Site Meter

Rödbladig smällspirea - Physocarpus opulifolius

 
Den vanliga smällspirean är ingen specillet märkvärdig buske tycker jag, men den rödbladiga med sortnamn som 'Diabolo' och 'Red Baron' är mycket vacker när den blommar i rosavitt mot det mörkröda bladverket i midsommartid. Smällspirea trivs bäst i sol eller halvskugga och blir 2-3 meter höga. De här buskarna finns på Blockhusudden - Djurgården. 
 
Beskärning på vårvintern då döda och gamla grenar gallras ut. Den kan även beskäras med radikal nedklippning, för omstart. 
 
 
Ulvsunda slottspark 16 juni 2020

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Vill bara berätta att jag verkligen uppskattar din blogg enormt mycket. Så vackra och estetiska bilder, så intressant skrivet, så kunnigt, så nyfiket. En så bra blandning av Stockholms kända och ofta för mig okända platser och växter, utflykter, reflektioner och resor. Hoppas att du fortsätter dagblogga många år till! 😊
Önskar dig, Cecilia och Lexus en riktigt skön sommar.
Annika

2019-06-24 @ 07:31:50
Postat av: Hasse

Tack vad glad jag blir Annika! 😀Jag önskar även dig en fin sommar😊

2019-06-24 @ 08:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0