Site Meter

Kungsängslilja - Fritillaria meleagris


Bild från The English Garden april 2009



Det här måste vara en av de mest älskade lökväxterna på våren. Den ursprungliga arten har mörkt purpurröda blommor med schackbrädemönster i vitt. Blommorna sitter på 20-30 cm höga stjälkar och blommar i maj-juni. De trivs bäst i sol till vandrande skugga i lite torvig humusrik jord. Den tål varken vattensjuk mark eller torka.....lite kinkig med andra ord. Men i lagom fuktig mark på en äng eller vid en damm passar den perfekt. Vi har den i en vanlig plantering där den kommer före funkior. Den vita Fritillaria melagris var. alba kan man plantera bland den vanliga kungsängsliljan och det blir en mycket vacker blandning.

Kungsängsliljan växer vild i Europas tempererade zoner från Frankrike till Kaukasus. Linné planterade den i Linnéträdgården i Uppsala och därifrån spred den sig och finns nu i en stor mängd på Kungsängen söder om staden.

Den bör planteras tidigt på hösten och den förökar sig sedan med sidolökar. De planteras 8-10 cm djupt och innan vintern är det bra att täcka med löv eller kompost som blir ett bra skydd om vintern blir snöfattig. I början av juli kan man ta upp lökarna om man vill plantera om dem, vilken egentligen är onödigt då den kan stå kvar på samma plats under lång tid och bilda stora bestånd.

Förökning
Förökning kan ske genom delning eller med frö. Delning sker efter avslutad blomning då man gräver upp lökarna och försiktigt lossar de smålökar som har bildats och planterar ut dem på nya växtplatser.
Frösådd sker antingen genom självsådd om växtplatsen är lämplig eller genom att man samlar in frökapslarna efter att de har mognat och slår ut fröna på den plats där man vill att de ska växa.

Några olika sorter av kungsängsliljan
  • Afrodite - vit, storblommig och saknar mönster.
  • Artemis - purpur-grön. schackrutad.
  • Charon - blev purpur, mörkaste blomfärgen.
  • Orion - blek purpur, liknar vildarten.
  • Pomona - vit och violett, violett schackrutemönster.
  • Purple King - vinröd-purpur, mycket mörk.
  • Saturnus - ljusrosa, violett, storblommig.



Kommentarer
Postat av: Claus

De är underbara. I slutet på april brukar jag besöka två platser i Lund där det är fina bestånd. Ännu inte testat dem i koloniträdgården. Kanske dags. Bra och nyttig information /Claus

2009-03-31 @ 21:02:43
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: HelenJ

Jag har några stycken som står i en kruka på trappan. De ska få en permanent plats i trädgården, bara jag har funderat ut var... Hm, vid dammen hos funkiorna blir nog bra. Tack för det tipset! =)

/Helen

2009-03-31 @ 21:12:28
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Lena

Den "schackrutiga" är sååå vacker. Jag hade några lökar i min lundarabatt men efter ett par år slutade de komma upp. Alltför blöt lerjord är jag rädd. Ska testa igen nu när jag har sandjord för i min nya trädgård kommer det upp supertätt med lökväxter av alla de slag.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Då väntar jag på bilder hos dig då de blommar där nere.



HelenJ: Tror det blir bra där vid dammen.



Lena: Mm blöt lerjord låter inte kul, hoppas att du lyckas med dem i nya jorden.

2009-03-31 @ 22:25:54
Postat av: skogsnuvan

Den rutiga sorten har jag i min trädgård fast jag bor ända upp i Jämtland. Jag visste inte att den var kinkig. Hos mig trivs den och sprider sig. Den är lite kul med sitt rutiga mönster. Det är dock länge innan jag får se den i verkligheten.

2009-04-01 @ 09:53:59
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Anita

Finns det någon som inte kan älska schackrutiga blommor? Jag vet att jag gör det i varje fall. En klar favorit hos mig. Fast jag har ingen själv. Tror inte jag har någon lämplig plats. I synnerhet inte nu när jag läst var dom tycker om att växa. Fast sugen blir man på att försöka. Sneglade på flera på mässan i förra veckan kan jag säga.



Ha en fortsatt bra dag i solskenet :)

Anita

2009-04-01 @ 12:24:46
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

skogsnuvan: Då har du bra förhållanden hos dig, bara att gratulera.



Anita: Försök i liten skala och se om det funkar! Ha en bra dag du också!

2009-04-01 @ 14:12:32
Postat av: The Intercontinental Gardener

Jag älskar dem också, dessa härligt nickande liljor... Men HUR bär de sig åt för att bli så stiligt rutiga???

Postat av: Ledighetsparadiset Solåkra

Såg först nu att du också skrivit om kungsängsliljor. Mitt inlägg är idag - där jag berättar om varför de är rutiga. Trevlig helg

2009-04-03 @ 17:56:43
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Vi måste gå in på Solåkras blogg..där finns svaret...



Ledighetsparadiset Solåkra: Nu ska jag gå in och se varför de är rutiga...

2009-04-03 @ 18:41:00
Postat av: Biologen

Fritillar var romarnas benämning på den läderbox man slog tärningar med. Blommans form är densamma...

2009-08-31 @ 20:28:21
Postat av: Kerstin

Det var Olof Rudbeck d.ä.som tog in Kungsängsliljan till Sverige på 1600-talet!

2009-10-22 @ 01:27:35
Postat av: Fotografen

Några bilder på kungsängsliljor på Kungsängen i Uppsala:

http://uppsalafoto.se/uppsala/fotoblogg/72-kungsaengsliljor-pa-kungsaengen

2010-08-03 @ 09:52:47
URL: http://uppsalafoto.se/uppsala/fotoblogg/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Tack för Uppsala-kungsängsliljorna Fotografen!

2010-08-03 @ 11:27:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0