Site Meter

Årskrönika 2014

2014 hade sina toppar och dalar som alla andra år och nu minns jag tillbaka med hjälp av blogginlägg och bilder! Trots att bloggen tappat många besökare sedan den var som störst för 3-4 år sedan, så fortsätter jag att skriva min ´´dagbok´´.
 
Den 19 februari blev mitt och många andras Googlekonton kapat. Det som hände var att kaparen använde min mail för att skicka ut ett meddelande till mina vänner i min adressbok som även var kopplad till Facebook, där det stod att jag hade blivit av med min ´´handväska´´ och befann mig i Irland. Jag behövde låna en summa pengar! Många ringde och hörde av sig på olika sätt och undrade vad som hänt.
 
Mailkonton var borta för alltid och det värsta av allt var att även min blogg som jag skrivit hos blogger i nästan två år, var borta. Det gick inte att återställa mitt konto och jag valde att gå tillbaka till min gamla Slottsträdgårdsmästaren-blogg som låg kvar och skvalpade på Internet och som jag började skriva 2005. Visst var det jobbigt, men om man ställer det mot annat som kan drabba oss människor här på jorden så....!
 
Det blev vår. Både jag och Stockholm vaknade till liv igen och den 27 april vårvandrade jag genom en fantastisk huvudstad. Se här!  
 
Här finns alla stockholmsvandringar 2014!
 
Magnoliaträdet i Vitabergen den 27 april.
 
  • På jobbet blev jag firad eftersom jag fyllde 60 år den första april. Se här. 
  • Hemma i Stockholm firade jag med dotter och Ingela och blogginlägget hette ´´Vin från Iniesta och himlen därtill´´ Se här!
 
På Engsholms slott fotograferade jag syrener i maj, högt uppifrån en traktorskopa...

 ...och syrenerna blommade även på Waldemarsudde! Se här!
 
 I maj åkte min kära dotter och jag till Barcelona och Rom eftersom jag fyllt 60 år och det blev en fantastisk resa! Barcelonainlägget här!
 
 I Barcelona hittade vi den hemliga trädgården La Cantina de Palo Alro, se här!
 
Rom med sina fantastiska byggnader, blev lätt en favoritplats och  jag tyckte bäst om Pantheon!  Michelangelo lär har sagt följande om Pantheon: "ritat av änglar och inte av människor"    Se mer om Rom här!
 
Två gamla...
 
Många fotografier blev det i Rom!
 

  •  Groens underbara malmgård på Södermalm i maj månad!
  • När Groens malmgård i Vitabergsparken blommar i maj, då trivs jag som bäst i Stockholm! Se mer här!
  • Jag skrev om två trädgårdsmästare på Långholmen, se här!
  • Det blev ett alternativt nationaldagsfirande. Se här!
 Kungsträdgården blommar runt krigarkungen Karl XII och jag tror aldrig jag sett statyn utan en mås eller trut på huvudet...
 
 Som vanligt blev den en resa ner till Österlen, den här gången i slutet av maj. Se här!
 
Gruppselfie hemma i Lillebeths lilla vackra trädgård i Borrby!
 
Hos glada Gustav Mandelmann trivdes vi gott! Se mer här!
 
 Ingela skrev blogginlägget om vårt besök i vackra/mystiska/märkliga Skepparegården. Se här!

 Årets Randomresa gick till Häkceberga. Se här!
 
 Besök i Eva och Johnny Kronvalls vackra trädgård!
 
  • Jag jobbade mitt 44:e år i trädgårdar. Se här!
  • ...och jag berättar om min medverkan i Trädgårdstoppen! Se här!
  • Jag jämför en arbetsdag 1972 med 2007. Se här!
 
En julidag i Engsholms köksträdgårdsland.
 
  • Jag beskriver en het vecka i Engsholms slottspark. Se här!
  • Vi besöker Vinön mitt i Hjälmaren. Se här!
 
 
 Då och då besökte jag min mor i barndomsstaden Norrtälje.
 
Den sista semesterdagen i augusti, vilar jag i Bosse Rappnes ´´Slottsträdgården Ulriksdal´´.
 
Paddlingen på Stockholms vatten i augusti, var en perfekt 60-årspresent! 
 
September kom med dimmiga morgnar på Engsholm.
 
  • Gamla Stans gröna rum lockade som vanligt. Se här!
 
 Jag berättade hur boken ´´Stockholms gröna rum´´ kom till. Se här!  Och min fina mamma hittade boken i butiken i Bergianska trädgårdens växthus!
 
I oktober kopplade hösten greppet om Engsholms slottspark!
 
Hemma i Stockholm samma månad, fick jag lov att besöka tornet i Kastellet på Kastellholmen!

 ...och äntligen var lövjobben klara för i år på Engsholm. Bilden som jag lade ut på Facebook orsakade en ganska hetsig debatt om lövblåsens vara eller inte vara...
 
I Kungsan blommade rosorna fint i november.
 
December kom med glittriga älgar på Nyborplan vid Berzelii park.
 
 Sofia kyrka den 29 december
 
Tack för i år kära läsare av bloggen!
 

Kommentarer
Postat av: Mariana

Det var en fin sammanställning av ett händelserikt år.
Önskar dej et gott nytt år
M&B

2014-12-30 @ 12:13:15
URL: http://ms-design.se
Postat av: Anita

Det är alltid så trevligt att läsa dina årskrönikor. Trots eländet den 19 februari blev det ju till slut bra ändå i och med att du kunde ta tillbaka din gamla blogg. Ska gå in och läsa mer detaljerat efter nyårsafton. Men jag har redan läst Ingelas blogginlägg om Skepparegården. Helt fascinerande!

Ha nu ett fint avslut på 2014 och ett riktigt Gott Nytt 2015!
/Anita

2014-12-30 @ 15:17:45
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Hasse Wester

Gott Nytt år till er också Mariana, hälsa Börje!

2014-12-31 @ 11:39:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Gott Nytt År Anita och nu har jag även läst din fina krönika. Så vackra bilder och ett intressant år!

2014-12-31 @ 11:40:02
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0