Site Meter

Intervju hos Cision


Här finna intervjun på Cisions hemsida

Den engelska


I juni har vi rankat Cision Sveriges topplista över trädgårdsbloggar. Vi passade därför på att intervjua Hasse Wester som driver Slottsträdgårdsmästaren, rankad nummer två i listan. Hasse har varit trädgårdsmästare sedan 16 års ålder och började år 2005 att blogga om sitt yrke samt sitt personliga intresse för blommor och växter. Hasse skriver om sitt nuvarande arbete i Engsholms slottspark, vackra trädgårdar och platser han besökt, om sina vandringar genom Stockholm, samt sina funderingar om livet. Slottsträdgårsmästarens framgång tror Hasse ligger i bild- och textrikheten i inläggen samt hans frekventa dialog med sina läsare.


Din blogg Slottsträdgårdsmästaren kom med i Cisions topp 10 lista över svenska trädgårdsbloggar som vi publicerade i juni. Vad är hemligheten bakom din framgång?


Den ligger antagligen i att jag lägger ut så många bilder på trädgårdar och växter i blogginläggen och för att jag bloggar så frekvent. Det kan även beror på att jag har ett enkelt och personligt språk i mitt skrivande.


Hur skulle du beskriva ditt förhållande till dina läsare? Och hur håller du deras intresse uppe?

 

Det är ganska många som följer mig och jag försöker att svara på alla kommentarer. Det är en trevlig ton i kommentarerna och det är självklart kul att ha kontakt med läsarna. Jag vet inte om jag gör något speciellt för att hålla uppe läsarnas intresse – jag skriver om det som jag själv tycker är roligt och intressant att berätta om helt enkelt.


Vilka andra trädgårdsbloggar läser du? Följer du även några andra icke trädgårdsrelaterade bloggar?

 

Jag läser ett antal trädgårdsbloggar och jag tror att det är dumt att nämna några eftersom jag gillar ca. 10-15 st.  Av icke trädgårdsrelaterade bloggar läser jag med glädje Miras Mirakel. Hon gör en stor kulturgärning med sina inlägg om byggnader och platser i Sverige.


Ditt intresse för trädgårdsskötsel är något du får utlopp för både privat och yrkesmässigt. Vad spelar bloggen för roll i ditt liv professionellt samt privat?


Mitt arbete i Engsholms slottspark har jag alltid försökt att göra på allra bästa sätt, fast jag kanske har vässat mig en aning sedan jag började blogga, för att kunna presentera så vackra bilder som möjligt från trädgården. Ju mer jag skriver desto mer lär jag mig också om växter. Privat så har jag besökt många vackra platser som jag kanske inte skulle ha gjort om jag inte hade skrivit bloggen. Jag har även fått äran att träffa många trevliga och intressanta människor genom bloggen.


Hur blir en trädgårdsblogg inflytelserik?

 

Om bloggaren har kunskap, erfarenhet och engagemang och berättar med bild och text på sin blogg hur man jobbar med trädgård, berättar om vilka växter som passar i våra trädgårdar eller visar och beskriver hur man odlar, så tror jag att bloggaren skapar inflytande över sina läsare.


Dagens förändrade medielandskap erbjuder konsumenter ständiga nya sätt och nya kanaler att konsumera information. Tv, radio, bloggar, internetsajter, tidningar och tidskrifter kan konsumeras hemma såväl som på resande fot och många konsumenter bidrar även med eget innehåll. Vilka anser du är de största mediatrenderna inom Sverige just nu?

 

TV når ju alltid ut bäst och på internet finns ju så oändligt mycket information som är lättåtkomlig. Vad det gäller trädgård, så kommer hela tiden nya tidningar och magasin ut. Många företag finns nu även på Facebook så det är väl det den hetaste platsen att snabbt fånga upp information eftersom så många är uppkopplade och inloggade på Facebook hela dagarna.


Har du några tips och råd till andra bloggare som vill nå samma framgång som du?

 

Jag tror att man bör skriva om ett intresse som man har kunskaper om och som ligger en varmt om hjärtat. Dagboksbloggar får nog sällan många läsare, såvida man inte är ung och visar ”dagens outfit” vill säga. Det är också viktigt att alltid vara ärlig i sitt skrivande. Att stryka medhårs för att behaga och att inte stöta sig, blir bara tråkigt. När jag besöker trädgårdar så försöker jag vara ärlig i mitt bedömande. Är trädgården dåligt skött eller felaktigt planerad så skriver jag det. Det är en av skillnaderna med att blogga och att skriva böcker. I en blogg är man mycket friare att skriva ärligt om det man tycker, den fördelen bör man utnyttja. Kom också ihåg att det alltid ska vara roligt och lustfyllt att skriva sin blogg, den ska vara som en bästa kompis. Det får aldrig bli ett måste att lägga ut inlägg för att klättra på topplistor.

 

Här kan du läsa Cisions tidigare intervjuer med nordiska toppbloggare. Här finner du Cisions svenska topplista över trädgårdsbloggar.

Mer redaktionell information om Slottsträdgårdsmästaren tillsammmans med tusentals andra bloggar hittar ni i Cisionpointmediedatabas.

 





Hasse Wester is the blogger behind Slottsträdgårdsmästaren, ranked 2nd in Cision Sweden’s top 10 gardening blog ranking,  published in June 2011.

Hasse started working as a gardener at the age of 16 and takes great personal interest in beautiful gardens, flowers and plants. In 2005 he startedSlottsträdgårdsmästaren – a richly illustrated blog about his work, travels and exploratory tours of Stockholm as well as his occasional thoughts on life.

What is the secret behind the success of Slottsträdgårdsmästaren?

This is probably due to the fact that I publish a lot of pictures of gardens and plants in the blog posts and possibly because I blog so frequently. I also use simple as well as personal language in my writing.

How would you describe the relationship you have with your dedicated readers? How do you keep them interested?

I have quite a lot of followers and try to answer to all the comments that my readers post. There is a nice tone in the comments and I enjoy the contact with my readers. However I don’t think I do anything in particular to keep up their interest. I simply blog about what I personally find amusing and interesting to share.

What other gardening blogs do you read? Do you follow any non-gardening blogs?

I read several gardening blogs and I like around 10-15 of them. Of the non-gardening related blogs, I very much enjoy reading Miras Mirakel. She has made significant cultural contribution with her posts on buildings and places around Sweden.

You work as a gardener and also have a big personal interest in gardening which is reflected in the blog. What role does Slottsträdgårdsmästaren play in your life, privately and professionally?

I have always tried to carry out my work at Engsholm’s castle gardens (island of Mörkö, Södermanland) in the best possible way but perhaps, since I started blogging, I have stepped it up a notch to be able to present as many beautiful garden pictures as possible. And the more I write, the more I seem to learn about plants. Privately, I have visited many beautiful places which I perhaps would not have seen had it not been for the blog. I have also had the privilege to meet a lot of pleasant and interesting people through my blogging.

How can a gardening blog become influential?

I think any blogger can become influential if he or she has relevant expertise, experience and commitment. There is also the important element of the practical value of sharing gardening tips and tricks and it helps to add many pictures too. In often include what plants fit into gardens and describe how to grow them.

The Swedish media landscape keeps on fragmenting with new ways of consuming media both at home and on the move, as well as consumers generating their own content. What key media trends do you see in Sweden?

TV always seems to have the best reach and there is a vast amount of information which is easily accessed on the Internet. With regards to gardening, there are constantly new magazines being published and with so many companies now on Facebook, this is probably the place to be to quickly gather information as many people are online and on Facebook all day long.

What do you recommend to fellow bloggers looking to achieve the same success as you?

You should blog about a matter you’re an expert in and which is close to your heart. It is also important to be honest in your writing. If you blog to please it will get wrong. So, when I visit gardens I always try to be honest and if the garden is not looked after or is improperly planned I will say exactly that on my blog. This, to me, is the main difference between blogging and writing books. Through a blog one is much more free to honestly share one’s views, an advantage any blogger should make use of. Also remember that it should always be fun and joyful to write a post for your own blog; your blog should be like a best friend.

Here are Cision’s previous interviews with top Nordic bloggers. Here you can find theSwedish top ten list of gardening blogs..

Editorial information on Slottsträdgårdsmästaren, along with thousands of other European blogs, can be found in our CisionPoint media database.


Kommentarer
Postat av: Mira

:)

2011-06-30 @ 22:52:20
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Boije

Vad kul!!

Där har jag ju jobbat, på Cision alltså..

2011-07-01 @ 14:33:55
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Magdalena

Hej!



Nu har jag 'smygläst' din blogg i något års tid utan att säga tack, och tyckte det var dags efter all ha kollat på dina trädgådsbloggarkonkurrenter. Förutom alla fina bilder och matnyttig kunskap du sprider så uppskattar jag MYCKET att du stårtt emot den trend som verka finnas i bloggvärlden att göra reklam för saker/affärer och få folk att shoppa. Din blogg är en okomersiell oas och jag hoppas den kan förbli det!



Tack för en jättebra blogg!

2011-07-04 @ 09:51:37
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Ledsen att behöva säga att i mitt senaste blogginlägg...så gör jag reklam Magdalena! Sorry!

2011-07-04 @ 19:56:55
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0