Site Meter

Spanienresan dag 4 - En dag i Nerja

Balcón de Europa - Europas balkong fick ursprungligen sitt namn av kung Alfonso XII år 1885 och har nyligen renoverats med ny markplattor. Härifrån har man en fantastisk utsikt ut över havet och kusten med sina vackra små stränder. Under balkongen finns en restaurang.

Den här dagen i Nerja som ligger fem mil utanför Malaga, fick jag av min dotter i födelsedagspresent. Hon hade planerat och läst på om den lilla paradisstaden och efter att ha vandrat ner mot havet från bussen så stod vi plötsligt där på Europas balkong som platsen kallas. Från balkongen har man en otroligt vacker utsikt och under balkongen ligger en restaurang inne i berget.

Dotter bjöd på lunch och vi vilade i solen vid havet några timmar. Om man jämför gränderna i Marbella med Nerjas slingriga små gator så känns det mer levande här i Nerja, som om det bor vanliga människor i husen och att butiker och restauranger ägs av ortsbefolkningen. Något som var lite märkligt var att maten på de flesta restauranger var väldigt billig här och på caféet med den fantastiska utsikten, där fick man gott kaffe och bakelse för några få euro.
Tack för en fantastisk fin dag kära dotter!


Hemma i Malaga blommade gula rosor och på torget fortsatte folket att protestera, demonstrera och manifestera.
Den korta semestern var slut och en oro för att Islands vulkanaska skulle hindra vår hemfärd, kom över oss. Lyckligtvis hann vi hem innan askan började ställa till problem för flyget.
Tillbaka i verkligheten och till vardagen med massor att göra i slottsparken där gullvivorna snart blommat över och där syrener och äppelträd nu förgyller trädgården och i morgon är det den stora utplanteringsdagen. Nästa semester för min del blir i augusti.
Den här resan var helt perfekt och jag har njutit varje minut!



Kommentarer
Postat av: Anita

Vilka helt fantastiska bilder du bjuder på från din Spanienresa. Jag har inte hunnit läsa så mycket, haft fullt upp med att bara njuta av bilderna. Jakarandaträden tog andan ur mig. Dom är så otroligt vackra. En av mina högsta önskningar är att få se blommande jakarandaträd i verkligheten. Nu vet jag att det finns sådana som blommar i Malaga, i maj.



Synd du inte fick se alla stjärnorna i ditt kära Barcelona men jag förstår att du njöt ändå. Och ni verkar haft fint väder också. Tur att ni klarade er från askmolnet. Hur bra det än är att vara borta på semester så vill man åka hem när det är meningen att åka hem. Nu verkar som tur är vulkanen ha hejdat sig så askanfallet från Island verkar vara över för denna gång.



Önskar dig en fortsatt skön vecka i slottsparken!

/Anita

2011-05-25 @ 21:46:47
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja men då vet du hur du ska få se blommande jacaranda...i slutet av maj i Malaga! Ha det riktigt fint du också Anita!

2011-05-25 @ 22:14:19
Postat av: Suzanne R

Nu blir jag riktigt sugen på att åka till Nerja. Så underbart vackert! En arbetskamrat har ofta talat sig varm för staden, men först nu förstår jag var hon menade. Ha det bra ni båda!

2011-05-26 @ 11:02:45
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Suzanne R: Ja, jag kan verkligen rekommendera den här platsen. Bara att beställa resa! Ha det bra du också!

2011-05-26 @ 18:31:40
Postat av: Anonym

Solhett och mycket vackert! Härliga vyer och bara hav rätt ut....

2011-06-02 @ 18:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0