Site Meter

Sveriges rosenträdgårdar

Att vandra i en rosenträdgård när de gammaldags buskrosorna blommar som bäst är något att längta till. Om rosenträdgården är väl genomtänkt i form och färgsättning och även ligger vid en vacker plats, blir det en trädgårdsupplevelse som slår det mesta. Jag tänkte här sammanställa Sveriges rosenträdgårdar och behöver er hjälp att hitta alla...eller de flesta. Det bör vara en riktig rosenträdgård och inte bara några planteringar. Jag bygger på min lista efter hand.


Uppsala botaniska trädgård

Wij trädgårdar i Ockelbo


Rosenlunds rosarium i Jönköping


Antroposofernas rosenträdgård i Järna


Skansens rosenträdgård skapad av Walter Bauer 1964


Rosendals trädgård


Trädgårdsföreningen i Göteborg

Kommentarer
Postat av: Pia

Åh, så härligt med rosenträdgårdar! Har du varit i alla? Den enda riktiga och jättefina som jag har besökt och hade tänkt föreslå är Fredriksdal..

2009-12-10 @ 18:42:17
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Nej jag har inte varit i alla. I Fredriksdals rosenträdgård var jag för tidigt på våren och likaså Gråbrödra och Hellekis. Jag har inte varit i Kristianopel och Pictors...men det ska bli. De andra besöker jag så ofta jag kan. Måste ha något att drömma om...

2009-12-10 @ 18:57:46
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Vilket härligt inlägg! an behövas nu i det kompakta mörkret.

2009-12-10 @ 21:03:35
URL: http://hunddagboken.blogspot.com/
Postat av: Mariana

Tycker Skansens rosenträdgård är charmig.

Wij's har jag bara sett på våren och då var det inte lika fint som på din bild,jag som gillar rostigt tyckte nog att det blev lite väl mycket men det blev stor skillnad när dom var fyllda med rosor.

2009-12-10 @ 21:16:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Ja det är bara att börja planera inför nästa sommar.



Mariana: Wijs rosenträdgård var otroligt fin när jag var där...rosorna såg mycket välmående ut och efter det underarbete med dränering och perfekt jord till rosorna som Lasse Krantz fixat så kan det nästan inte misslyckas.

2009-12-10 @ 21:26:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita K.

Flotte bilder og herlige frodige roser. Trengte det nå. :)

Postat av: Lillebeth

Å, så underbart! Hit ska jag gå och vandra bland rosorna närhelst livet känns mörkt och oöverkomligt. Tack! Ha det gott!

2009-12-11 @ 08:37:51
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: erik

capellagården öland har en mycket trevlig rosengård med kalkstensmurar, damm, pergola, persika och vin

2009-12-11 @ 09:33:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita K: Flott är det!



Lillebeth: I trädgårdarna eller i det här inlägget? Tack själv!



erik: Just ja...tack! Ska lägga den i listan.

2009-12-11 @ 18:34:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Stella

Här platsar väl också Petes Museigård i Hablingbo på Gotland. I rosariet som är under uppbyggnad där, finns de gammaldags rosorna som hittats i Rolf Engströms inventeringar på ön och förökats. Här finns turkiska gulrosor och s k biskopinnor".

Petesgården alldeles vid havet är en magisk plats.

2010-03-19 @ 11:56:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Stella: Tänk att jag missat den platsen då jag varit på Gotland, får bli nästa gång. Jag har lagt till den på listan. Tack!

2010-03-19 @ 12:11:51
Postat av: Maja

Åh vad underbart. Måste besöka en i sommar. Rosenträdgårdar är så drömlika.

2010-05-05 @ 13:38:35
URL: http://sv.varesil.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gör det Maja!

2010-05-05 @ 18:04:09
Postat av: agneta stenset

Hej

jag är en norrländska som älskAr rosor och är en glad amatör i början av rosenkarriären

har köpt en MM Hardy och en flammenkrants

för att gläja mig själv och mina grannar

Ska plantera dem och vet i princip ingen ting

och söker någon som kan skriva hur jag ska

göra ,en spalje,måste jag ha hur långt från väggen förstår inte riktigt för flammenkrants skulle placeras 50 cm från husvägg det är vad jag vet

men hur då göra med en spalje som rosen ska klättra på då blir det ju för långt till husväggen

vid plantering av MM hardy vit och flammen krants

när blir det blomning hur många år tar det?

vad är skillnad på ros i kruka och barrotade?

Hälsningar Agneta som älskar rosor

2011-04-16 @ 11:43:36
Postat av: Linda

Rosengården i bergslagen kanske kan vara värt ett besök. Det är ingen visningsträdgård i ordets rätta bemärkelse utan mer en besöksträdgård öppen för alla.

2011-07-03 @ 16:28:44
URL: http://www.rosengardenibergslagen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0