Site Meter

Platan - Platanus acerifolia

Platanus x hispanica. Det här exemplaret som finns i Visby botaniska, är en av Sveriges största plataner och planterades 1855.
 
Visby botaniksa trädgårds stora platan i oktober 2017
 
 

Hybridplataner ser man ofta som gatuträd i södra Europa och ofta tror man att det är en lönn, men om man sänker blicken till stammen och barken så ser man skillnaden. Platanen har en tunn, fläckig och grå flagnande bark.
Hybridplatanen kan bli 35 meter högt och får en vid krona. Den är vanlig som gatuträd av den anledningen att den är okänslig mot föroreningar.

Just hybridplatanen är oerhört livskraftig, den behöver inte mycket jord i ungdomen och växer lätt en meter om året i starten. Plataner bör beskäras varsamt då de har en mycket vacker krona men ibland ser man hårt hamlade träd efter gatorna i vissa städer. Bladen är stora och handflikiga, i juni blommar trädet med gulgröna små blommor. Frukterna är bruna och ungefär 2-3 cm och hänger kvar på trädet hela vintern. 
 
I Sverige kan man odla plataner upp till skyddade lägen i stockholmsomårdet, där det finns ett ganska stort exemplar i Humlegården. Även i Grönslandsparken i Kista finns platarer.
 
I boken Träd i Stockholm, läser jag: Till Sverige infördes plataner under den senare hälften av 1800-talet. Under de kalla vintrarna på 40-talet förs ett stort antal plataner bort i Skåne medan däremot de gotländska platanerna klarade vintrarna.

  • Platanus x hispanica/Platanus x acerifolia/Platanus x hybrida - hybridplatan. Kan bli 35 meter hög. Det här är ett av de vanligast gatuträden i Europa.
  • Platanus orientalis - härstammar från Grekland och Turkiet, den har djupare flikiga blad än de övriga platanerna. Möligen en av föräldrarna till hybridplatanen som den liknar mycket. Kan bli 30 meter högt.
 
 

Platanus x acerifolia i Humlegården 18 juli 2015



Visby botaniska 2009
 
Platan i Basel, Schweiz i december 2018

.

Kommentarer
Postat av: Fundera grönt

Plataner gillar jag! De är coola :)

2007-11-27 @ 15:19:57
URL: http://mhm.blogsome.com/
Postat av: Ronja

Kul! Vi pratade just om platan i bilden på väg hem från skolan. Jag har aldrig (medvetet) sett någon, men fick just veta att det faktiskt finns en inte så långt härifrån. Vet inte vilken sort det är.
Hur klarar de vårt klimat?

2007-11-27 @ 16:28:59
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Visst är de coola..
___________________________________________________

Ronja: Zon 1. I Visby finns Plataner.

2007-11-27 @ 16:55:13
Postat av: Fundera grönt

Och i Göteborg! :)

2007-11-27 @ 18:54:07
URL: http://mhm.blogsome.com/
Postat av: Maggan

Är det bara jag som tänker på paranötter när jag ser stammarna på dessa träd?/ Maggan

2007-11-27 @ 19:19:32
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Det förstår jag ...men bara i botaniska väl? Eller finns den där som gatuträd menar du?
_______________________________________________

Maggan: Hm...kanske lite.

2007-11-28 @ 04:24:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Maria

Fin platangata! Får mig att längta till Barcelona. :-)

2007-11-29 @ 01:18:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maria: Mig med...

2007-11-29 @ 11:06:03
Postat av: kia kopfinger

Hejsan, funderar på att plantera en platan i en söder-sluttnig, blåsigt läge, då väster-havet är min granne. bor i Särö , Norra Halland, zon 1.
Hur skall jag lyckas?
Kia

2008-02-05 @ 12:49:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

kia kopfinger: Låter som en besvärlig plats att leva på för den stackars platanen...med blåst och havet som granne...men är det viktigt för dig och du har råd att chansa så ska du försöka.

2008-02-05 @ 13:17:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Carin

Heja Borgholms nya planteringskommitté!

Planerna på att plantera en allé av mitt favoritträd plataner längst med Storgatan utanför mitt fönster var högvinsten som gjorde mig jublande lycklig! Tack nu är det nästan som i södra Europa!

2008-04-10 @ 19:31:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Carin: Det är bara att gratulera. Glöm inte att fotograferta när de planterar träden...och skicka bilder till mig..!?

2008-04-10 @ 19:43:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Baraal

Great site keep up the good work

2008-04-16 @ 09:13:02
URL: http://baraal.blog.ca
Postat av: Fundera grönt

Såg inte det här tidigare. Nej, det är riktigt inte som gatuträd vad jag sett. I trädgårdsföreningen och botan är de jag känner till.

I Mariestad finns det plataner som gatuträd däremot. Vid badhuset.

2008-05-25 @ 13:48:59
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: per lindh

Fråga

skulle vilja veta om platanus acerifolia kan angripas av sjukdomar, och i så fall vika.

2012-01-04 @ 18:27:14
Postat av: ingrid nordén

Jag bor i en brf som har 4 vackra platanträd utmed

mina fönster, dess grenar är snart inne i mina fönster, hur beskär man dessa bäst och hur är rotsystemet på dessa träd?

2012-02-29 @ 10:24:02
Postat av: Lill Carlsson

Jag "stal" en frökapsel på Tiergarten i Berlin förra året. Dessa har nu tagit sig, och jag har tre (3) fina små träd som idag är c:a 1 meter höga och har klarat vintern bra på min balkong. Skall plantera dem på vår sommarstugetomt i norra Roslagen. Jag kallar dem Cykamorer (Rödlönn) Är det inte samma träd?

Lill C

2012-03-24 @ 11:34:00
Postat av: Kjell-Benjamin

Jag bor i zon 5,utanför Piteå. Platanus orientalis övervintrar här. Den fryser ner men kommer igen. I höstas lade jag ner dom på marken och täckte med frigolit, ska bli spännande att se om stammarna klarat sig. Jag har en pl. på två meter som jag övervintrar i källare. Fröna är handplockade i Kina, Peking

2012-04-11 @ 11:31:43
Postat av: Ulla Jensfelt

I Västervik finns flera plataner vid Resecentrum och något i Stadsparken - jag fick syn på det i parken i vintras och blev stående - det såg ut som om någon hade hängt upp de bruna bollarna i snören. Sen har jag frågat många om vad det är för märkligt träd och igår fick jag svaret - platan - en helt ny bekantskap för mig.....

2012-05-31 @ 16:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0