Site Meter

Tulpanträd - Liriodendron tulipifera

Liriodendron tulipifera

Det här är ett mycket vackert träd som brukar beskrivas som ståtligt. Det som utmärker trädet är de fyrflikade 7-12 cm långa bladen (som påminner om Ginko) som är vackra under hela växtsäsongen och på hösten blir de smörgula. Namnet tulpanträd har det fått då blommorna som är skålformiga har vissa likheter med en tulpanblomma. Blommorna är gulgröna med orange mittparti och blommar i juni-juli på trädets grenspetsar. Tulpanträdet härstammar från Nordamerika och klarar zon 1 och i skyddade lägen även i zon 2, alltså Skåne, Gotland och delar av västkusten, det finns flera ex i Sverige som är över 10 meter höga. Visby botaniska har ett fantastiskt exemplar och trädet finns också i Göteborgs botaniska.
 
Stockholms största tulpanträd finns på gården Erikdalsgatan 15-17 på Södermalm, som planterades på 1940-talet.
 

Det här blir ett mycket stort träd på sin hemmaplan i Nordamerika, i boken ´´Träd från hela världen´´ nämns att trädet kan bli 60 meter högt och att man behöver kikare för att se blommorna. Annars uppges trädet bli 45 meter högt och det är mycket anspråkslöst vad gäller jordmån, det är även mycket snabbväxande. Det sägs att en groddplanta växte 16 meter på 11 år! Trädet kan bli ca. 300 år gamla.
På de äldre träden är barken blekt orangebrun. De unga träden har en konisk eller pelarlik krona, raka stammar och väl förgrenade. Äldre träd har ofta långa kraftiga grenar som lutar sig mot marken och böjer sig uppåt igen.

Några sortnamn är ´Aureomarginatum´ en brokbladig form där bladen har en bred gul kant. ´Fastigiatum´ är en smalväxande sort som passar där det inte finns mycket utrymme.

En annan art är Liriodendron chinense som har djupare flikade blad som är kopparfärgade i lövsprickningen och det härstammar från Kina.

Erikdalsgatan 15-17, 11 juni 2019


Källor: Träd från hela världen av Hugh Johnson från 1975 och Nordeuropas träd av Alan Mitchell från 1974.
 

Kommentarer
Postat av: Claus

Ej heller reklam på jobbets PC. Nu är det bara att fortsätta med dina fina inlägg :-)

2008-02-13 @ 08:46:27
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Härligt!

2008-02-13 @ 09:31:15
Postat av: Ulrika

Jag har sett ett tulpanträd vid Capellagården på Öland. Exotiskt!
skönt att du lyckats få bort reklamen.

2008-02-14 @ 22:14:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Aj...där var jag i höstas när det var Skördefest men då var det mörkt och det spöregnade. Jag får försöka se det nästa gång jag är där. I Visby botaniska har jag däremot sett stora ex.

2008-02-14 @ 22:29:03
Postat av: Lena Troedson

Tulpanträd är verkligen vackra! Jag har precis köpt ett som redan är tre meter högt och planterat i min lilla trädgård! och blir lite nervös när jag i efterhand förstått hur stora de kan bli och hur snabbt de kan växa. Är det någon som vet om man kan beskära dem ganska hårt utan att de tar skada och blir fula. De ska tydligen som andra växter i magnoliasläktet beskäras under JAS-månaderna i alla fall. Du skriver att de är anspråkslösa vad gäller jord, men trivs de bäst i sur, neutral eller basisk jord tro? Hoppas på tips!

2008-08-06 @ 22:42:51
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena Troedson: Spontant och som van trädbeskärare känner jag att man med alla prydnadsträd bör vara försiktig med beskärning. Många träd behöver en viktig uppbyggnadsbeskärning, lind t.ex. Att beskära prydnadsträd för att de är för stora brukar aldrig bli bra. Trädet förlorar sin naturliga form. Det är oerhört viktigt att ta reda på fakta om ett träd och vara lika noga med val av plats innan man planterar. Ett träd flyttar man inte runt hur som helst. Jag vet inte var du bor men antar att det är långt söderut. Ett tulpanträd blir inte så högt om det planteras ovanför Skåne. Ska kolla upp vilken typ av jord de kräver. Lycka till Lena!

2008-08-06 @ 22:55:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena Troedson

Tack för svaret! Jag bor i Kungsbacka som ju brukar räknas som zon 1, men det är rätt blåsigt på den plats som jag kunde plantera tulpanträdet på. Men jag läste någonstans att de trivs rätt bra med lerjord, och för övrigt är rätt anspråkslösa - om det nu stämmer. Jag har i alla fall givit det en upphöjd bädd. Har ställt det ovanpå marken och fyller på med jord runtomkring i en nyskapad bädd. Jag kommer aldrig att flytta till en större trädgård, och vill hemskt gärna ha ett tulpanträd, så jag får väl bara hoppas på det bästa!

2008-08-14 @ 21:45:40
Postat av: Johan

Finns ett mycket stort sådant i Växjö Stadspark.

2009-01-07 @ 19:01:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johan: Tack för upplysningen. Är jag i Växjö ska jag absolut leta upp trädet.

2009-01-07 @ 19:05:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Finns även ett ex i Trollhättan, på promenaden ut till spikön.

2009-04-21 @ 13:47:13
Postat av: Ann Sidbrant

Intresset för Malmö verkar inte vara så stort. Vi har ett mycket ståtligt tulpanträd i Slottsparken i Malmö. Jag har hört att trädet ska vara 45 meter högt. Jag kan inte verifiera höjden, men jag kan intyga att man behöver kikare för att se blommonra.

2009-05-07 @ 19:06:40
Postat av: Tomas Nilsson

Tulpanträdet är mycket härdigare än vad som påstås. Mitt tulpanträd växer i zon 3 i Knivsta och är 6-8 m högt och över 30 år gammalt. Aldrig några köldskador! Har blommat i tre år nu.

2011-05-13 @ 08:45:11
Postat av: Anders

Tulpanträdet i Växjö lär stå i sydöstra delena av Linnéparken. Hur länge har det stått där, har det klarat svåra vintrar utan att bli skadat?

2011-11-07 @ 13:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0