Site Meter

Säckbuske - Ceanothus

Ceanothus x deliliantus - Lövfällande
Ceanothus dentatus och C. impressus - Städesgröna


Det är något speciellt med blåblommande buskar och träd och säckbusken måste vara en av de finaste blå buskarna. Den här städesgröna säckbusken blommade så här vackert när jag besökte London den 22 mars 2012. Man drogs automatiskt fram till den här blå skönheten som växte på en plats som hette Hans Place...!

I Sverige klarar sig säckbusken endast på skyddade platser i zon 1 och knappt där. Om man känner för att försöka använda den i sin trädgård så bör man skydda växten ordentligt under vintern, men den fryser oftast ner trots bra skydd. Då får man helt enkelt klippa ner den till marknivå, ungefär som jag gör med mina buddlejabuskar i slottsparken. Men den tål hård beskärning så nedklippningen gör ingen skada åt busken. Om frosten skadar de unga skotten så klipper man ner dem till grön ved i april. Den sort av lövfällande säckbuskar som man kan prova i södra Sverige är ´Glorie de Versailles´som har djupblå blommor. I England där den här busken är vanlig blir den upp till fyra meter hög och lika bred.

Det finns flera arter och många sorter av säckbuske och alla härstammar från Kalifornien där alla är städsegröna. I Europa däremot så delas säckbusken upp i två grupper. De städsegröna som har små tättsittande blad och som är känsligare och kräver en mer skyddad plats, de blommar i maj-juli beroende på sort, men de blommar ofta en gång till på hösten. De lövfällande buskarna har större blad och blommar från juli-oktober. I t.ex. England kan man alltså ha blommande säckbuskar i sin trädgård under hela växtsäsongen.

Det vore intressant att höra från er i Sverige som har eller har haft någon säckbuske.



Källa: Trädgårdens buskar av Peter Seabrook (1974)
 
Google

Kommentarer
Postat av: cia

Jättefin

2012-05-12 @ 08:08:48
Postat av: thord wiman

Blommande blå poesi...

2012-05-12 @ 14:46:17
Postat av: inger

Hej,

Vi var i London i April i år och jag tog flera bilder på just denna buske som jag tyckte var så fantastisk. Kul att få reda på namnet då ingen av mina trädgårdsvänner visste det. Jag bor i zon 1 och ska försöka fixa ett skyddat läge. Tror du att man kan få tag på den på någon plantskola i Göteborgstrakten? Förresten har jag massor av fantastiska trädgårdstips om du besöker London igen.

Mvh Inger

2012-05-12 @ 22:30:39
Postat av: ChristinaCbd

Hej!

Jag googlade bilder på fransk säckbusken eftersom jag köpte en från Bakker för tre år sedan och hamnade här. Hade noll koll på växtzoner, beställde och planterade bara.
Den växer på Tynningö, nära Vaxholm och är kring en halvmeter hög och har fått blommor för första gången i år. Men dom är rosa inte blå.
Den sitter rätt nära ett berg, kanhända ger det värme så den överlevt, fast vi har ju haft stränga vintrar de senaste åren.

Med vänlig hälsning,
Cbd

2012-07-27 @ 15:35:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0