Site Meter

Engsholms slottspark 1998 - 2017

 
 
 
 
Det börjar bli dags att knyta ihop säcken, packa ihop och dra mig tillbaka.
 
I nästan 13 år har jag visat och berättat om Engsholms slottspark här på bloggen. Det första inläggen skrev jag strax före midsommar 2005 och nu i december 2017 kommer de allra sista blogginläggen från slottsparken. 
 
Den här sammanställningen av länkar med nästan 500 blogginlägg från min tid på Engsholm, har jag gjort mest för min egen skull, men även för de på Engsholm som är intresserade och självklart för alla övriga som vill se vad som hänt i slottsparken under de senaste 20 åren.
 
Det var ett tidsödande arbete att sammanställa alla dessa länkar, men det kändes nödvändigt för mig. Jag förstår om ´´utomstående´´ inte har lust att läsa om mina år i slottsparken, men för er som ändå är nyfikna, är det bara att börja ''klicka länkar'' och någon av rubrikerna kanske lockar till att se mer. Jag vill också säga att texterna i blogginläggen, inte är några litterära mästerverk direkt, utan mer som anteckningar av en slottsträdgårdsmästare med lust att berätta och dokumentera.
 
Det kanske kan vara lite svårt att navigera och hitta på en blogg, trots att det finns både sökruta och ett arkiv, det blir dock mycket mer överskådligt med dessa länkar!
 
Det här blogginlägget kommer att finnas i fliken ''Engsholms slott'' högst upp under headbilden!
 
 
 
 
 
 
Klicka in på länkarna
 
Slottsparken 2017 - 20 länkar - Trädgårdsmästarens sista arbetsår. Zetas trädgård och Waldemarsudde på besök.
 
Slottsparken 2016 - 15 länkar - Bloggen byter namn. Skriver till våra gäster ''För er skull''
 
Slottsparken 2015 - 20 länkar - Upptäckte Trico Garden. Utsiktsbänken! Lindallén fyller 100 år.
 
Slottsparken 2014 - 34 länkar - Slottsträdgårdsmästern i TV 8, Trädgårdstoppen.
 
Slottsparken 2013 -  6 länkar  -  Boken ''Stockholms gröna rum'' släpps. Engsholm i Gods & Gårdar. 
 
Slottsparken 2012 - 16 länkar - Vad gör en trädgårdsmästare på vintern? Intervju i Expressen.
 
Slottsparken 2011 - 36 länkar - Engsholms slott blir Hamiltonslottet. Flera trädgårdsbesök i parken.
 
Slottsparken 2010 - 60 länkar - Trädgårdslycklig. Allt om Trädgård i parken. Mina arbetskamrater.
 
Slottsparken 2009 - 63 länkar - Jag är med i Eniros TV-reklam. Trädgårdslandet får ny pergola.
 
Slottsparken 2008 - 74 länkar - Rosa rugosa-häcken planteras. Artikel i D.N.
 
Slottsparken 2007  - 60 länkar - Grön blogg. De vackraste fångarna.
 
Slottsparken 2006  - 48 länkar - Havsörn på besök. Näktergalens ankomst. Huggormarna har vaknat.
 
Slottsparken 2005 - 28 länkar - Startar en blogg. Romeo och Julia. Igelkottar och grävlingar.
 
 
 
Mellan 1998, då jag började på Engsholm och 2004 - alltså innan bloggen - gjorde jag anteckningar från slottsparken. Med papper och penna!!! Dessa anteckningar har jag nu redigerat en aning och med hjälp av gamla bilder, gjort till blogginlägg. Texterna är dock simpla anteckningar, helt skrivna för mig själv. Men nu finns även dessa ''dagböcker'' här på bloggen.
 
 
 
Slottsparken 2004 - Konstbevattning. J. och jag fikar i nya ladan!
 
Slottsparken 2003 - Fotoprojektet ''En dag i Sverige''. Slottsverkstaden (Ladan) blir klar. 
  
Slottsparken 2002 - Jag återvänder till Engsholm. 
 
Slottsparken 2001 - Jag slutar på Engsholm. Planterar Manchuriskt valnötsträd och bergskörsbär.
 
Slottsparken 2000 - Nya planteringslådor i trädgårdslandet. 
 
Slottsparken 1999 - Stora problem med sork. Standateljén blir klar och vi lägger ett blommande tak.
 
Slottsparken 1998 - Mitt första år som Slottsträdgårdsmästare. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Wow, vilket bra sätt att knyta ihop säcken! Tack!

2017-11-09 @ 12:01:47
Postat av: Hasse Wester

Roligt att du gillade det Malin!

2017-11-09 @ 13:30:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Maria Otterbeck

Underbart att du har gjort detta. All cred till dig.

2018-03-17 @ 20:23:29
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du gillade det Maria! Tack!

2018-03-19 @ 08:26:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Leo Eriksson

Oj vilken bra blogg!
Såg i Youtubeklippet om en rugosaros som heter "Ritausma". Jag undrar om den är rotäkta?
Jag har den själv och den blommar fantastiskt. Jag antar att rosen är framtagen i Lettland någon gång.
"Ritausma" betyder "gryning" på svenska.

2021-08-24 @ 10:57:38
URL: http://dagliljan.blogg.se
Postat av: Hasse

Tack Leo! Jag visste inte att namnet betyder gryning, så fint. Nu blev jag lite osäker om den är rotäkta. Vi får kolla upp det.

2021-08-26 @ 21:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0