Site Meter

Bloggåret 2008



Det här året blev inte lika händelserikt som 2007 då jag reste med jobbet till Kina och åkte till Italien två gånger.
Under 2008 reste jag endast inom landet men trots att jag inte lämnade landet så hände det en hel del här hemma.

Januari: Jag var sjukskriven för tennisarmbåge större delen av vintern och jag höll mig i form genom att vandra mycket i Stockholm med omgivningar som t.ex. runt Djurgården flera gånger och även några vandringar på Långholmen. Trots att jag bott i Stockholm i 35 år så hade jag aldrig varit på Beckholmen som jag nu besökte och det blev även en vintervandring i Gamla Stan. Det blev många ´´Dagens växt´´ och jag skrev om vägval.

Februari:
I februari upptäckte jag att det fanns bäver i Bromma och jag skrev en sammanställning om årets trädgårdsmässor.
Jag fortsatte mina vandringar i stan där jag bl.a. gick i Uffes fotspår. Jag besökte även Sveriges första stad.
Jag skrev om att vi alla är fotografer, om fruktträdsbeskärning och jag fick fantastisk fin hjälp av bloggläsarna att göra en CD med glad musik.
 
Mars: I mars gick jag ännu en gång på trädgårdsmässan i Sollentuna och jag skrev om vita blommor. Det blev en tävling på bloggen om trädfrågor som Lilla B vann.

April: Den första april blev det ett aprilskämt här som nog inte var så kul. Jag började jobba igen efter sjukskrivningen och under en helg besökte jag blomsterfesten Historisk vår i Drottningholmsteatern. Jag hyllade skottkärran, besökte Nordiska trädgårdar och Rosie skev om mig i sin tidning. Rondellerna blommade som aldrig förr i Stockholm och jag var där med kameran.

Maj: I Tulpanens hus här i Bromma var det pelargonutställning och i ett inlägg jag funderade över min manlighet. Min dotter gästspanade åt mig i Central park i New York och i Cannes. Här hemma planterade jag rosa rugosahäcken och det hängde kläder i Norrtäljeån. I slutet av månaden gav jag mig ut på en roadblogg-resa till Skåne där jag bloggade mig genom Sverige.

Juni: Min resa till södra Sverige fortsatte i början av juni och jag besökte bl.a. Norrvikens trädgårdar utanför Båstad, Sofiero i Helsingborg och Lunds botaniska där jag träffade trevliga och duktiga bloggaren Claes som skriver Koloniet.
Nere på Österlen besökte jag en kurskompis från 1990 Gustav Mandelmann på sin gård Djupadal. Där lever hans familj ett vad jag tror ett harmoniskt liv. Det blev också ett kort besök i vackra Bullerbyn. Den här månaden bloggade jag på Allt om Trädgårds webbsida vilket var kul öven om det inte blev någon direkt succe....min besökarstatistik ökade bara marginellt. Den 22 juni fyllde bloggen tre år.

Juli: Enköping besökte jag som vanligt och i år blev det ett besök nu i juli. Det blev även en sommarvandring på Södermalm där jag fotade söderkåkar och den 13 juli besökte jag Emma Lundbergs trädgård på Millesgården. Konst i Norrtäljeån fick ett inlägg liksom bloggaren Kollitott då jag besökte Katarina på hennes kolonilott i Erikdalslunden där vi fikade i hennes vackra lilla trädgård. I ett annat inlägg försökte jag förstå Ernst och den 27 juli träffade jag min barndomskamrat som jag inte sett på 45 år då jag besökte Kalle och hans fru i Grisslehamn....en mycket fin återträff. Under den här växtsäsongen testade jag Rockdust men tyckte inte att det blev så stor skillnad.

Augusti: Den första augusti börjar min två veckor långa semester och den börjar med att det regnar. Jag åkte till Göteborg där allt blev mycket annorlunda. Besökte Trädgårdsföreningen där jag fick sommarens största trädgårdsupplevesle när jag så Ulf Nordfjells nya rosengård. Besöket på Gunnebo slott blev också speciellt.
Jag åkte upp mot Lysekil och regnet fortsatte att ösa ner under min korta semester. Hos Strandflickorna bodde jag ett tag och gjorde utflykter till bl.a Fiskebäckskil, Grundsund och Smögen.
En vecka var lagom för den här resan då det regnade nästan hela tiden utom då jag besökte de platser jag visat ovan och på hemvägen besökte jag Läckö slott och Örebro stadspark. Hemma i slottsparken blommade det fint i vilsamma färger och jag gick på svampsafari. Hemma i Stockholm gick jag på Tantos skördefest och besökte även Långholmsdagen. Valet av Sveriges vackraste park gjorde mig förbannad!

September: I den här första höstmånaden började jag att jobba in onsdagen och njöt av en ledig dag mitt i veckan då jag började onsdagsvandra i stan. En vandring gjorde jag i city och en annan på Drottninholm. Nu började alla skördefester och jag besökte Taxinge, Bergianska (där jag mötte Lena Israelsson) och Ölands skördefest.
I slottsparken gör vi ett hallonland och i stan vandrar jag åter på Södermalm. I slutet av månaden blir jag under en kort tid bloggutbränd men orkar i vaje fall lägga ut lite pausbilder innan jag åter igen vräker eller öser ut blogginlägg igen...
Ringarum...den stackars platsen....en rastplats och världens ände får en recension som gjorde anställda på platsen ledsna och där jag får ett mail där någon berättar att man satt upp mitt inlägg på väggen i personalrummet för allmän bespottning.

Oktober: Besökte Norrtälje höstmarknad där jag letade efter lyckopåsar. I Tulpanens hus är det orkidéutställning och på Cirkus såg jag Ulf Lundell besökte även hans och Jacks söderkåk i Vita bergen. Hösten var ovanligt färgstark i år och jag funderar på att böjra täckodla under nästa år. Funderar också på att släppa på anonymiteten på bloggen och att kanske starta upp en fototävling i november.

November: Så kom då den där artikeln i DN om trädgårdsbloggare och jag lämnade anonymiteten bakom mig. Antalet besökare på bloggen fördubblades under några dagar för att senare hamna på samma nivå som tidigare....
Fototävlingen pågick under hela november och i mitten av månaden lades alla 50 bidrag ut på bloggen, se här och här.
Det mest spännande ögonblicket under tävlingen var när jag lade ut de fem finalisterna och besökarstatistiken slog alla rekord under några timmar.
Fundera grönt vann med sin vackra bild och kanske att det blir en vårtävling i april.

December: Jag jobbade första vintern i slottsparken, tidigare har jag bara jobbat säsong. Jag röjde sly i markerna runt slottet och hade jobb hela tiden fram till jul, en kväll jobbade jag som diskare. Veckan innan vi jul fick vi för första gången besök av vildsvin i parken.

Sammanfattar man året så här så har det hänt en del trots allt. Det var övervägande ett bra år men med några tråkiga händelser men så är ju livet. Nu ser jag fram mot ett ännu bättre 2009.


Januari - Vintervandring i Gamla Stan............................. Februari - Vandringarna fortsätter. Här i Uffes fotspår.


Mars - Även bävrar trivs i Bromma................................... April - Tulpanutställning i Drottningholmsteatern


Maj - Resan till södra Sverige och Tjolöholm................... Juni - Resan fortsätter till Skåne och Sofiero


Juli - Söderkåkar...................................................................  Augusti - Resa till Bohuslän


September - Skördefest på Öland....................................  Oktober - Glödande slottspark


November - Ännu en soluppgång....................................  December - Ett rum med utsikt - snö

Kommentarer
Postat av: Ruben

IMPONERANDE, IMPONERANDE och åter IMPONERANDE!! TACK! /Ruben

2008-12-20 @ 11:02:37
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Katarina

Vilken fantastisk årskrönika i bilder! Du borde göra en kalender! Söderkåkarna ligger mig varmt om hjärtat, men din decemberbild är underbar! Tack!

2008-12-20 @ 11:17:28
Postat av: Lilla B

Så otroligt mycket du hunnit med! Det har varit intressant läsning - kikar in här varje dag.

God Jul och Gott Nytt År!

2008-12-20 @ 11:37:44
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Tack själv Ruben!



Katarina: Tack själv. Söderkåkarna ligger varmt om hjärtat även för mig.



Lilla B: Tycket först att det inte hänt så mycket men vid sammanställningen så ändrade jag mig. Got Jul själv!

2008-12-20 @ 12:03:06
Postat av: Trolda

Åh så trevligt att få ta del av ditt gångna år igen =D Naturligtvis kommer 2009 bli ännu bättre - det är ju enligt de förutsättningarna och förhoppningarna man LEVER! Naturligtvis tror också JAG det för egen del =D Ha en fortsatt fin helg!



Trolda - kramar =D

2008-12-20 @ 15:53:38
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Kerstii

Vilken fin sammanfattning du gjort. När man läser den ser man att du hunnit med en hel del under året. Skoj att få förmånen att följa med här på bloggen. Funderade häromdagen på om du är helt bra i din armbåge nu?

2008-12-20 @ 16:30:02
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: R

Vilken julklapp! Tack allas vår favvo Slottsträdgårdsmästare för den fina fina summeringen av året som gått. Vet att vi alla verkligen ser fram emot ett nytt år vid Din sida. Nu ska jag fortsätta att njuta av att få botanisera runt bland allt härligt på bloggen och unna mig att läsa Dina tidigare inlägg ännu en gång.. Vad skulle Du vilja ha av oss i julklapp tro?

2008-12-20 @ 17:20:47
Postat av: Inkan

Oj så intensivt och innehållsrikt året blev för dig. Kul!

Själv räknar jag västerhavet och fjällturen som det enda av djupare värde. Och när min poet var hemma i Sverige och bjöd på poetiska upplevelser för själen.

Både kropp & själ ska ju ha sitt.



Men Stockholm är skön på sommaren - och tänk jag har även vandrat i Uffes fotspår:) men jag saknar våra russinmöten på Zinkens Konsum. Kanske blandar även han russin bland de nyttiga kornen i morgonens yughurt?



Ha en fin jul!

Inkan

2008-12-20 @ 18:11:09
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Parkarbetaren

Det är alltid lika roligt att göra ett besök här och lika nödvändigt som morgontidningen.

Jag hade missat artikeln i DN! Coooool! Tack för den återblicken och tack för alla härliga trädgårdsbetraktelser i text och bild. Nu ser jag fram emot en ny fototävling.

2008-12-20 @ 18:26:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Trevlig helg!



Kersti: Armbågen är hel igen tack!



R: Oj...tack! Jag vill nog ha lika många trevliga kommentarer nästa år som under det här året.



Inkan: Ha en fin jul du också!



Parkarbetaren: Tack själv och jag tror nog att det blir en vårtävling också!

2008-12-20 @ 21:19:50
Postat av: Claus

Vilken fin sammanställning av det gångna året från en bloggmaestro. Jag kan bara instämma i ovanstående kommentarer. /Claus

2008-12-20 @ 22:15:06
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: billan

Året som gick! Imponerande och intressant.

Ser fram emot att få följa med dig ännu ett år i din härliga bloggvärld!

En God Jul och ett Gott Nytt År önskar jag dig.

2008-12-20 @ 23:46:35
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus och billan: Tack och jag hoppas att ni får en fin julhelg.

2008-12-21 @ 00:18:51
Postat av: Anita

Helt otroligt! Vilket fantastiskt jobb du gjort. Är verkligen imponerad av din sammanställning. Och jag kan inte se mig mätt på vinjettbilderna till juli (Söderkåkar) och augusti (resan till Bohuslän).



Så härlig att göra en sammanställning av året på detta sätt. Här finns ju massor med helgläsning att ägna sig åt under julen.



Tack för denna inspirerande läsning!

Anita

2008-12-21 @ 08:20:44
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Karin A

Fin sammanfattning av bloggåret! Dina bilder är alltid lika sevärda och jag inser att jag nog får läsa din besöksblogg lite oftare (inte minns jag att jag läst om Tjolöholm tidigare).

2008-12-21 @ 08:39:08
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Tack för dina uppmuntrande ord!



Karin A: Jo det blir ju en hel del inlägg på ett år

2008-12-21 @ 11:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0