Site Meter

Årskrönika 2018

 
 Under 2018 upplevde jag mitt första år som fri pensionär och redan på nyårsdagen började jag skriva veckodagbok, som jag sedan fortsatte med hela det här året ut. I dagboken beskriver jag ganska detaljerat vad jag gjorde under mina dagar, både hemma i Stockholm och under mina resor. Det här blev också året då jag förändrade mitt boende, eftersom jag i stort sett varannan vecka bodde hos Cecilia ute på Djurgården.
 
Eftersom dagboken beskriver hela året, så känns det lite överflödigt att ännu en gång bertätta om året i en Årskrönika, så som jag brukar göra. Därför nöjer jag mig i år med att länka till dagboken och skriva korta bildtexter till bilderna i denna årskrönika.
 
Det har varit ett fantastiskt år på alla sätt och nu ser jag fram mot ännu en fint år 2019!
 
Jag önskar alla ett riktigt Gott Nytt År!
 
 
 
 
Min bro som jag ser från mot Brommanäste, heter Tranebergsbron och amaryllisen heter Picotee.
 
 
 
Klicka gärna på länkarna!
 
 
 
 Vykortsvinter i januari vid Djurgårdsbrunnskanalen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Cecilia har span på en kattuggla vid Laduviken den 22 februari, då jag fick följa med Djurgårdsförvaltningen  på Uggleexkursion och vi vandrade i skymningen med Henrik Waldenström i Stora Skuggan på Norra Djurgården. 
 
 
 
 
 
 
Kalla, snöiga och sagolikt vackra dagar på Djurgården! Den här bilden blev bloggens populäraste bild 2018!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Äntligen vårdagjämning och trollhasseln blommade i Bergianska trädgården den 20 mars!  
 
 Några av Stockholms tidigast blommande vintergäck, finns vid busshållplatsen på Blockhusudden. Varmt välkommen ni lysande vackra vårblommor!
 
 
 
 
 
 I Engsholms slottspark hade jag min älskade utsiktsbänk och nu har jag en ännu mer älskad bänk på Blockhusudden!
 
 
 
 
Aprilmarkernas magi!
  
 Lexus och kompisen Messi trivs i Djurgårdens skogar!
 
Nu planteras vårblommor på Djurgården av trädgårdsmästarere Cecilia och de andra på Djurgårdsförvaltningen! (foto - Cecilias arbetskamrat Esteban) 
 
 I en vecka pumpades vatten ut från Isbladskärret, som efter den snörika vintern svämmade över under våren. Efter sommarens extrema torka torrlades sedan nästan hela dammen. Vem kunde förutsäga det?
 
 Vår älskade vitsippsstig på Djurgården. Här trivs vi bäst under våra vandringar, Cecilia, Lexus och jag. (Collagebild)
 
 Kungsträdgårdens Prunus Accolade är vårens budbärare i huvudstaden.
 
 
 
Vår fantastiska vårresa till norra Italien
 
 
 
Från får hotellbalkong i Desenzano, vid vackra Gardasjön i Italien.
 
Underbara Judasträd i Treviso, Italien.
 
Blåregn i Treviso
 
Trauttmansdorffs fantastiska trädgård i norra Italien.
 
 Vår i Trauttmansdorffs trädgård
 
 Italiensk pizza i Sirmione vid Gardasjön
 
 
 
Maj
 
 
 
 
 Kenneth Nilssons fantastiska kolonilott i Södra Årstalunden i blåregnets tid!
 
 
 
Blått och gult regn tillsammans med syrener i Visby. Paradisiskt vackert!
 
Underbar blomning av syrener på Gotland. 
 
Mina fina vid solnedgången i Visby
 
Min härliga reskompis Lexus, ja hans matte är också en härlig reskompis...!
 
 Groens malmgårds magiska trädgård i årets vackraste tid!
 
 Vaknade på Blockhusudden och öppnade dörren ut till altanen. Det skulle bli ännu en strålande dag! På med morgonkaffet nu...
 
 Rosendalsterrassen med de gudomliga fågelbärsträden och blodhäggarna!
 
Djurgårdsförvaltningens trädgårdsmästare Cecilia Adén bland hennes vackra tulpaner på Rosendalsterrassen.
 
 Mina drömmars blommande stad från Åsöberget.
 
Blomsterhunden Lexus är finsmakare vad gäller blommor!
 
 Rosendals trädgårds VD Tin-Tin Jersild bjöd på fika i den blommande fruktträdgården.
 
Tidig morgon, nästan natt på Blockhusudden och koltrasten sitter på blomsterportalen och sjunger.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Kardemummas torp på Norra Djurgården.
 
 
 
 
 
 Prinsessan Victorias kärleksstig på östra Djurgården.
 
På Blockhusudden invigdes den 5 juni monumentet över flodvågskatastrofen i Indiska oceanen 2004.
 
 Jag ligger ute på altanen och väntar på en match i fotbolls-VM.
 
 Midsommar på Blockhusudden.
 
 Fotbolls-Lexus
 
Brommanästets balkong med den nötta favoritkoppen - Rörstrands Fågel Blå!
 
 Jag samtalar med Bengt Edlund, författaren till nya boken Vårt gröna Stockholm, där min bok nämns!
 
 
 
Drömresa till Amalfi och Capri
 
 
Positano på Amalfikusten
 
Vårt vackra hotell Pellegrino i Praiano.
 
 Frukost med den ljuvligaste utsikten på hotell Pellegrino 
 
En öl i Positano. Utsikten är nästan overkligt vacker.
 
Det var på Capri...
 
En hel parkväg med Bougainvillia på Capri!
 
Fantastiska San Michele på Capri
 
 San Michele i Anacapri! Magi!
 
 
 
 
 
 
I salongsbåten Alwilda i Djurgårdsbrunnskanalen!
 
 
 
 
Cecilia fotar sommarblommor i Örebro stadspark
 
Simon Irvine och jag i Läckö slottsträdgård
 
Cecilia och Tony Irving i Norrtälje
 
Cecilias makalöst vackra urnor vid Rosendals slott
 
 Mitt liv som pensionär...
 
 
 
 
 
 
 
 
 Min balkong i Brommanästet
 
 
 
 Djurgårdsförvaltningens trädgårdsmästare Cecilia Adén i Rosendals slottspark, som blev uppmärksammad i tidskriften Landskap - se här! 
 
Södermalm har många vackra 1700-talshus, här vid Groens malmgård på Malmgårdsvägen omfamnas den här söderkåken av en av Stockholms vackraste trädgårdar!
 
 Båtklubbarnas dag i Stockholm lockar fram skönheterna!
 
Per och Catherine i snipan Tea i Pålsundet
 
 
 
Jag blev bjuden på en resa till vackra Skiathos!
 
Fantastiska Skiathos
 
Lalaria beach på Skitahos
 
Porto Paradiso på Skiathos
 
Balkongen vid vårt hotell Atrium på Skiathos
 
 Skiathos stad
 
 
 
 Ljungen blommar på skärgårdsön Grinda!
 
 
 
 
 En lugn dag på Grinda
 
Vårt älskade Café Skroten på Djurgården!
 
Pumpatunnel i Slottsträdgården Ulriksdal
 
Lexus, Spanska flaggan och jag i Slottsträdgården Ulriksdal.
 
 Cecilias underbara trädgård på Blockhusudden.
 
Blomsterparadis på Rosendalsterrassen.
 
Lusthusportens park på Djurgården.
 
 Dagen då spårvägen invigdes till T-Centralen. Kinesträd har planterats längs den nu bilfria citygatan.
 
 
 
 
 
 Mitt Brommanäste med utsikt mot Tranebergsbron
 
 
 
 
Min fina blomsterkvinna!
 
Millesgården
 
Åkeshovs slott
 
Höst vid Djurgårdsbrunnskanalen
 
Djurgårdsbrunn
 
Bokskogen glöder vid Ekebyhovs slottspark
 
 Medeltidsvandring i Gamla Stan
 
Hösttröjan på! Kom nu Husse-Hasse!
 
Lökplantering vid Rosendals slott...
 
...och på Lejonslätten! Djurgårdsförvaltningens glada gäng!
 
Rånäs slott
 
 Grabbarna i svampskogen!
 
 
 
 
Sergels Torg håller på att bli en något trrevligare plats att vistas på. I varje fall har biltrafiken minskat och det byggs nu bostäder här mitt i City.
 
 
 
 
Den alltid så vackra Djurgårdsbrunnskanalen.
 
Årets sista cykeltur på Blockhusudden.
 
 Fina Lexus bland presenterna på hans 5-årsdag!
 
Vy in mot stan från S:t Eriksbron
 
 Täcka uddens vackra trädgård i höstskrud!
 
 En dimmig vandring över Tranebergsbron när solen går upp.
 
 
 
 
 
 Djurgårdsförvaltningens duktiga trädgårdsmästare planerar inför 2019 års sommarblomsplanteringar!
 
 
 
 
 Cecilia och jag åkte på en härlig julresa till Schweiz, Frankrike och Tyskland!
 
 En av Europas juligaste städer är Colmar i Frankrike och trots brist på snö, fick vi uppleva väldigt mycket julstämning.
 
 
I mitten av december föll snö över Stockholm och förvandlade parker och skogar till sagolandskap, här Djurgårdsbrunnskanalen...igen!
 
Kungsträdgårdens japanska körsbärsalléer med snö!
 
 Blockhusudden på Djurgården!
 
 Underbara vandrarkompisen Lexus gillar att spåra i snön, bilden är tagen av Julia Adén
 
 Hälsning från oss på Blockhusudden! Fotograf Felix Adén
 
 Just nu skriver jag de sista dagarna i veckodagboken som handlar om mitt första år som pensionär! De 52 veckorna finns att läsa på bloggen. Länk här!
 
 
Jag önskar alla som hittat hit till Stockholms gröna rum, ett
 
riktigt Gott Nytt År!
 
Vi ses 2019!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza Hansson

Tack för bilder och ord som går rakt in i hjärtat!
Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År med många härliga dagar.

2018-12-26 @ 13:15:47
Postat av: Hasse Wester

Tack för att du hängt med under året Liza! Gott Nytt År!

2018-12-26 @ 18:57:59
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Britt

Härligt att se alla dina vackra bilder från året som gått.
Önskar dig, Cecilia och fine Lexus

Gott Nytt År !

2018-12-26 @ 20:13:04
Postat av: Hasse Wester

Så roligt att du följt året på bloggen Britt! Gott Nytt År!

2018-12-27 @ 00:12:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: BORIT

Tack för fantastiska bilder! Vilken ynnest att få följa dej och ta del av din bildkonst! En fråga: Vad är kardemummas torp på Norra Djurgården för ett ställe? Hittar ingen information om det. Så vackert torpet ligger inbäddat i Kroll-liljor en favorit blomma.

2018-12-28 @ 09:07:49
Postat av: Hasse Wester

Vad trevligt att du gillar bilderna Borit! Ja det där torpet är nog lite hemligt vad jag förstått och jag tror att Kardemummas son hyr det fortfarande om jag inte har helt fel. Jag ska fundera ett tag på om jag ska berätta vad det ligger. Hoppas att du förstår!

2018-12-28 @ 09:11:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: BORIT

Såklart jag förstår det! Trodde torpet var något allmänt kulturhus!

2018-12-28 @ 13:51:29
Postat av: Therese Wester

Fint! Vilket aktivt år du har haft, lite avis... en bit kvar till pension 😋 kul att få följa dig och att få den äran att få finnas med i dina berättelser 😊 också mycket fint beskriven jul! Kram

2018-12-30 @ 22:20:41
Postat av: Ramona Källström

Ja, alla dessa vackra bilder och tankar! Vi har varit bortskämda under ditt första år som pensionär. Tack för det! Önskar dig och dina ett Gott Nytt År 2019, med god hälsa och många fina resor.

Kram
Ramona

2018-12-31 @ 10:11:12
Postat av: Hasse Wester

Westermossen är självskriven i Årskrönikan Therese! Tycker så mycket om att följa ert liv i Roslagen! Kram!

2019-01-01 @ 13:46:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Jag är glad att du följt med under mitt första fria år Ramona! Gott Nytt År!

2019-01-01 @ 13:47:37
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0