Site Meter

Ett nytt trädgårdsprogram i TV

Jag längtar efter ett nytt trädgårdsprogram i TV. En helt ny satsning! Programmet borde få mer tid än de futtiga 25 minuter som de alltid får i TV - det har utökats nu (2021). Intresset för trädgård ökar hela tiden och det har blivit en viktig del i många människors liv. Jag tror att trädgårdsintresset är åtminstone nästan lika stort som för heminredning och hur många göra-om-ditt-hem-program finns det idag och det lagas mat i vart och vartannat program.

Visst borde man väl också kunna ta bort något soff- eller vuxenlekprogram och i stället ge plats för ett helt nytt trädgårdsprogram. Ett program som skulle vara en timma långt och där man kunde bjuda in både kända och okända trädgårdsprofiler varje vecka. Eller nog borde det finnas plats för två trädgårdsprogram, ett där man praktiskt visar hur man sköter en trädgård, både prydnads- och köksträdgård, varvat med besök i både svenska och utländska trädgårdar och parker.

Trädgårdsfredag som gått i två säsonger nu, var en mycket snygg produktion, vackert foto och snygg musik, men jag tycker att programmet inte kändes seriöst i år. Jag tror att både vi som jobbar med trädgård och många trädgårdsamatörer tyckte att det kändes lite väl lätt. Det känns som om vi trädgårdsintresserade vill ha lite mer...eller mycket mer!
Det är hög tid för en helt ny satsning. Ett nytt sätt att tänka trädgårdsprogram. Man skulle inte behöva de snabba klippen eller ha all den där snygga musiken genom hela programmet. Att berätta om trädgård borde göras på ett lugnare och mer sinnligt sätt, än att stressa fram i ett ryckigt och snabbt tempo. Det engelska programmet Trädgårdsapoteket som går nu, blir man ju helt svettig av. Rockgitarrsolon är coolt...men inte i trädgårdsprogram väl? Men det kanske är för att programmet bara är 25 minuter långt?
 

Programmet skulle inte behöva bli tråkigt för att tempot sänks och humor skulle vara en självklar ingrediens.


Programmet skulle kunna vara en mix av:
  • Gunnel Carlson som kunde fortsätta att besöka svenska trädgårdar, både privata och offentliga trädgårdar och parker. Ut på vägen igen Gunnel!
  • Maria Arborgh och Sanna Hultin kunde rita och anlägga trädgårdar och berätta om trädgårdsväxter, som de gjorde så bra i Söderläge.
  • Hannu Sareström skulle kunna få oss att förstå den riktiga glädjen med att ha en trädgård. Han skulle inspirera oss och lära oss hur man inte bara jobbar utan också njuter i trädgården och så kan han ju även skapa vackra trädgårdar.
  • Det finns säkert också nya duktiga och kunniga förmågor som skulle kunna lära oss om trädgårdsväxter, beskärning och skötsel av trädgårdar.
Nu kanske att jag får skit för att jag snott bilder från webben...men då får ni som har rättigheterna höra av er...eller om Hannu, Gunnel, Maria eller Sanna blir förbannade, hör av er då.
  • Programmet skulle inte ha fokus på köksträdgårdsodling den här gången. Nu glömmer vi maten för en stund. Självklart skulle väl en och annan grönsak också kunna ingå i programmet men huvudtemat skulle vara hur man anlägger och sköter sin hemträdgård, sin prydnadsträdgård.
  • Man skulle också kunna göra reportage om varifrån våra trädgårdsväxter har sitt ursprung, hur de växer i sin naturliga miljö. Besöka de länder där många av våra vanliga trädgårdsväxter växer i det vilda. På så vis skulle vi lättare förstå hur de bör planteras och skötas här hemma i våra trädgårdar.
  • eller göra ett besök hemma vid Ulf Nordfjells ritbord
  • eller låta Lasse Krantz berätta om sin rosenträdgård på Wij.
  • eller varför inte besöka Simon Irvine på Läckö?
  • Och självklart...göra ett besök hos Gustav och Marie Mandelman i Djupadal
  • eller ge Hannu en handkamera igen och släpp lös honom i trädgårdarna.
  • eller göra besök i våra botaniska trädgårdar.
  • eller lär oss om balkongodling, om naturträdgårdar, woodland och om örtagårdar.
  • eller följ med Marias Rosebud´s Tour, eller någon annan som arrangerar trädgårdsresor. Ett trädgårdsresereportage!
  • självklart måste ett gör-så-här-inslag finnas i varje program och recensioner av trädgårdsböcker.
Bara några exempel. Det finns ju hur mycket som helst att visa från trädgårds-Sverige. Ha lite fantasi SVT. Låter det för dyrt? Man kunde väl kunna sälja det till de övriga Nordiska länderna.

Vad säger ni? Hur skulle ni vilja ha ert trädgårdsprogram i TV och vilka vill ni ha med i programmet? Det börjar väl bli hög tid att skriva ett brev till SVT.


Kommentarer
Postat av: Lena Elisabet

Perfekt! Släpp lös Hannu! Glömmer aldrig första gången jag hörde och såg honom i Gunnels program när han i andfådd extas for runt i en snödroppsträdgård med handkameran!



och låt Slottsträdgårdsmästaren ingå i redaktionen!

2011-01-25 @ 18:22:25
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Boije

Håller med dig fullständigt!!

Själv tycker jag också att det verkar som om trädgårdsprogrammen som sänds på tv liksom måste "be om ursäkt för sig" vara snabba och glida in i ett slags ketchuptillstånd, liksom. Hasta iväg, fart och fläkt och häftig musik och modernt modernt snabbt snabbt flabbigt och mat äta odla äta laga äta laga mat musik äta umgås umgås umgås äta odla...och så känner jag plötsligt att jag blir TOTALT ointresserad av trädgård!! Ja visst! Jag orkar inte ens se längre. Det blir som om ifall jag tittar så tar de död på mitt trädgårdsintresse! Ja faktiskt, jag har ju inte hållit på med trädgård så länge, så jag passar mig noga för att få dåliga känningar om trädgård, för då kanske jag ger upp. (jag tror att jag fortsätter att leva i min egen trädgårdsfantasi)

2011-01-25 @ 18:57:41
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Mariana

Huvet på spiken!

Tycker du har samanfattat ett bra konsept det skulle tilltala mej!

Vill gärna se alla dom du räknar upp och några till och kanske en Slottsträdgårdsmästare också.

2011-01-25 @ 20:12:30
Postat av: Kristina Bonander



Hej.

Jag har precis börjat följa din blogg. Ska bli jättetrevligt!



Vad roligt att du skriver om denna vår önskan! Ett nytt program skulle verkligen fylla ett tomrum! Just nu finns det bara webben att valsa runt på. Det är ju trevligt det också men ett seriöst och - precis som du säger - ett inte så flåsigt program skulle i alla fall i mig få en trogen tittare. Jag saknar Gunnels Gröna Rum! Det var mångsidigt utan att tappa tråden. Skulle också vilja se mer av Hannu. Han är ju SÅ underhållande!



Hälsningar

Kristina

2011-01-25 @ 20:17:07
URL: http://www.kristinabonander.blogspot.com
Postat av: Lena

Fantastiskt! Du satte ord precis på det som jag bara har gått här hemma och "gnällt" om. Varför är det så svårt att göra ett vettigt trädgårdsprogram?

Brukar titta på webben på ett norskt progam, mycket trevligare och mer lärorikt än de svenska varianterna. Och det måste väl finnas någon bättre brittisk produktion än de vi hittills fått se?

Skicka ditt inlägg direkt till svt, det var så klockrent, men egentligen skulle du ha provision för dessa kreativa idéer!

2011-01-25 @ 20:21:39
Postat av: Leif

Helt rätt att skicka detta till tv så att dom förstår att vi vill ha bra trädgårdsprogram.

2011-01-25 @ 21:22:56
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Ann Bergkvist

Kanonbra ide Hasse ...det skulle vara toppen!

2011-01-25 @ 21:28:48
Postat av: Carina Borg

Äntligen!!! ett MYCKET bra förslag!

2011-01-25 @ 21:35:07
Postat av: Maria Engblom

Jag tror att de flesta "gamla" trädgårdsintresserade instämmer helt och hållet med dig Hasse.

Vi var många som mailade och protesterade till SVT när de la ner Gunnels program...

2011-01-25 @ 21:49:36
URL: http://www.rosebuds-tours.se
Postat av: Madame C

Jamen, precis så! Exakt! Huvudet på spiken! Det är ju precis det här vi saknar!!!! Mycket bra inlägg, TACK:)

2011-01-25 @ 21:53:02
URL: http://cesarstradgard.blogspot.com
Postat av: Marina Rydberg

Vilken visa för ett trädgårdsprogram! Har sjungit den i kör, visst är det den chilenske förf. Pablo Neruda som beskrivs? Iallafall, din idé bär långt- ett trädgårdsprogram ska vara som en trädgårdskurs, pedagogiskt upplagt! Människor vill veta hur man ska göra för att det ska bli bra, o dom vill också veta varför det blev fel.. Alla år som trädgårdsrådgivare har lärt mig detta. Gunnel är vår bästa trädgårdsprogram presentatör, men jag har inte alltid gillat innehållet. Hannu är folkkär, passionerad o galen. Mandelman går bort, liksom Pernilla (är jag elak nu?)Jag gillar Pernilla, hon gör bra TV, men trädgårdsprogram kräver folk som kan ämnet- ändå är det bara undantagsvis man presenterar yrkesfolk, därför va Söderläge jättebra!Är det nåt jag är livrädd för så är det att det görs ännu mera program med trädgårdstomtekänsla- det är ett yrke!! Ett svårt yrke- tycker iallafall jag (har bar ju bara c.a 35 år i branchen!)Ulf är ok, Simon med såklart. nästa problem är- och jag tror det är det du menar, människorna som medverkar måste vara lätta att uppfatta o inspirera- det tycker jag Gunnel är bra på att lägga sig bakom! Och Ja, det finns många säkert som syns för lite men finns ändå- du t.ex. Säger jag som aldrig träffat dig!!

2011-01-25 @ 22:22:40
Postat av: Ville

Precis så vill jag att ett trädgårdsprogram skall vara upplagt!

Jag orkar inte se trädgårdsprogram i sin nuvarande form längre. Bokstavligen, dvs jag har slutat titta och då har jag ändå ett mycket stort trädgårdsintresse. Mer bakgrundsfakta om växterna och mer botaniska trädgårdar! Mer fakta och mindre trams helt enkelt. Då skulle jag titta igen!

2011-01-25 @ 22:23:19
Postat av: mia

Du säger det, här i Norge är det dårligt med trädgårdsprogram och den som dom lagar går om sommaren, mitt i bästa 'vara-ute-i-trädgården' tiden. Vem har tid med TV 19.30 en tisdag om sommaren!

2011-01-25 @ 22:57:10
URL: http://miashage.blogspot.com/
Postat av: Sara

Åh vilken bra idé!Kan bara hålla med! Är riktigt trött på de trädgårdsprogram som oftast visas nu. Orkar inte se en massa halvkändisar försöka sig på trädgård, samtidigt som de ska laga mat o umgås med en massa andra halvkändisar, allt ackompanjerat av "hipp" musik och flashigt filmat.

2011-01-25 @ 23:33:03
Postat av: Trädgårdsturisten

skissar redan på synopset.

2011-01-26 @ 02:34:07
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Katarina/Kollitott

Håller med på alla punkter! Är bara rädd att det blir ett nytt program som Tinas trädgård som var så dåligt att jag inte orkade se alla avsnitt. Det gäller att hitta en nivå för både nybörjare och entusiaster som varit med ett tag, men ett gediget program på en timme borde hinna täcka in det! Ett engelskt program är Gardener´s World som tyvärr inte erbjuds oss i Sverige längre men som kan fungera som inspiration!

Bra Hasse! Gå med i redaktionen!

2011-01-26 @ 06:12:03
URL: http://kollitott.se
Postat av: Torprosen

Hasse,du kommer med ett väldigt bra inlägg...Hannu skulle sätta fart på vilket program som helst..Gunnel med sin sakliga och mjuka framtoning är också bra..Sedan måste jag säga att jag bara älskade Mandelmanns på Österlen..Så fram för fler BÅDE sakliga och medryckande, roliga trädgårdsprogram...Hoppas du lyckas med ditt upprop..Toprrosen

2011-01-26 @ 07:02:27
Postat av: LillaB

Jag skulle vilja ha ett stående inslag i trädgårdsprogrammen där man visar precis hur man går tillväga vid exempelvis sådd, plantering eller vad man ska tänka på vid växtval. Ett faktabaserat inslag så att även de som inte är så kunniga får lära sig hur man gör. Utan musik i bakgrunden och med förklaringar till varför man gör på ena eller andra sättet.

2011-01-26 @ 07:29:02
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Georg

Lysande Hasse!

En programidé är att följa ett trädgårdsår på Hovdala slott som i år firar 500 år. En plats, med anor från 1300-talet, där man fortfarande klipper med levande hästar och där man verkligen känner sig förflyttad tillbaka i tiden.

http://www.hassleholm.se/hovdalaslott

2011-01-26 @ 08:03:50
Postat av: Gunborg Uhno

Det har jag längtat efter sedan Gunnel slutade med sina program.Varför kan de inte göra en mix på en timma som du föreslår ,det skulle ju vara underbart.Och gärna sända under vårvintern då längtan efter trädgården är enormt stor.Danmark har fina trädgårdsprogram där Cluas Dalby medverkar.Så det vore toppen om vi tillsammans kunde påverka program makarna ,för de här sista åren har det inte varit så roliga program precis.

2011-01-26 @ 08:13:13
URL: http://tradgardsdrammar.blogspot.com
Postat av: niklas liden

Har i praktiken slutat titta på trädgårdsteve-program - blir bara sämre och sämre. jag vill naturligtvis ha ett program med faktainformation som är användbar. Besök i trädgårdar som inspirerar är mycket inspirerande som hos botaniska trädgårdar, Hannu etc. Problemet är trenden att bara visa "trädgårdsponografi" som inte ger mig något. Måste få engagerad och kunnig information till bilderna - både botanisk och trädgårdsarkitektoniskt. Höga kunskapskrav på redaktionen önskar jag. Med musik? Ett svårt kapitel eftersom smaken är olika och det kan bli bara distraherande om det är något man inte gillar.

2011-01-26 @ 08:58:44
Postat av: Ruben

Hej Hasse!



Förutom det du redan nämnt, skulle jag uppskatta inslag med trädgårdshistoria, både vad gäller villaträdgårdar men även slottsträdgårdar.



Hoppas även på att fackmänniskor får komma till tals och att trädgårdsodling tas på allvar. Det skall inte vara fyllt av trams, som det var i den senaste omgången med Pernilla (kommer inte ihåg vad programmet hette).



Hoppas även, att man berättar mer om växterna i stället för att koncentrera sig på att visa hur man gräver ett hål och planterar en växt.



Det engelska programmet med Gula Boken var ett riktigt bottennapp. Irriterande dåligt. Det verkade som man använt samma manus till alla avsnitten.



När jag sett Solens Mat, har jag varit helt fascinerad av hur bra ett program kan bli trots, vad jag förstått, låg budget (men där kan jag ha fel). Skulle man inte kunna ta in något av detta stuk i ett trädgårdsprogram?



/Ruben

2011-01-26 @ 10:41:27
URL: http://Http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Camilla

Det finns ett dansk trädgårdsprogram som jag tittat på, men som sagt de svenska har gått mig förbi.

Jo den som gick i somras om kolonilotten som gjordes om, den var väl bra.

Tycker ditt förslag är toppen!

Fram för bra trubaduerar, okända.

Fram för entusiastiska trädgårdsälskare, okända.

Fram för svenska trädgårdar.

Fram för eget tänkande och inte less is more...

Fram för traditionella trädgårdar.

SKicka in ditt bidrag nu :)

2011-01-26 @ 10:52:13
Postat av: Pia

Det är precis vad jag också längtar efter att få titta på! Härliga, inspirerande program med dessa duktiga trädgårdsmänniskor som har så mycket att ge.

2011-01-26 @ 10:53:38
Postat av: Monika

En egen kanal på TV med ALLT om detta med trädgård vore nå´t...Framtiden kan räddas om alla skulle odla mer och leva mer med naturen tror jag. Ett exempel är ett program från England där folk gick ihop och odlade tillsammans och brukade jord som bara låg där kring husen och väntade. En ny våg kanske "Green Rooms" där storstan exploderar av småodlingar överallt där det går att ställa ner en låda eller liknande...härligt va´? Vi är födda att leva i naturen och den framtid som spås att alla ska bo i städerna och landsbygden dör ut är väl inget man önskar sig. Va?

2011-01-26 @ 11:20:25
Postat av: Annelie

Håller med Dig till 100 procent.

Kämpa på, behövs någon sorts "underskrift" är jag med.



Använder sedan ett drygt år inte TV eftersom jag tyckte utbudet var alldeles för undermåligt för investering är min gick sönder.



Njuter nästan dagligen av boken Du tipsade om för en tid sedan - Husen i Nationalstadsparken - TACK



Ta nu ordentligt hand om Ditt knä.

2011-01-26 @ 11:36:06
Postat av: Jord under naglarna, Åsa

Jag håller med dig! Det är ett riktigt bra trädgårsprogram i teve jag saknar och många med mig.

2011-01-26 @ 12:34:10
URL: http://jordundernaglarnaa.blogspot.com/
Postat av: Anna

Jag tycker att allt du tar upp bör vara med, förutom trubadurer och Hannu Sareström. Men smaken är ju olika. Dessutom vore det roligt att se mer om historia, dels historiska parker och dels hur trädgårdar/parker utvecklats.



Jag tycker också att man gott kunde göra åtminstone två olika program. Till exempel ett om odling där man tar upp allt från frösådd till plantering, beskärning och bekämpning av skadedjur, samt ett som visar olika trädgårdar och pratar med personerna bakom. Och då gärna varierat, från balkonglåda i stan till slottspark, från Ystad till Haparanda. Trädgård är ett spretigt ämne, det är nog svårt att få med allt i ett program.

2011-01-26 @ 14:49:41
URL: http://landskapsarkitektdjur.blogspot.com
Postat av: Inge Knutsson

Så länge tv-kanalerna har haft trädgårdsprogram har man hela tiden bara vänt sig till nybörjare. Det börjar bli dags att vända sig till dem som har blivit bitna och vill gå vidare, de måste väl ändå vara i majoritet nu.



Jag efterlyser växtporträtt, beskrivningar i bild och ord av hela den långa rad av vedartade växter som aldrig uppmärksammas i tv-programmen. De har hittills handlat nästan enbart om blommor.

2011-01-26 @ 16:16:57
Postat av: Trädgårdstoken

Jättebra förslag! Jag ser gärna mer trädgårdsplanering och växter och mindre matlagning. Och gärna reportage från trädgårdar runt om i landet. Finns ju så många vackra!



/Mia

2011-01-26 @ 16:34:16
URL: http://www.tradgardstoken.se
Postat av: mimmimarie

Skriv du till SvT Hasse. Trädgårdar är nog för smalt för Tv4 såvida inte man kan SMS-a och rösta ut en trädgård per vecka efter deras vanliga koncept.

Känner inte till Hannu men tycker han/hon låter jobbig på beskrivningen.

Gärna lite trädgårdshistoria somn någon här ovan föreslog.

Helst inga glammiga kändisar, släpp fram den vanlige, riktige, genuine trädgårdsodlaren istället.

Måste det vara musikt med? Nåja, klassisk i så fall.

Ingen matlagning, tack! men gärna en grönsaks/bär/kryddodlingshörna.

2011-01-26 @ 16:45:35
URL: http://[email protected]
Postat av: Oskar

Bra initiativ, för mig får det gärna ha samma snygga produktion som trädgårdsfredag första säsongen, kanske hålla tillbaka den lite.

Gärna resor runt i Sverige som du nämnde, även för att visa vad för sorts trädgårdar man kan ha i olika delar av Sverige i olika växtzoner.

Gärna inriktat på ekologiskt tänkande & självförsörjande i trädgårdsarbetet, & då inte bara i odling utan hela vägen.

Och inte bara uppsnyggade perfekta trädgårdar, utan alla sorter, vildvuxna trädgårdar, skogsträdgårdar, barockträdgårdar, botaniska trädgårdar, små & stora trädgårdar och så vidare.

Till sist, snälla, vänd dig inte till TV4, reklamen i den kanalen förstör allt som skulle kunnat ha chans att bli bra, & alla dessa fåniga tävlingar som man skall ringa in till. Tyvärr, för TV4 är det kört att göra ett bra program som både kan vara lärande & intressant.



MVH

Oskar

Tack, matlagningen i all ära, men det har vi tillräckligt med som det är.



2011-01-26 @ 17:37:45
Postat av: Anna-Maria

Vad kul att du tar upp detta ämne,jag är helt på din linje! Och reportage från HELA landet, det finns trädgårdsfolk även norr om Gävle ;) och reklamfritt tack. Innehållet har du redan klart jag stöttar till 100%!

2011-01-26 @ 17:46:22
URL: http://www.oanat.se
Postat av: Anna i Sandviken

Jag instämmet. Skulle gärna se trädgårdsprogram som är både bredare, smalare och djupare än det vi har sett hittills.

2011-01-26 @ 18:08:18
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Åsa

Håller med dig, vi behöver ett trädgårdsprogram som innehåller fakta, trädgårdsplanering och växt respektive odlingskunskap. Flashiga, snabba bldväxlingar, häftig musik, kändisar utan trädgårdskunskap kan vi definitivt vara utan! Jag tror inte alls att man behöver det för att locka tittare.....

Kör hårt !!! Hälsn. Åsa

2011-01-26 @ 19:42:16
Postat av: maria

Ja,fram med fler program för oss trädgårdstokar. Gärna med lite fakta om hur bra man mår i både kropp och själ av att ha en trädgård att sköta om.

2011-01-26 @ 19:51:29
Postat av: Kersti

Super bra förslag. Speciellt bort med snabba klipp, låt det ta tid och gärna en avdelning med precis hur man gör när man.....ja planterar om en änglatrumpet, beskär en vinranka eller vad det nu kan vara. Jag vill se precis hur man gör. Inga snabba tagningar på före och sedan vips efter utan att man riktigt fattar hur det gick till.

2011-01-26 @ 20:31:41
URL: http://ettvardag.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja det saknas verkligen ett gediget trädgårdsprogram där man kan få en massa tips och idéer eller bara få njuta av det vackra.

Livet går ut på mer än dagens dubbel, trisskrap och lottodragningar.

Kerstin

2011-01-26 @ 22:19:03
Postat av: Lena L

Om jag räknat rätt så har Du fått 38 svar på två dagar! För ett seriöst trädgårdsprogram vill vi ha!

Och helst under vinterhalvåret. Vem sitter framför tv-n när man kan vara i trädgården?

Varma hälsningar!

2011-01-27 @ 08:27:46
Postat av: Skaffaren

Jag håller med dig.

En anledning till att vi slängde ut TV:n var att det fanns för få njutbara program.

Vi blev stressade av alla snabba klipp, musik på högre volym än talet, flamserier och okunnighet.

Inte far vi runt i vår trädgård till rockmusik snabbt hoppande från det ena till det andra.

Sinnlighet, lugn och njutning efterlyses.

Då kanske vi kan skaffa TV igen.

2011-01-27 @ 09:41:53
URL: http://skaffaren.blogspot.com
Postat av: Anonym

Oj vad jag har ideer till ett trädgårdsprogram!



Ett par timmar bara om kompost, jordförbättring och gödning. Information om olika typer av jordar och vad som kan växa i vad. Smart bevattning. Beskäring. Podning. Växtporträtt. Hur man komponerar snygga rabatter. Färglära. Ljusinfall och soltimmar. Identifikation av lökar man hittar an en tillfällighet en höst. Olika sorters ogräsbekämpning. Vilka kemikalier är vettiga att använda (folk gör ju det, så berätta om dem). Skade- och nyttodjur.



Sluta med närbilder på blommor till musik. Sluta med matlagning och "såhär kan man måla en piffig kruka" - tips. Inget byggande av utekök, utevardagsrum och uteduschar. Men kanske hur man anlägger en damm och sköter den. Eller belysning. Eller hur man sätter upp ett standardäxthus och använder det (inte varianten - 'vi hittade 35 viktorianska fönster och en hög 200 år gamla tegelstenar på vinden...' De flesta människor gör inte det.)

Det finns hur mycket som helst man kan ta upp.

2011-01-27 @ 15:33:13
Postat av: Halvdansken

Halvdansken heter jag som postade här ovanför. Konstigt att man kan posta utan namn.

2011-01-27 @ 15:41:20
Postat av: Halvdansken

Nu kom jag på mer.

Id av ogräs och hur man faktiskt kan använda det. Både som mat och som prydnadsväxter (har själv hosta + hundkek). Hur vilda växter kan användas som "visarväxter" (jordmån, mineraler, fukt osv).

Gröngödning. Täckodling. Hur man gräver (hur djupt, när, varför). Att anlägga en helt ny rabatt där det var gräsmatta innan.

2011-01-27 @ 15:52:23
Postat av: Halvdansken

Gräsmatta och mossa - den mest vanliga frågan. Redskap - vilka behövs och till vad.

2011-01-27 @ 15:55:04
Postat av: Rosita

Visst borde vi få riktiga trädgårdsprogram,tänk hur mycket idrottsintresserade människor har att välja på.

Jag skulle bli tacksam för åtminstone ett program,men inte som det senaste med Pernilla Månsson Colt och John Taylor,för tramsigt,

Jag gillade när gunnel carlsson var med i rutan!

2011-01-27 @ 16:17:47
Postat av: Marie Lithén

saknar verkligen genuint trädgårdsinspirerande program som är lagomt snygga, lagomt sköna, gjorda för genuint trädgårdsintresserade som varit med ett tag



Marie

2011-01-28 @ 12:11:44
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag skulle gärna ha mindre av "makeover-konceptet" som varit populärt de senaste åren. Det vore roligt med mer landskapsarkitektur, såsom parker och mer storskaliga projekt.

2011-01-28 @ 16:13:16
Postat av: Inger

Håller fullkomligt med !!

2011-01-28 @ 18:18:24
Postat av: Emelie

Vilken underbar programidé!



Jag kunde inte låta bli att småle när du skojade om det engelska programmet med killen som gör krämer och olika kurer, det går så snabbt när man väl får en glimt att jag pausar och spolar fram och tillbaka för att få ut något..



Framför allt håller jag med dig om avsaknaden om ett trädgårdsprogram som handlar om trädgård och inte nödvändigtvis ska göras till ett jippo eller alltid ha trädgård-matlagning, vilket i sig är intressant men någon måtta får det väl ändå vara.



När du framför din idé, kan de inte säga att att det inte finns intresse, jag är 24år, vi unga trädgårdsintresserade finns också!



Vi blev med hus och tillhörande trädgård för tre år sedan och har sakta men säkert läst på och genomfört idéer genom bloggar och tidningar. Vi kollade länge på "Trädgårdsfredag" vilket i sig är ett mycket bra program, men nu när vi börjar få lite "kött på benen" blir det uppenbart att TV- utbudet är för smalt.



Så lycka till!

2011-01-28 @ 21:02:19
Postat av: Gunilla

Underbart och efterlängtat! Intresset för trädgård har ökat och det borde kunna ge mer programtid än idag.

2011-02-06 @ 18:34:49
URL: http://www.inmygarden.nu
Postat av: Kerstin

Sport får kosta hur mycket som helst och tar över i tablåerna....Varför, VARFÖR, skall det vara så svårt att få till en timme trädgård/vecka. Visst ja, glömde ju att vi är så många kvinnor som är intresserade av detta. Då brukar det ju med en gång bli mindre pengar över. Trist att det skall vara så fortfarande.

2011-02-11 @ 15:33:35
Postat av: kerran

Jag håller fullständigt med om allt. Som det är nu så spelar jag in alla trädgårdsprogram för att kunna gotta sej med när det bara snöar o snöar.

Jag tyckte så mycket om Haven i Hune som gick för några år sedan. Där fick man många ideer o tisps i st f dessa designerträdgårdsprogram där man fixar en trädgård på nolltid men trädgård är ju ett långtidsprojekt tycker jag iallafall men smaken är ju olika men fram för mer trädgård i TV!!

2011-02-18 @ 11:18:56
Postat av: niclas tengwall

kul idé och så klart dags. Personligen vill jag få in mer av design o arkitektur, getsaltning och planering. Mindre ogräs, kompost o sjukdomar som vi fått i överdos sista 10 åren. Och varför ständigt fräcka kläder o super makeup då de skall ner i jorden, fjant. Ett modernt program behöver inte utesluta det romantiska eller flärdfulla. Och snabba 1 sekunders klipp kan vi alla vara utan. Bildproducenter verkar fått hybris att hinna så mkt så möjligt på kortast tänkbara tid.

Jag hade själv förmånen att få jobba med Gröna Rum på slutet men tyvärr var det för sent att rädda. Tror att det behövs en moderna upplaga och med det som folk vill ha. Inte minst att alla nya trädgårdsägare och alla som vill bygga om och till. Men på ett lutsfyllt och proffesionellt sätt.

Niclas Tengwall, garden.se

2011-02-19 @ 11:37:54
Postat av: Carina

Ja! Ett sånt program vill vi ha!

2011-02-21 @ 18:19:46
Postat av: Anders H

Jag gillar förslaget! På tiden att vi får ett växt- och trädgårdsprogram som känns seriöst och tar oss trädgårdsälskare på allvar. Förra årets program med Mandelmans, Månsson-Colt m fl tyckte jag var "tramsigt".

I det programmet var trädgårdsmästaren John Taylor en tillgång däremot. Gärna mera med John! En sann och brinnande entusiast är Bengt Mårtensson som driver Trädgårdspaletten i Malmö. Ett program med hans medverkan blir aldrig tråkigt eller meningslöst.

Jag efterlyser ett program med mycket "hands on" inslag. Om: beskärning, plantering, vinterhantering, gräsmattevård, skadedjurs-bekämpning (det myllrar av sork hos oss) m m. När programmet är över vill jag känna att jag har lärt mig något.

Självklart ska det även innehålla vackra foton/filmer från verkligheten, spännande reportage från t ex några av alla dessa fantastiska engelska trädgårdar, varav jag besökt en del. Enbart "Eden Project" är värt ett eget program - eller två. Och varför inte mera om den nya, roliga trenden guerilla gardening?

Trädgård tar aldrig slut, det är en never-ending process. Och nya trädgårdsintresserade tillkommer hela tiden. Modet med att stensätta sin trädgård tror jag just är en tidsbegränsad trend.

Sen håller jag med dem som inte förordar att tädgårdsprogram sänds sommarkvällar. Själv har jag störst behov under vinterhalvåret. Det är då jag har tid och det är då jag behöver livas upp och få idéer, så att det bara är att sätta igång när solen väcker livsandarna.

2011-02-23 @ 00:24:22
Postat av: Anonym

Hej!

Jag driver en tv-blogg som heter http://tvminnen.blogg.se

Nu efterlyser jag personer som har någon anknytning till tv:n på ett speciellt sätt som kan tänkas vara med i min tv-blogg. Har du till exempel varit publik i ett tv-program? Är du släkt med en jätte stor kändis? Var du ett av alfabetsbarnen i fem myror? Eller något annat liknande? Eller så kanske du känner någon person som har en speciell anknyning till tv:n om du inte känner att du har det? Skriv i så fall till mig om detta verkar intressant.

Trevlig dag!

Mvh

2011-04-09 @ 13:22:40
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: NinaVästerplana

Men visst vore det bra Hasse.... Ett jordnära, handgripligt program om o skapa en trädgård!

Som visas under höst-vinter o ger tröst o inspiration när den behövs som bäst....

2011-11-08 @ 22:22:19
URL: http://ninasblivande.blogspot.com
Postat av: Per Axell

Jag håller fullständigt med, Trädgårdsfredag har varit pinsamt att titta på:flamsigt och oseriöst. jag är trädgårdsmästare sen många år tillbaka men har nästa skämts när jag har tittat på det. Jag säger bara: GÖRAN GREIDER. Jag hörde honom föreläsa om trädgård en gång och han hade både amatörens nyfikenhet samt den belästa poetiska politiska människans förmåga att vinkla det hela på ett hisnande intressant sätt. Dessutom är han oerhört rolig och underhållande. Gärna med ett antal experter inom olika områden som motvikt.

2011-12-18 @ 11:25:16
Postat av: Pia

Håller med till 100%
Har ni tagit kontakt med tv än?

2012-07-22 @ 10:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0