Site Meter

Visby 9 maj 2011

Vardagsmorgon i Visby. Jag gick ut tidigt för att möta Jessica som jobbat på Engsholms slott för en tid sedan men som tog sin familj och flyttade tillbaka till sitt Gotland. Jag förstår henne. Verkligen! Det var lugnt på gatorna men på Strandgatan fanns ett stort filmteam, man skulle göra film av något som Marie Jungstedt skrivit.

Det renoverades i restauranger och på uteserveringar runt om i stan inför den kommande turistsäsongen. Jag tänkte att jag alltid missar alla Visbys blommande rosor eftersom jag aldrig befinner mig på Gotland i juli månad. Det är för mycket folk för mig då. Att hamna i Visby under stockholmsveckan är inget jag drömmer om...men jag kanske inte är målgruppen för den festen heller...!
Det sägs att Gotlands turism fick en ordentlig skjuts när Ulf Lundell släppte sin bok Jack på 70-talet och det var många som ville vara som Jack och följa hans fotspår på Gotland. De som är här under Stockholmsveckan nu för tiden vet nog inte vem Jack var.

Framme vid Wisby hotell träffade jag den alltid så glada och positiva Jessica och det blev en perfekt start på dagen. Hon bjöd på lyxig lunchbuffé inne på det vackra hotellet där min bror och jag bodde några dagar 1995 då vi firade vårt familjeföretags 25-årsjubileum. Tack för de trevliga morgontimmarna Jessica!
Det kändes som vanligt ganska tungt att behöva lämna Visby. Jag hade velat stanna några veckor för att se botaniska trädgårdens alla träd börja blomma och grönska. Här på Gotland och även på Österlen hittar jag rätt tempo på något sätt, stressen försvinner och man lever lättare.

Rummet städades och jag tog farväl av Birgitta på Lybska gränd, tog min ryggsäck och kameraväska för att ännu en gång vandra runt i stan och jag började såklart i botaniska där trädgårdsarbetarna nu var igång. Nu fick jag äntligen tillfälle att träffa den omtalade trädgårdsmästaren Lasse Pettersson och jag förstår så väl att han är en omtyckt profil här. Han hade läst vad jag tidigare skrivit om trädgården och det var ju idel beröm.
Jag gick ner mot havet och tog sedan stigen utanför muren upp mot stan. Det var dags för dagens andra möte och jag träffade Åsa vid Sankt Hans café. Hon skriver den fina bloggen Tankar från ön och det var trevligt att träffa henne där på uteserveringen bland ruinerna.

Motvilligt drog jag mig sedan sakta bort mot båten som skulle ta mig tillbaka till Sverige och trots att jag vet att jag alltid kommer att återvända till den här ön så känns det lika sorgligt varje gång när jag ser Visby och Gotland försvinna i horisonten. Resan hem gick över ett helt stilla hav. Inte en krusning på vattenytan.
Plötsligt befann jag mig i en ström av halvspringande människor på Stockholms central och hur mycket jag än tycker om mitt Stockholm, så undrar jag varför jag bor här!

Lasse Petterssom är trädgårdsmästare i Visby botaniska trädgård. År 2002 tilldelades han Guldrosen i Visby med motiveringen "Trädgårdsmästare Lars Pettersson har med kunnande och goda idéer steg för steg upprustat och med varsam hand förnyat Botaniska trädgården. Med känsla och respekt för dess särart och lyhördhet för olika intressen har Lars både förvaltat och vidareförädlat trädgården, till stor glädje för både boende och besökare."

Uppifrån den övre ingången till botaniska rinner en flod av ormöga ner mot trädgården.

Gotlands landskapsblomma murgröna

Det här huset var till salu. Längst bort i bild ligger botaniska trädgården...!

Tranhusgatan med den stora hästkastanjen

Den här stora magnolian växer inne på en gård på Klosterbrunnsgatan

Almedalen

Åsa från Klintehamn vid Sankt Hans café

Hej på ett tag då Lybska gränd!