Site Meter

Skenhassel - Corylopsis spicata



Den här vackra busken har inget med vanlig hassel att göra, de tillhör inte ens samma släkte. Det är bladen som liknar  den vanliga hasselns och till en början skiftar bladen i rosa innan de fullt utvecklade bladen blir gröna.
Om man planterar den här busken framför någon barrväxt i mörkgrönt, som idegran eller liknande så blir effekten mycket vacker.
Den här busken som blommar på bar kvist blir 2 meter hög och trivs i väldränerad mullrik kemisk sur jord i sol eller halvskugga. Hos oss i Sverige klarar den sig upp till zon 2. Den blommar i Stockholmsområdet i slutet av april (bilderna är tagna 26 april 2009 i Bergianska trädgården)
Skenhasseln behöver sällan beskäras men om det måste göras så är bästa tiden efter blomningen.





31 maj 2009
 
Google

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var en söt buske. Har märkt att det finns hur många växter och träd som helst, som jag aldrig sett eller hört talas om.

Tur att det finns bloggar med kunskaper och tips.

Hälsn. Eivor

2009-04-27 @ 20:06:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Jo det finns en och annan växt att presentera...vet inte hur många det är kvar innan jag är färdig?

2009-04-27 @ 22:59:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Den var riktigt vacker. Tycker om den lite blekgula färgen. Den skulle aldrig klara sig i min trädgård, jag får hålla mig till forsythia när jag vill ha gula blommor på bar kvist. Men den är å andra sidan fantastiskt vacker i år.



2009-04-28 @ 06:20:17
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Kerstin

Tack för alla fina bilder och bra tips. Man får den ena idén efter den andra/Kerstin

2009-04-28 @ 13:53:54
Postat av: Jenny Nilsson

Jag undrar om det verkligen är C. spicata. Exemplaren i Alnarpsparken har röda ståndare och det har även de som är avbildade i den trevliga boken Shrubs av Martyn Rix och Roger Phillips. Jag skriver ett arbete och försöker klura ut definitiv härdighet på just C. spicata men det är svårt.

2012-05-11 @ 17:26:23
Postat av: Jenny Nilsson

Efter att ha snokat lite mer i ovan nämnda bok ser det ut som om alla Corylopsisar har klasar av blommor förutom Corylopsis pauciflora, som är enkelblommande, så det borde vara den du har fotat!

2012-05-11 @ 17:36:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0