Site Meter

Prästkrage - Chrysanthemum leucanthemum

Prästkragar växer på lite torrare ängar, i hagar, efter vägar och på gräsmarker. Den är en flerårig ört som snabbt bildar stora bestånd då den sprider sig både med underjordiska utlöpare och med frö - det sägs att varje blomma utvecklar ca 2000 frön.
Men jag vet inte om den någonstans blir ett problem, vem vill inte ha prästkragar i sin trädgård? Tänk en sommaräng med prästkragar, blåklint mm och vem har inte plockat kronbladen av blomman för att se om den man tänker på ´´älskar eller älskar inte´´.

I min stora perennslänt i Engsholms slottspark får den blomma så mycket den vill bland pioner och nävor eftersom jag älskar den här blomman. Der har tyvärr under senare tid minskat i antal eftersom mycket av kulturmarken växer igen eller planteras med barrträd.
Prästkragen växer vild i hela landet men är ovanlig i fjälltrakterna, den växer för övrigt även vild i hela Europa.
Den blommar i juni och juli och den blir upp till 70 cm hög och är Skånes landskapsblomma.


Källor:
Wikipeida
Svenska växter i färg 1986
Vilda blommor i våra marker 1976
Blombok av Sune Jonsson 1983

Kommentarer
Postat av: anna

Din perennslänt är fantastisk.. Jag har en torr södersluttning där jag försöker skapa en äng med vilda blommor, kungsmynta,gulmåra och rödklint finns redan naturligt. Pluggplantor av prästkrage och backnejlika är beställda från Pratensis. Jag hade planerat att räfsa bort det torra gräset idag..

2012-04-14 @ 09:28:38
Postat av: Mariana

Så fantastiskt vackert!!

Din rabatt ser makalöst romantisk och vacker ut!

Hoppas mina Prästkragar kommer sprida sig.

Ha en trevlig helg

Mariana

2012-04-14 @ 10:43:53
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Anita K.

Nå fikk jeg sommerfølelsen! Takk skal du ha!

Så godt å se noen som setter pris på prestekragene, ikke bare kaller dem ugress. Det er som et barndomsminne, det blir færre av dem, og veikantene klippes før de rekker å frø seg. Da blir det bare lupiner igjen.

Jeg husker også de gule prestekragene som liksom vokste over alt. Hvor ble de av?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0