Site Meter

Kameliaschersmin - Philadelphus x virginialis



Den här schersminen är en hybrid, alltså två olika arter som korsats. Den blir ungefär 3 meter hög och klarar sig upp till zon 4.
Den vill ha näringsrik jord i sol eller halvskugga. Blommorna är fyllda och blommar något senare än doftschersminen. Jag brukar inte tycka att fyllda blommor är lika vackra som de enkla men i det här fallet blir det ett undantag. De är helt ljuvliga men doftar inte lika starkt som doftschersminen. Den blir vackrast som solitärbuske då den breder ut sig ganska ordentligt. Den har ett ganska glest växtsätt och ser lite ömtåligare ut än andra schersminer.
Bilden nedan (som jag ser blev riktigt dålig...blir en ny i helgen)  är tagen just utanför min port i Bromma där den växer tillsammans med en doftschersmin.





Kommentarer
Postat av: The Intercontinental Gardener

En annan favorit, förutom kameliaschersmin, är Philadelphus Belle Etoile, som borde vara härdig även i mellersta Sverige. Den har enkla blommor som är nästan vinröda i mitten, jag tycker att det ger en liten extra krydda åt dem. Och den doftar riktigt fint, ett krav som jag alltid har på schersminer...

Postat av: Ruben

Den övre bilden är ju helt perfekt! Vackert när ljuset får spela i kronbladen. Att ta en helfigurbild på en hel buske, som blir bra, är nog näst intill omöjligt! Är det denna schersmin som doftar svagare (eller inte alls) än den gamla sorten?

2008-07-03 @ 16:33:29
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

T.I.G: Den vill jag gärna prova.



Ruben: Nej det är inte den doftlösa schersminen som så många råkade ut för tidigare. Den här doftar gott men inte så starkt.

2008-07-03 @ 17:43:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Terjealicia

Nice site, regards from the netherlands!

2009-09-30 @ 10:10:02
URL: http://terjealicia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0