Site Meter

Smultronschersmin - Philadelphus x polyanthus



Den här lilla schersminbusken som är mycket väldoftande med drag åt smultron blir bara ca. 1,5 meter hög och klarar sig upp till zon 5.  Den kallas också hybridschersmin och jag vet inte riktigt vilket namn som är det officiella på svenska men som tur är så har vi vetenskapliga namn på växter. Jag tycker att smultronschersmin låter vackrare.
Man bör kanske plantera den intill andra buskar eller högre perenner eftersom den här busken inte märks så mycket efter blomningen. Just de buskar vi har i parken blommar inte så överdådigt som de här schersminerna brukar göra.
Det sägs att de blommar i juni men våra buskar blommar i juli.
Man beskär den på vårvintern då man tar bort de äldsta grenarna för att hålla den fräsch.
 
Blanchegatan på Gärdet 26 juni 2016


 
Google

Kommentarer
Postat av: Ronja

Det är en välkommen doft som påminner mig om min barndom. Mina smultronschersminer kommer från mammas hus. Jag tog med dem när hon gick bort för ett antal år sedan. Det verkar råda viss namnförbistring, men mamma har alltid kallat dem smultronschersmin så det fortsätter jag med! ;)

Kram!

2009-07-09 @ 17:16:47
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Lilla B

Sommarens godaste doft kommer från smultronschersminens blommor, tycker jag. Här blommar de överdådigare än någonsin.

2009-07-09 @ 17:37:59
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: HelenJ

Jag vänder mig som alltid till SKUD. Inte för att det blir enklare, men....

Sorten 'Mont Blanc', som numera har flyttat till Lemoneigruppen, är den enda som faktiskt kallas smultronschersmin på svenska. Övriga sorter i Lemoneigruppen ska tydligen kallas småblommiga schersminer. Den som heter Philadelphus × polyanthus Rehder (inga sorter) heter hybridschersmin på svenska. Hjälp vad de ska krångla till allting!

För mig räcker det att det är en vacker buske med en underbar doft...

/Helen

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Vilket fint minne du har av din mamma då.



Lilla B: Just ja...jag minns att du berättat om dina smultronschersminer.



HelenJ: Underbart med er som studerar just nu och som kommer med fräscha fakta. I en av mina böcker kallas ´Mont Blanc´ för hybridschersmin. Tack så mycket för informationen och i ett inlägg som ligger och väntar på att släppas lös i cyberrymden och som är en Dagens växt...kommer jag att behöva din hjälp igen tror jag...men då handlar det om ett uttal av ett släktnamn.

2009-07-09 @ 18:23:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Madde

Åh, jag skulle verkligen vilja ha en sån smultronschersmin. Den doftar ju ljuvligt och är så vacker så den blommar. Frågan är bara var man ska sätta den, och en anna fråga är: Kan man tukta den med häcksaxen så den inte blir så spretig, utan att skrämma bort blomningen? Kram och tack för bilderna du tar.

2009-07-10 @ 11:28:50
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Plantera den på en solig plats och det där med att tukta prydnadsbuskar har jag så svårt för...men visst kan man...om man bara står ut med det tuktade! Ha det gott!

2009-07-10 @ 21:02:48
Postat av: Madde

Tack ska du ha! :) Nja, att yukta kanske var fel ord, men jag vill nog att den inte ska ränna iväg och bli 3 meter hög som jag sett vissa bli. Jag får se till att skaffa mig en buska omedelbart. :) Haha! Kram.

2009-07-13 @ 10:39:49
URL: http://sokratess.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Madde: Men den här blir sällan högre än 1,5 meter så då slipper du klippa den.

2009-07-13 @ 11:21:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag planterade en för två år sedan men den har aldrig blommat. Den får sol fram till ca kl 13.00 är det kanske för få soltimmar? Tacksam för goda råd!

2010-06-05 @ 14:08:08
Postat av: Sofia

Vad är det för en rosa blomma bakom schersminen i bild 2/3? De var ju väldigt vackra ihop!

2011-05-08 @ 11:49:57
Postat av: Anja

Sofia, kan vara en trädgårdspraktry men jag är inte 100% men den liknar min trädgårdsprakttry.

2011-09-06 @ 22:30:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0