Site Meter

Malus ´Red Star´



Den här prydnadsapeln finns i min hemmaby Alvik i Bromma där 17 stycken träd blommar otroligt mycket och vackert i mitten av maj. Där finns den tillsammans med Malus ´Professor Sprenger´.
Hur jag än söker så hittar jag inte något info om den här sorten mer än att den antagligen kommer från USA. Jag hittar den inte hos någon plantskola i Sverige men jag tycker absolut att den vore värd att ta in för försäljning, jag har följt trädet i många år och den här prydnadsapeln är både mycket vacker och frisk, den får även fina höstfrukter.
Om någon vet något om det här trädet så hör gärna av er.


Bild från 11 oktober 2009

Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Lars Forslin

Jag har ju också varit och fotat de där, men lyckades inte bestämma dem riktigt. Tack för uppgiften om 'Red Star' - hur fick du den?

2012-03-10 @ 12:14:51
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Slottstädgårdsmästaren

Lars: Jag skrev till Stockholms stads parkavdelning eller vad det nu heter.

2012-03-10 @ 13:27:02
Postat av: Marja

Vackra träd! Är det samma sort på alla bilderna? (tycker att träden på bilderna längst ner verkar ha en kraftigare röd färg?). Jag hittar ingen uppgift alls på nätet om "Red star", kan de ha gett dig fel namn eller har du hittat någon info.?

2015-03-27 @ 09:41:24
Postat av: Hasse Wester

Det är samma sort men bilderna har tagits vid olika tillfällen i olika ljus. Det är en ovanlig sort som heter Red Star.

2015-03-27 @ 21:31:49
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej,
Denna sorten är precis vad jag är ute efter. Vet du hur stora dom blir? Otroligt vackert!

2018-02-20 @ 19:12:28
Postat av: Hasse Wester

De blir inte större än de som du ser på bilderna. Mycket vackra är de!

2018-02-20 @ 19:37:36
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0