i november då min älskade mamma lämnade oss efter ett långt liv och december blev en av de mörkaste månaderna i mitt liv.
 
Att skriva en blogg-årskrönika kan verka aningen pretentiöst, men som jag brukar säga - det här min dagbok och för mig är det viktigt att sammanfatta det jag upplever. Så om ni orkar - varsågod att följa med under 12 fina månader 2016! För att se ännu mer, klicka på de 71 länkarna i inlägget...!
 
 
 
Januari 
 
 Norrbro 13 januari
 
Nyårsdagen är för mig en av årets viktigaste dagar, då startar jag om, vänder blad, lämnar det gamla året bakom mig och ser fram mot nya upplevelser.
 
Årets första vandring den 10 januari var kall men vacker. På marken låg ett lagom tjockt snötäcke och ett blekt vackert ljus skapade hoppfulla tankar om bättre tider. Vi vandrade runt Djurgården, med fikastopp på Besökscentrumet vid Djurgårdsbron där vi värmde våra frusna fingrar runt stora temuggar. Se vandringen här!
 
Den 13 januari tog jag mig in till stan för ännu en vintervandring och jag lyckades med kameran fånga hästekipaget som drog fram i snöyran över Norrbro, på väg mot slottet. Jag vandrade bland sjöfåglar, en räv och kungens hästar och målet var en lunch på Djurgården med ett gäng glada trädgårdsmästare från Djurgårdsförvaltningen. Se mer om den lunchen här!
 
 
 Ett vackert januariljus över Ryssviken och Waldemarsudde den 10 januari
 
Pennklubben fotograferar mig när jag sitter på utsiktsbänken
 
Den sista dagen i månaden kom Gröna Pennklubben på besök till Engsholms slott. I den klubben finns många duktiga trädgårdsskribenter och några av dem kände jag sedan tidigare. Det var meningen att jag inne i slottet skulle hålla ett föredrag om mitt arbete i slottsparken, men de som känner mig förstod att det inte skulle ske. Att tala inför folk utsätter jag mig inte för, men en visning ute i trädgården brukar oftast gå bra. Nu var det januari och att visa trädgårdsmänniskor en vintersovande slottspark kändes nästan komiskt, men vi hade trots allt en trevlig stund tillsammans. Se mer här!
 
 
Februari
 
 Ljusets magi på Blockhusudden 21 februari
 
Den 16 februari blommade trollhasseln i Berzelii park, vilket fick mitt trädgårdshjärta att slå volter och äntligen startade en ny trädgårdsfotosäsong! Trollhassel, kejsarolvon och vinterjasmin som blommar mitt i vintern - respekt! Se här!
Ljusets magi hette en helt underbar utställning på Waldemarsudde, som vi besökte den 21 februari, se här!
 
 
Bokrean startade den 24 februari och nu såldes min bok Stockholms gröna rum, i stora travar i alla Akademibokhandlar. Det var dags för Norstedts förlag att göra slut på min bok och den tog mycket riktigt slut under rean. Nu finns den endast att köpa i Allt om Trädgårds webb-butik. Se mer här!
 
 
 Vi gick på ostmässa i Nordiska museet och utanför i Kullatäppan blommade Hamamelis x intermedia 'Diane' .
 
 
Mars
 
 Mars månad vid Engsholms vackra stränder
 
I början av mars såg vi den fantastiska och lite galna utställningen av Erik Johansson på Fotografiska, se här! Jag började märkligt nog tycka att tiden gick ovanligt fort och att min pension som jag längtar efter, kanske närmar sig lite väl snabbt, se här och apropå väntan och längtan, så väntade jag otåligt på bofinken i Engsholms slottspark den här våren, se här. 
 
Cecilia och jag tyckte att det var extra gott att leva nu. Vi njöt av vårens första utefrukost på min balkong i Bromma och vandrade sedan runt Kungsholmen, denna underbart soliga vårdag i slutet av mars. Se vandringen här! 
 
 
 Parkuddens snödroppar
 
April
 
 
 Så kom då äntligen den vackra månaden april, med blommor, fågelsång och värme. Jag tog ledigt några dagar, dels för att känna in våren i Stockholms parker och dels för att vara med när min kära mamma flyttade från sin lägenhet till ett äldreboende i Norrtälje. En mycket omtumlande och känslosam flytt, både för vår mamma och för oss syskon. Se mer om de två dagarna här.  
 
 Vårmagi på Blockhusudden
 
Den 10 april infann sig den stora våryran på Djurgården. Waldemarsuddes scillabackar lyste blått i vårsolen, häggarnas friskt ljusgröna blad vecklade ut sig längs vandringsstigarna på ön och Blockhusudden var mer magiskt än någonsin. På kvällen besökte jag Kungliga Operan för första gången och vi såg en mycket märklig föreställning. Se här!
 
Prins Eugens Waldemarsudde 10 april
 
Göteborgs Botaniska trädgård 17 april
 
 
Den 17 april tog vi tåget ner till Göteborg för att uppleva en vild och vacker vår i Botaniska och i Trädgårdsföreningens vackra trädgårdar. Och nog var det vackert i Botaniska trädgården, som med sina fantastiska blomsterbackar fick oss att bli helt våryra. Vi övernattade på Arken hotell, en spa-anläggning med ett mycket egendomligt läge ute på Hisingen...men vi hade en väldigt rolig och fin resa hit -  till Sveriges baksida...! Se här!
 
 
Årets upplaga av Nordiska trädgårdar var väl som trädgårdsmässor brukar vara. Mycket folk, en del nya spännande nya växter, holländska lök- och knölförsäljare, ett sövande sorl, trötta fötter och möten med trädgårdskompisar. Självklart köpte jag Peter Englanders nya fina bok - ´´Konsten att odla det omöjliga´´ även om jag själv helst odlar det som är möjligt...! Se mer från mässan här!
 
 Lexus på Blockhusudden
 
Stockholmsvandringarna blev allt mer behagliga i april, eller hur Lexus, och i väntan på att häggen skulle börja blomma, fortsatte vi att vandra i gudomliga hav av vitsippor i Djurgårdens vackra lundar och skogsdungar. Vid Täcka udden började magnoliorna slå ut och Djurgården blev vackrare för var dag som gick. Se här!
 
 
 Vitsippsvandring i närheten av Bellmansro på Djurgården
 
Maj
 
 I havet av vitsippor, bor vitsippan...
 
 Ingen månad på året är så vacker som maj och det är nu jag mår som allra bäst. När jag en gång går i pension ska jag ta vara på varje sekund av den här månaden och njuta fullt ut!
 
Det händer att jag ibland drabbas av någon form av vårstress, eftersom jag oftast inte hinner se allt det vackra som jag planerat in. Men de stunder då jag i frihet får njuta av vitsippshaven på Djurgården, då tar jag mig tid att blunda en stund mitt i detta sagolika paradis! Se ännu mer här!
 
Den 7 maj började jag vandra tidigt en morgon, från Sankt Eriksplan och ända ut till Blockhusudden. Se här!
 
 
Här ute på Blockhusudden blir mina tankar ljusare och jag andas lite lugnare. 
 
Första veckan i maj månad är den absolut vackraste tiden i Bergianska trädgården. Då blommar bland annat Magnolia, Bergskörsbär och Tokyokörsbär i den här vackra trädgården. Se här!
 
Djurgårdsförvaltningens trädgårdsmästare Cecilia bland sina vårblommor vid Rosendalsterrassen på Djurgården
 
 
Den 9 maj kl. 03.38 väcktes jag ute på Blockhusudden!
-Du måste komma upp! Det är jättevackert ute! 
 
Yrvaken tog jag på mig morgonrocken, klev i ett par tofflor, fångade kameran i farten och gick ner till bryggan. Koltrasten, näktergalen och flera andra skönsångare fyllde hela udden med den vackraste morgonkonserten. Medveten om att det var helt omöjligt att fånga den här magiska stunden på bild, försökte jag ändå ta några foton ut mot det spegelblanka vattnet och mot den rodnande morgonhimlen. Först 04.30 skulle solen stiga upp bort över Fjäderholmarna. Då hade jag somnat om...
Se mer här!
 
 
Jag fortsätter att jobba med trädgård. 19:e året i Engsholms vackra park. 46:e året som trädgårdsarbetare. Det är ett par år kvar innan jag lägger spade, kratta och sekatör på hyllan, för att få njuta av total frihet, en frihet som inte funnits i mitt liv sedan skolstarten 1961.
 
Djurgården och Långholmen är som bekant mina favoritplatser här i huvudstaden och den 15 maj doftade häggarna som aldrig förr på den gamla fängelseön.
 
En ögonblicksbild att minnas vid Ryssviken på Djurgården! Tack för den posen kära svan! Det var nu jag tog min häggsemester! Se här!
 
Den 22 maj var Skansens trädgårdar nästan onödigt vackra...! Se själva här!
 
Djurgården och Södermalm fylldes av underbar syrenblomning i slutet av maj och Waldemarsuddes trädgårdsmästare Marina lät mig komma in i Gamla huset, där jag från övervåningen kunde ta bilder över min favoritsyrenplats i Stockholm!
Se fler bilder från min syrensemester här!
 
 
Juni 
 
Åsögatan på Södermalm
 
Om maj är favoritmånaden, så kommer inte juni långt efter. Nu grönskar alla träd och alla sommarblommor kommer på plats i stadens urnor och planteringar. I början av månaden hade jag en trädgårdsvisning i Engsholms slottspark och jag funderade lite över mitt arbete i parken - se här! 
 
Jag vandrar inte så ofta på Södermalm nu för tiden, men den 5 juni trampade jag åter i mina gamla fotspår bland söderkåkar och blommande trädgårdar. Se här! 
 
Kvällsvandring vid Djurgårdsbrunnskanalen.
 
Den 13 juni besökte vi Kerstins underbara Rosäng på Långholmen och Cecilia hade med sig blomsterlök till den vackra platsen. Efter att ha njutit av alla blommor en stund, bjöd Kerstin på fika och det blev en härlig junidag på holmen! Se här!
 
Underbar blomsterprakt vid Rosendals slottsträdgård! Se mer här!
 
I juni såg vi den nya, vackra och annorlunda statyn på Djurgården - ´´Kvinnan i fredsarbetet´´ av Peter Linde. Se här!  och jag åkte till min barndomsstad Norrtälje och skrev blogginlägget ´´I en förvandlad stad´´ se här!
 
 I min ensamhet i Engsholms slottspark, funderade jag kring mitt arbete och skriver blogginlägget ´´För er skull´´ - se här!
 
 
Juli 
Rosendals slotts vackra planteringar
 
Juli månad innebär semester för många svenskar, men inte för mig som i stället väntar med ledigheten till augusti. Det är nu Stockholm fylls av turister och vill man vandra i lugn och ro i Stockholms gröna rum, så gäller det att vara morgonpigg.
 
Den 3 juli blev det far-dottervandring på Djurgården, då jag och min dotter tillsammans med Glenn och hans dotter Josefine besökte Rosendal och Prins Eugens Waldemarsudde och vi hade en mycket trevlig stund tillsammans. Se här!
 
Fika vid Rosendals trädgård
 
 
I juli månad brukar det ju som bekant regna till och från och regna gjorde det verkligen en kväll när vi skulle grilla på Blockhusudden. Men det gjorde inget, växtligheten behövde vattnet och biffarna som vi behövde blev goda! 
 
Den 10 juli hade vi en skön helg i Östermalms skärgård, se här! och den 12:e besökte vi Venngarns slott, där vi fikade med vacker utsikt! Se här! Som vanligt försökte jag få en överblick över stadens sommarblommor, se här!
 
 
 Venngarns slott 12 juli
 
Det är obligatoriskt att besöka Äppelfabriken någon gång varje år och den 23 juli njöt vi av trädgården och av gott fika. Se här!
 
På sjusovaredagen den 27 juli tog jag en ´´sommaronsdagssödervandring´´ och åt gott uppe på Fåfängan och njöt av en av Stockholms vackraste utsikter. Se mer här!
 
 I år blommade min balkong mer än någonsin tidigare och jag tackar Cecilia för hjälpen. Balkongen är liten men den räcker gott till för att läsa, vila, slumra och fika på!
 
Augusti
 
Mitt näste i Bromma
 
Augusti är min semestermånad och min ledighet började inte helt oväntat på Djurgården - se här!  
 
Stockholms vackraste blomsterurnor fanns i år vid Rosendals slott. Bra jobbat Cecilia! 
 
 Den 9 augusti åkte min älskade dotter och jag till Annecy i sydöstra Frankrike. Det visade sig vara en helt underbar liten stad med sin vackra alpsjö med det klara vattnet och inne i staden vandrade vi i små gränder och längs kanaler som kantades av sommarblommor. Min dotter hade ännu en gång lyckats få till en perfekt resa. Se fler bilder här!
 
 
Nästa resa gjorde Cecilia och jag till södra Sverige, där Varbergs kusthotell blev första stopp att övernatta på, efter att ha besökt Örebro stadspark, Gunnebo slott och Tjolöholms slott. Dag 2 besökte vi underbara Norrvikens trädgårdar och vackra Krapperups slottsträdgård, där Georg Grundsten nu är trädgårdsmästare. Se dag 1-2 här!
 
 
Dag 3-4 på vår resa, tillbringade vi på underbara Österlen, där vi njöt fullt ut trots den korta vistelsen. Det blev kanske inte så mycket vila under den här resan, utan vi besökte många vackra platser i ganska snabb takt, men det var kul och jag tänkte att nästa gång så tar vi det lite lugnare...! Se dag 3-4 på Österlen här!
 
Cecilia hittade en hel del gott i Kiviks musteri
 
 Vi besökte Peter Englander och Lillebeth Nordqvist på deras ritkontor i Borrby, där praktfulla trädgårdsanläggningar växer fram på Lillebeths vackra ritningar! Tack för kaffet och för en trevlig stund den här dagen kompisar!
 
Sandhammarens fantastiska strand
 
 Vi upplevde två underbara kvällar vid Branteviks strand, där månsken och levande ljus trotsade augustimörkret. Vi drack vin och lyssnade på Lasse Tennanders ´´Nu blåser vi ut ljusen stolta stad´´ ...65 mil från den stolta staden!
 
 
Väl hemma i Stockholm hade jag en semestervecka kvar och upplevde ljuvliga dagar i och omkring vår fantastiska huvudstad. Hela semesterveckan här!
 
Den här morgonen, när jag satt längst ute på stenbryggan vid Blockhusudden och läste min gamla Stockholmsbok, var en av sommarens skönaste stunder. Jag sparade den känslan. Så stilla och så vackert!
 
 Att vakna på Blockhusudden...
 
 
September 
 
 
Vackra men något dystra september kom och i början av månaden besökte vi Skärholmens perennpark. Den vackra lilla parken visades i ett stort reportage i Natur & Trädgårds nr 3/2016, där jag skrivit och även tagit alla bilder. Se här! 
 
Även om september bär på vemod då sommaren går mot sitt slut, så finns det många magiska stunder under den här tiden. Se här! En kväll gick jag med på en trädgårdsvandring, där några gröna innergårdar på Östermalm visades. Se här! 
 
Året växlade som sagt mellan glädje och sorg och i september sörjde Cecilia sin pappa som lämnade livet på jorden alldeles för tidigt och hon sökte tröst tillsammans med mig i Stockholms gröna rum. Se här!
 
September på Blockhusudden
 
Inne hos optikern på Norrlandsgatan stod jag vid kassan och skulle betala mina nya glasögon, då jag vände mig om för att se ut mot min parkerade bil. Det här är vad jag såg...!
 
Fullständig magi efter åksregnet på Blockhusudden
 
Ska vi inte gå ut på fotovandring snart Hasse?
 
Vi gick på Skansens höstmarknad. Se här!
 
 Magisk solnedgång vid ´´Tänkaren´´ på Waldemarsudde den 27 september
 
Oktober 
 
 
Höstmånaden oktober inleddes med att vi tog Silja Symphony till Helsingfors och det här var faktiskt mitt första besök i vårt östra grannland. Det blev en mysig och rolig resa och vi gungades till sömns av höga vågor och goda drinkar...! I Helsingfors vandrade vi runt och den av oss som är förtjust i Muminprylar, blev nöjd av utbudet! Se mer här!
 
 Från Silja Symphonys akterdäck. Tidig morgon, på väg in mot Stockholm.
 
Efter 11 års bloggande som Slottsträdgårdsmästaren, bytte jag nu namn på bloggen till Stockholms gröna rum, som boken och Facebooksidan. Det kändes naturligt eftersom jag nu mest skriver om huvudstadens grönska. Se här!
 
Efter en mycket torr eftersommar och höst, kom till slut regnet. Se här!
 
 Den 18 oktober höstvandrade jag på Södermalm och funderade över de vackra söderkåkarna som blivit kvar som reservat i den moderna storstaden. Se här!
 
 I slutet av månaden färgades hela Djurgården i guld! Se här!
 
November 
 
 Hotel Liberum i Gdansk
 
Vad gör man i den färglösa och trista månaden november, då mörkret blir att tyngre över oss? Jo man kan åka på en weekendresa till Gdansk i Polen! Det gjorde jag, Cecilia, min dotter och Josefine och hade några fina dagar, då vi bland annat besökte sandstränderna i Sopot, där åt vi även en härlig lunch på fina restaurang  L´Entre. Tack kära dotter för ännu en perfekt planerad resa. Läs mer om resan här!
 
Restaurang  L´Entre.
 
 
Den 10 november föll det 40 centimeter snö över huvudstaden och inte sedan mätningarna började 1905 hade det kommit så mycket snö i Stockholm i november månad. Staden bäddades in av ren vacker snö som låg kvar i en vecka och givetvis blev det trafikkaos. Folk var som vanligt inte beredda och många hade fel däck, fel skor och stockholmarna skrek ut sina protester mot ansvariga snöröjare.  Se mer här! 
 
Jag fick åter igen problem med mitt knä som röntgades och det konstaterades att för att slippa en stor operation så måsta jag sätta igång att träna riktigt hårt. Vilket jag givetvis gjorde!
 
 
Den 13 november fyllde min underbara kompis Lexus 3 år, vilket självklart firades med pompa och ståt på hundcaféet Himmelska hundar i Tessinparken. Se mer här!
 
Djurgårdens bokar strålade som guld mot den plötsliga snön.
 
Novemberstrand vid Engsholm
 
 
Min frostiga vinterbild från Drottningholm, användes till programmet när blomsterutställningen Barock blomsterjul slog upp portarna på slottet den 1 december. 
 
 
Den 28 november lämnade min älskade mor oss och fick äntligen evig vila efter en besvärlig sista tid i livet och hennes sista ord var ´´Det räcker nu´´. Sorgen var oändligt stor, tung och mörk och saknaden svår att sätta ord på.
 
 December 
 
 Blomsterutställningen ´´Barock blomsterjul´´  på Drottningholms slott, fick mig att för en liten stund avvika från sorgen över min mamma. Hovflorist Claes Carlsson hade skapat en fantastisk utställning och vi var bjudna på invigningen där Drottning Silvia öppnade utställningen.Se här!
 
Den 4 december tog vi båten ut till Fjäderholmarna och åt mycket gott från ett härligt julbord. Se här!
 
Den 11 december var det dags för ännu ett härligt julbord, den här gången vid Bergendals herrgård i Sollentuna!
 
Begravningen av min mamma ägde rum den 22 december. Det var vackert och sorgligt och tårarna kom när hennes favoritsång ´´Strövtåg i hembygden´´ började spelas då kyrkklockorna utanför tystnade. Den 23 december skulle min älskade mamma fyllt 91 år och årets julafton blev annorlunda, men trots allt mycket trevlig tillsammans med nära och kära. 
 
Julklappen från min dotter var perfekt, som en del av 2017 års kommande äventyr. En resa till Amsterdam och besök i tulpanparadiset Keukenhof i april. Jag ser fram mot det!
 
Gott Nytt År alla följare och ni andra som hittat hit! Nu kastar vi oss snart över 2017!
 

Kommentarer
Postat av: Ramona Källström

En riktigt bra årskrönika!
Gott Nytt År Hasse!

Ramona

2016-12-28 @ 09:44:38
Postat av: Anonym

Så fina bilder!

2016-12-28 @ 09:50:59
Postat av: Hasse Wester

Tack för att du följer bloggen Ramona och jag önskar dig också ett Gott Nytt År!

2016-12-28 @ 10:28:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Tack Anonym!

2016-12-28 @ 10:28:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Som alltid en fin sammanfattning av året som snart är till ända. Jag önskar dig ett riktigt fint 2017. Kikar ofta in även om jag sällan kommenterar.

2016-12-28 @ 18:28:39
URL: http://plommenad.se
Postat av: Luna Ek

Finstämd och personlig årskrönika och underbara bilder!
Gott Nytt År! / Luna

2016-12-28 @ 19:13:21
URL: http://lunasblogg.et
Postat av: Anita

Ja så var det dags igen, vi står på tröskeln mot ett nytt år. Vilken fin årskrönika du ställt samman. Jag har läst igenom hela men ännu inte klickat på länkarna. Det kommer jag att göra senare. Det är ett fantastiskt bra sätt att sammanställa året. Jag har inte hunnit blogga så mycket det här året men hoppas det ska bli mer nästa år. Jag beklagar din stora sorg i slutet av året. Nu hoppas jag att du får ett ljust och fint år år tillsammans med din Cecilia och Lexus. Vilken fin hund förresten.

Så ... Gott slut på 2016 och ett riktigt Gott Nytt 2017!

/Anita

2016-12-29 @ 10:54:34
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Hasse Wester

Tack Kersti, jag önskar dig också ett fint 17.

2016-12-29 @ 18:27:51
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Tack Luna. Gott Nytt År!

2016-12-29 @ 18:28:14
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Fint att du fortfarande läser Anita. Jag ser fram mot din krönika nu. Gott Nytt År!

2016-12-29 @ 18:29:04
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0