Site Meter

Gulsippa - Anemone ranunculoides



Gulsippor finns i södra och mellersta Sverige och trivs i lövskogar och lundar på bl.a. kalkhaltig lerjord. Den kan trivas på vissa håll ända upp i Jämtland men är vanlig endast i Skåne och på Gotland...och här utanför mig i Bromma..!
Den liknar vitsippan på bladen och de växter ofta tillsammans under samma tid i april/maj. Gulsippans blommor är mindre än vitsippans och är växten är giftig.

Den har krypande jordstam och bildar ofta stora bestånd precis som vitsippan. Det händer någon gång att gulsippor och vitsippor korsas och hybriden kallas då svavelsippa och de blommorna har en blekt gul färg.

Det finns en odlad sort för trädgårdar som heter ´Semiplena´ och har halvfyllda blommor. På Zetas trädgård i Stockholm kan man även köpa den rena arten.

Det här kan man läsa ur Svensk botanik från 1809:

Om Hvitsippan är vårens förnöjande budbärare, så är Gulsippan det icke mindre. Lik denna väljer hon Lunden till sin skyddsort, fastän likaså sällsam som den förra är allmän. I Skåne är den likväl mindre rar, och mötes äfven i de öfre provinserna såsom i Uppland, Östergötland, och har dessutom blifvit anmärkt kring Åbo i Finland.



Kommentarer
Postat av: Torprosen

Åh vad vackert....blandningen gör sig väldigt fint.

Har bara sett gulsippa en gång och det var på Kinnekulle inte långt från Hannus fina ställe..

De är ljuvliga tycker jag, tack för fina bilder..

2010-05-02 @ 18:45:20
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Torprosen: Visst är de ljuvliga!

2010-05-02 @ 18:56:51
Postat av: Halvdansken

Jag har båda och tycker att gulsppan breder sig mer aggressivt än den vita. Vet du nåt om det Trädis? Finns det en risk att mina vitsippor blir utkonkurrerade?

2010-05-02 @ 19:38:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Trädis? Nej det kan aldrig bli någon risk....ch om så skulle vara fallet så skulle jag inte gråta om jag vore du. Gulsippor är inte så vanliga.

2010-05-03 @ 07:30:56
Postat av: Halvdansken

Skulle skrivit "Slottis" kanske... eller nåt? Jag var trött.

Vi har gulsippor överallt, de kommer t.o.m i gräsmattan. Men tack för svaret.

2010-05-03 @ 12:54:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0