Site Meter

Beskärning av granhäckar

Granhäck hos Antroposoferna i Järna

Läs även detta inlägg Rädda landets granhäckar!

Granhäckar beskärs under juni-juli (inte senare) då årsskotten är fullt utveckade och man beskär endast på årsskotten eftersom granen inte bildar nya skott på äldre ved.

Man bör absolut inte beskära in på gammal ved, många undrar om man kan beskära en förvuxen grahäck genom att minska höjden med flera meter. Det blir garanterat riktigt fult och det är därför som det är så viktigt att varje år klippa granhäckens årsskott....annars kan hela granhäcken helt enkelt bli förstörd.

När man planterat en granhäck så låter man den växa på höjden utan att klippa toppen och när den nått önskad höjd klipper man den på höjden. Däremot klipper man årsskotten på granhäckens sidor hela tiden.
Det kan bli stora problem med en förvuxen granhäck....se bara här hos oss!

Granhäck i Bergianska trädgården i Stockholm.

.

Kommentarer
Postat av: inger sundström

min farmor hade en granhäck

den var verkligen ful

jag har aldrig gillat granhäck

överhuvudtaget är det fult med barrträd i en trädgård

tycker jag

2009-04-17 @ 00:18:13
Postat av: skogsnuvan

Om granhäckar tycker jag inte.

2009-04-17 @ 09:15:18
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Londongirl

Jag gillar granar men som häckar tycker jag att de mest passar i såna där stora sammanhang som i slottsparker eller så. Inte i en liten trädgård. Men de är jättebra för fåglar att ta skydd i och ha sina bon. :-)

2009-04-17 @ 10:00:16
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Alla: Jag tycker nog att en granhäck kan passa på vissa platser, t.ex. där en granskog gränsar mot tomten och en granhäck tar vid. Den är ett mycket bra skydd både mot insyn och vind och en bra plats för fåglar som sagt.

2009-04-18 @ 11:16:05
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monika

Vardör skulle inte granhäckar kunna vara mycket vackra? Granar är ju underbara vintergröna träd. Som med allt, de kräver sin plats! Den böljande som inramar seminarieträdgården i Ytterjärna får en att tappa andan, en grön horisont som omsluter sagoträdgården.

2010-11-15 @ 09:19:18
Postat av: stjärnflocka

Hjålp! Jag planterade min häck för fem år sedan och har försummat att klippa de små granplanterna varje år. Kan jag nu börja klippa sidorna eller ska jag tagräva upp och plantera nya granar för att det ska bli ett bra resultat av granhäcken?

2010-11-21 @ 07:50:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika: Visst är de vackra!



stjärnflocka: Vänta tills juli i nästa år och beskär sidorna av dina granar och toppa dem när de nått den höjd som du vill ha. Lycka till!

2010-11-21 @ 08:40:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Andre

Min granhäck är fyra är. Jag vill ha den 2 m hög.

När ska jag börja beskära topp ?

Efter hur många år ska man beskära sidorna ?



Mvh

Andre

2011-03-30 @ 14:24:17
Postat av: Anders Bjurman

Hej !

Vi har en 2 m hög granhäck som jag har klippt skotten på varje år, häcken är ca 50år gammal.



Problemet är att stora delar av grenarna har börjat mörkna och tappat barr, från den nedre delen och upp till halva delen av häcken.



Är det någon som vet varför och kan man göra något?



Anders

2011-08-28 @ 11:33:13
Postat av: Marie

Vilken sort av gran ska man välja? Går det bra med den vanliga Picea abies?

2012-03-09 @ 08:34:05
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Hej Marie! Du ska absolut bara använda vår vanliga Picea abies. Lycka till!

2012-03-09 @ 08:49:56
Postat av: Marie Lithén

Googlade granhäck och hamnade här:)



Ska plantera den ståtlig fin som vita riddarsporrar kommer att få som kuliss. Blir fint som bara den här i norr. Letar vidare efter någon som säljer;) Tjing

2012-05-18 @ 18:27:24
URL: http://lithenstradgard.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Det låter skitsnyggt Marie! Tjing!

2012-05-18 @ 19:51:10
Postat av: Lars Forslin

Börja beskära sidorna redan frånm början så får du en tät och smal granhäck. Ingen vill väl ha en bred häck?

2015-04-14 @ 14:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0