Site Meter

Årskrönika 2021

 
 
 
 
 
Pandemin har härjat i två år nu och även om vaccinationen minskat dramatiken betydligt under den senare delen av året, finns det trots allt en oro mycket tack vare att så många väljer att inte vaccinera sig, av olika mycket märkliga anledningar. Nu sprider sig Omicron varianten snabbt över världen och vi får se hur hårt det slår nu när vi går in i 2022.
 
Hur som helst blev 2021 ett mycket trevligare år än det föregående och jag tycker att jag har levt ganska normalt efter omständigheterna. Jag har kunnat rört mig friare inne i stan, besökt caféer och handlat i butiker igen. 
 
Resandet utomlands har jag självklart helt lagt åt sidan det här året och jag känner faktiskt inte längre någon längtan att lämna Sverige, dels på grund av panedmin, men även med tanke på miljösapekten och min flygrädsla. Däremot längtar jag efter att resa ner till södra Sverige igen och jag hoppas verkligen att det kan bli av i vår/försommar.
 
Den delade vårdnaden om Lexus som Cecilia och jag har, fungerar väldigt bra och jag är oerhört tacksam över att få ha den underbara kompisen så mycket. Vi har det fantastiskt fint tillsammans både under våra vandringar och utflykter, men även hemma i mitt Brommanäste. 
 
I förra årets årskrönika skrev jag att jag till slut hittade ett bra sätt att leva, i frihet och med sinnesro. Den friheten har jag kvar!
 
Nu ser jag fram mot våren och sommaren och det stora fotoprojekt som jag har framför mig.
 
 
 
Stort tack alla ni som följt mig på sociala medier under år!
 
 
Gott Nytt År!
 
 
 
 
 
 
 
Vintern var stundtals snörik och Stockholm kändes plötsligt ren och fräscht. Bilden är tagen utanför mitt hem den 14 januari.
 
 Den här vyn vid Anna Lindhagens täppa, tillhör mina favoriter på Söder och dyker ständigt upp i mina sociala medier, den här bilden är tagen den 15 januari. Läs mer i Dagboken Vecka 2 -  här!
 
Dramatik i Drottningholms slottspark 16 januari. Se mer i Dagboken Vecka 2 - här!
 
 
 
 
 
 
 
 
 Även i februari täcktes Stockholm av snö och nu när jag inte behöver pendla med bil på hala vägar till ett arbete längre, så välkomnar jag snön. Bilden mot Mariaberget är taget från Centralbron. Se mer i Dagboken Vecka 5 - här!
 
Jag besökte bror och svägerska i mysiga och stillsamma Östhammar den 18 februari. Se mer i Dagboken Vecka 7 - här!
 
Av slottsparker i Stockholmsområdet är Tyresö slottspark är en av mina favoriter under alla årstider. Här en gnistrande vinterdag den 11 februari. Se mer i Dagboken Vecka 6 - här!
 
Lilla Sjötullsbron på Djurgården. Se mer i Dagboken Vecka 5 - här!
 
 En gnistrande kall och vacker morgon hemma i Nästet den 4 februari. Se mer i Dagboken Vecka 5 - här!
 
 Efter vintervandringar i snö och kyla, är det skönt för både Lexus och mig att vila en stund hemma i Eken = sängen.
 
De första snödroppar på Fridhemsgatan/Kungsholmen den 25 februari. Se mer i Dagboken Vecka 8 - här!
 
I slutet av månaden var snön spårlöst borta och på Adolf Fredriks kyrkogård blommade som alltid vintergäcken tidigt, här den 28 februari. Det här är verklig vårlycka för en stockholmare!
 
 
 
 
 
 
 
 
Mars kom äntligen och vi började blomstervandra igen, här en härligt gul dag i Bergianska trädgården den 24 mars. Se mer i Dagboken Vecka 11 - här! Och Vecka 12 - här!
 
Lite trötta och frusna morgonvandrar Lexus och jag när mars-solen just gick upp. Frukosten väntade hemma i det varma Brommanästet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ibland tycker jag att Kungsträdgårdens körsbärsblomning kan bli lite för rosa, för att i nästa stund fullständigt älska de här två alléerna som planterades 1998. Stockholmarnas favorit vår-premiär. Bilden tog jag tidigt den 25 april och hade tur att det var hästfotografering just då. Se mer i Dagboken Vecka 16 - här!
 
Underbar krokusäng på Jarlaplan den 6 april. Se mer i Dagboken Vecka 14 - här!
 
Djurgårdens hav av vitsippor är en av vårens höjdpunkter, här intill Skansenstaketet vid Rosendal den 21 april. Se mer i Dagboken Vecka 16 - här!
 
Porslinshyacinter täcker marken vid Lilla Frescati den 14 april. Se mer i Dagboken Vecka 15 - här!
 
Scilla vid Floras kulle i Humlegården den 11 april.
 
Krokus vid Skanstull. Se mer i Dagboken Vecka 13 - här!
 
April är en kall och nyckfull vän, sjunger Ulf Lundell och den 5 april kom ett bakslag som blev vackert hemma i Bromma. Se mer i Dagboken Vecka 14 - här!
 
Tibast på Blockhusudden den 7 april. Se mer i Dagboken Vecka 14 - här!
 
Finaste lilla Lexus bland scilla utanför mitt näste i Bromma, på min dotters födelsedag den 7 april. Se mer i Dagboken Vecka 14 - här!
 
Något så ovanligt som bullbak i Nästet 31 mars! Se mer i Dagboken Vecka 13 - här!
 
 Funderingar över pandemin och livet, på en trappa vid Penningby slott den 29 april. Se mer här!
 
 
 
 
 
 
Favoritträdgård i Stockholm, Centralbadets trädgård den 22 maj. Se mer i Dagboken Vecka 20 - här!
 
Underbara Körsbärsplommon Prunus cerasifera 'Rosea' på Sareksvägen i Traneberg den 10 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
Fantastiska tulpanplanteringar vid Rosendals slottspark den 25 maj 2021. Se mer i Dagboken Vecka 21 - här!
 
 Vid Skansenbutiken blommar denna vackra Magnolia soulangiana den 12 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
I det gröna huset i Vitabergsparken, bodde en gång i tiden musikern Carl Anton som i 30 år hade sommarunderhållningen Carl Anton i Vita Bergen, som även direktsändes i TV under 1980-1990 talen. Bilden är tagen den 16 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
Tidig morgon i  Kungsträdgården den 2 maj. Se mer i Dagboken Vecka 17 - här!
 
 Parken vid Stadshuset den 15 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
I hörnet Karlbergsvägen-Birkagatan står fem stycken fantastiska Magnolia 'Yellow River' som har växt till sig ordentligt sedan de planterades, troligen 2013. Här finns även det mysiga caféet Systrarna Andersson. Bild från den 22 maj. Se mer i Dagboken Vecka 20 - här!
 
 Magnolior på Brunkebergstorg 9 maj. Se mer i Dagboken Vecka 18 - här!
 
Underbar blomsterprakt i Bergianska trädgården den19 maj. Se mer i Dagboken Vecka 20 - här!
 
En säker kram i pandemitid på Mariatorget den 22 maj. Se mer i Dagboken Vecka 20 - här!
 
Vårvandring i Engelska parken vid Rydboholms slott den 14 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
Magnolia stellata 'Rosea' i vackra Kullatäppan på Djurgården. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
Min bästa kompis och jag hade en härlig picknick i Drottningholms slottspark den 11 maj. Se mer i Dagboken Vecka 19 - här!
 
... och vi gick även på caféer, här Kajsas i Vitabergsparken. 
 
 I häggblomningens tid!
 
 Trift på Alvarets strand i Bergianska trädgården den 28 maj. Se mer i Dagboken Vecka 21 - här!
 
 
 
 
 
 
Hovstallets dagliga runda på Djurgården, här vid Lilla Hasselbacken, när hagtornet blommade. Se mer i Dagboken Vecka 23 - här!
 
Lexus bland boll-lökar på Gärdet. Se mer i Dagboken Vecka 23 - här!
 
När jag fotade Lexus framför mäktiga Rhododendron catawbiense 'Grandiflorum' tog en kvinna en bild av oss och frågade sedan om jag ville ha den. Ett roligt möte med en glad och trevlig Djurgårdsvandrare. 
 
 När de små benen har gått långt, är det skönt att få vila en stund i Hasses famn. Se mer i Dagboken Vecka 25 - här!
 
Vallmoäng i Kronobergsparken 22 juni. Se mer i Dagboken Vecka 25 - här!
 
En skön utflykt med dottern till Strängnäs och Hornudden den 26 juni. Se mer i Dagboken Vecka 25 - här!
 
Underbara schersmin-tider i Årsvikens kolpniträdgårdar den 27 juni. Känner ni doften? Se mer i Dagboken Vecka 25 - här!
 
Sjötullen på Blockhusudden den 23 juni. Se mer i Dagboken Vecka 25 - här!
 
 Gullregn på Gaveliusgatan på Söder den 11 juni. Se mer i Dagboken Vecka 23 - här!
 
Ungersk syren och gullregn blommar samtidigt utanför mitt hem i Bromma.
 
 Besök på Kerstins fantastiska Rosäng på Långholmen den17 juni. Tyvärr ser det ut som om Kerstin kommer att lämna sin vackra äng 2022. Se mer i Dagboken Vecka 24 - här!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vackra Tessinparken med sina 4000 rosor den 17 juli. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
Centralbadets magiskt vackra trädgård.
 
De exotiska och fantastiska kinesträden blommar på Klarabergsgatan den 16 juli. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
Gamla Brogatans hus skonades till slut när gamla Klaras kvarter revs under Norrmalmsregleringen. Det var meningen att även dessa hus skulle ha rivits. Bild från den16 juli och jag satt en lång stund med mitt kaffe på en uteservering i en stillsam del av Stockholms city. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
 Hasse och Evert på Järntorget.
 
Båttur med Pers träsnipa Tea den 16 juli, här i Pålsundet. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
En tidig och stilla Djurgårdsvandring 18 juli. Fåraherden hade moderna kläder och mobiltelefon och fick inte vara med på bild. Fåraherdar ska helst se ut som Jesus brukar se ut på målningar. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
 En perfekt fikaplats på Andrégatan i Djurgårdsstaden. Se mer i Dagboken Vecka 26 - här!
 
Tomatodlingen tog över min lilla balkong och jag har ätit många av de supergoda 'Sungold' 
 
 En rolig dag med lillasyster i Roslagen den 15 juli. Det gör vi om nästa år kära syster. Se mer i Dagboken Vecka 28 - här!
 
 
 
 
 
 
 En fantatisk sommarkväll på vackra Vejbystrand. Se mer i Dagboken Vecka 30 - här!
 
Underbart vackra Norrvikens trädgårdar med den magiska vresboken. Se mer i Dagboken Vecka 30 - här!
 
Fantastisk blomsterprakt i planteringen ´´Långkorven´´  vid Skansens norra entré. Se mer i Dagboken Vecka 34 - här!
 
Rosendals vackra slottspark den 26 augusti. Se mer i Dagboken Vecka 34 - här!
 
Sommarblommor i Kungsträdgården den 10 augusti. Se mer i Dagboken Vecka 31 - här!
 
Kindstugatan i Gamla Stan. Se mer i Dagboken Vecka 34  - här!
 
Ibland lämnade jag stadens hets och begav mig ut i skogen, här vid Rävstensstigen i Norrby skog på Ekerö 4 augusti. Se mer här!
 
Ostindiefararen Götheborg vid Skeppsbron den 27 augusti. Se mer i Dagboken Vecka 34 - här!
 
Den 7 meter höga kulpturen Carota på Vanadisplan, av fantastiska Jaume Plensa den 29 augusti. Se mer i Dagboken Vecka 34 - här!
 
 Mycket vackert vid Grand Hotell i år med kaskadpelargoner, verbena, palettblad och bägarranka den 10 augusti. Se mer i Dagboken Vecka 32 - här! 
 
 En busig Lexus!
 
 
 
 
 
En fantastisk slottsturné runt Mälaren den 16-17 september. Se mer i Dagboken Vecka 37 - här!
 
Trots vackra slott och parker, blev jag lika glad åt Marys café och B&B, som ligger mellan Torshälla och Sundbyholms slott ute på landsbygden. Jag klev in i ett litet paradis med gamla hus och en vacker trädgård. 16-17 september.
 
Det slott som jag föll mest för under min resa runt Mälaren var det vackra 1600-talsslottet Mälsåkers slott som ritades av Tessin d.ä. Att känna historiens vingslag brukar man säga och då säger jag också det! Se mer i Dagboken Vecka 37 - här!
 
Den 25 september hälsade jag på Stefan och Veronica i deras vackra Sanda trädgård. Tack för titten och kaffen kompisar! Se mer i Dagboken Vecka 38 - här!
 
Lilla Eira i Rosendals slottspark.
 
En skön söndag på Rosendal när syster, systerdotter och lilla Eira kom på besök och tillsammans med min dotter fikade vid och tittade på blommor. Se mer i Dagboken Vecka 36 - här!
 
Fantastisk blomning i Lusthusportens park på Djurgården.
 
Fikastunderna blev många det här året tillsammans med min underbara lilla kompis Lexus. Här är vi i Nyckelvikens trädgård i Nacka. Se mer i Dagboken Vecka 35 - här!
 
 Möte med min bror i Norrtälje då vi pratade minnen och åt lunch på Åtellet. Se mer i Dagboken Vecka 36 - här!
 
I Stadsmuseets bibliotek och forskarrum hittade jag min bok och det känns gott att den finns just där.
 
Det finns en stig inne i skogen ute på östra Djurgården som jag inte visste om för sex år sedan, men som jag nu ofta vandrar med Lexus. På våren är marken fylld av vitsippor och taltrasten sjunger sina vackraste sånger på samma ställe varje år. Idag var allt stilla och tyst, nu när sensommaren snart går över i tidig höst. 6 september. Se mer i Dagboken Vecka 36 - här!
 
Götheborg lämnar Stockholm. Se mer i Dagboken Vecka 35 - här!
 
 Morgonmagi 14 september.
 
 
 
 
 
 
 
En eftertänksam liten Lexus, och jag tar vara på det vackra som oktober bjuder på. Se mer här!
 
Ginkgoträden är som vackrast i oktober!
 
...och höstanemonerna!
 
Vackra Hässelby slottspark den 12 oktober. Se mer i sista Dagboksinlägget Vecka 40 - här!
 
 En av många vandringar runt Kungsholmen, här den 17 oktober, se här!
 
 Hårlemans boske i Ulriksdals slottspark är en av mina favoritplatser i Stockholmsområdet.
 
Under min roadtrip i Uppland besökte jag Ekolsunds slottspark. Vecka 40 i Dagboken, se här!
 
Tullgarns slott!
 
 Den underbart böljande granhäcken i Ytterjärna!
 
Lexus och jag besöker ofta Drottningholms slottspark och han vet exakt var vi ska gå.
 
 En skön höstdag i Drottningholms slottspark. 
 
 Prins Eugens Waldemarsudde!
 
 
 
 
 
 
 
 Pålsundet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu glider vi snart in i nästa år tillsammans med det här lugnet i musiken...
 


Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Vilken härlig årskrönika och med helt fantastiska bilder!!Hoppas du får ett fint vandringsår även 2022 bästa bror! och att vi kan göra sällskap på några i sommar också.

2021-12-21 @ 12:57:08
Postat av: Hasse

Tack syster och självklart måste vi göra några utflykter 2022!

2021-12-21 @ 16:07:12
Postat av: Sofia

Fantastiska bilder och en helt genialisk blogg. Jag har lärt mig så mycket här och hittar massor av inspiration, tack för det. God jul och gott nytt år!

2021-12-23 @ 09:51:53
Postat av: Hasse

Tack så mycket Sofia, vad roligt att du tycker om min blogg. Nu ser vi fram mot 2022! God Jul och Gott Nytt År!

2021-12-23 @ 10:21:51
Postat av: Liza

Tänk så mycket vackert vi har i vårt land och du är fenomenal på att berätta om det, både i ord och bild. Din blogg värmer. God fortsättning på julen och ett Gott Nytt År till dig och Lexus.

2021-12-25 @ 08:14:16
Postat av: Hasse

Tack, det värmer att du tycker att bloggen värmer Liza! Jag önskar även dig fortsatt fina helgdagar.

2021-12-25 @ 08:20:42
Postat av: Janicke

Åh så många fina bilder! Än en gång tack. Alltid hittar du dina personliga vinklar. Nyfiken blir jag - stort fotoprojekt? Eller menar du dina "vanliga" promenader? Hm, spännande i alla fall, du är absolut en av de bästa stockholmskildrare jag vet, inte minst för att du får mig att se mina egna promenader med helt andra ögon.
Ju äldre jag blir, ju mer längtar jag efter vår och sommar, och även höst med dess otroliga färger.
Kram på dig, jag önskar dig ett bra och gott 2022 med mycket fika och många promenader och goda stunder med Lexus!

2021-12-28 @ 22:12:09
Postat av: Hasse

Vad glad jag blir att du gillar årskrönikan Janicke! Fotoprojektet betyder väl att jag har en idé och en plan för mig själv än så länge, så får vi se vad det blir av det hela framöver. Kram tillbaka och jag önskar dig ett Gott Nytt år och vi får väl försöka ses på en fika i Drottningholm i vår!

2021-12-29 @ 09:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0