Site Meter

Näva - Geranium 'Rozanne'



Rozanne är en av de allra vackraste och bästa nävorna som finns och vi har den självklart i Engsholms slottspark. Rozanne bildar här ett hav av blå blommor och kan man tänka sig en vackrare marktäckare? Den växer starkt och breder ut sig villigt i soliga eller halvskuggiga lägen. Jag vet ingen perenn som blommar så länge utan att man behöver klippa ner den. I juni börjar de slå ut sina mycket vackra blommor och charmar oss sedan långt in i hösten. 

Jag läser i Ulla Hårdes bok Nävor att den ska vara en korsning mellan Geranium himalayense och Geranium wallichianum ´Buxton´s Varity´ och båda föräldrarna härstammar från Himalaya.

Rozanne blir ungefär 40 cm hög och förökning sker genom delning. Vid plantering bör avståndet vara ca 40 cm c/c.

För några år sedan fick jag ett meddelande av Simon Irvine på FB där han skriver: ´´Drabbas framförallt av vanprydande angrepp av stekellarver...Nävor har blivit så populära att skadedjur och sjukdomar har kalas!´´

Jag har inte haft några problem i slottsparken. Nävor har alltid varit friska perenner hos mig. Finns det någon annan som känner till problemet med nävor?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0