Site Meter

Epåletträd - Pterostyrax hispida



Det här trädet är sällsynt i Sverige, just de här exemplaren lär vara 70 år gamla och finns i Bergianska trädgården i Stockholm och blommar med väldoftande gräddfärgade blommor så sent som i midsommartid. Det klarar alltså zon 2-3 och blir 5-6 meter högt. Trädet får senare spolformade små frukter. Bladen liknar snödroppsträdets (Halesia caroliniana)
Det blommar i tidig ålder och vill ha en solig växtplats. Trädet härstammar från östra Asien.
Epåletträdet ska även finnas i Alnarpsparken och i Norrvikens trädgårdar. Någon som vet om det finns på andra platser?
Man kan köpa epåletträdet på Zetas trädgård i Huddinge.




Google

Kommentarer
Postat av: Anita

Så spännande! Det trädet har jag aldrig hört talas om. Det är ju väldigt vackert. Det var konstigt att det inte är vanligare i trädgårdarna då det klarar zon 2-3. Men kanske det blir det det nu när du skrivit om det. Jag blev sugen måste jag säga, fast 5-6 m högt ... nä jag får nog dessvärre avstå.



Ha en fortsatt bra vecka!

Anita

2009-02-18 @ 21:40:37
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Kersti

Vilket vackert träd. Jag har aldrig sett ett sånt men blev väldigt nyfiken på det och på att få känna den där väldoften. Får göra ett besök på Bergianska när tiden är inne för blomning.

2009-02-18 @ 21:49:01
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Å, dessa sagolika träd, både idag o igår. Jag blir avundsjuk och tjatig: Jag flyttar (fr z4)

2009-02-19 @ 10:41:48
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ha en fin vecka du också!



Kersti: Du får fira midsommar på Bergianska då så att du inte missar blomningen.



Lillebeth: http://www.hemnet.se/ ha det gott så länge!

2009-02-19 @ 17:59:48
Postat av: Rut Karlsson

Jag har ett Epåletträd som är fem m högt och 17 år gammalt. Blommar vackert just nu. Öster om Laholm

2010-07-06 @ 19:56:04
Postat av: gunilla på österlen

Mitt pyttelilla epåletträd är nu inne på tredje sommaren och växer otroligt ynkligt. Det är visserligen ett skott jag fått från en forumist men hur länge ska jag vänta innan det etablerat sig? Står mycket soligt i nederkanten av en sluttning och är fortfarande knappt 90 cm högt. Har dock ett antal friska blad så pinnen lever ändå. Ngt jag ska göra för att få det gladare och mer livsbejakande?

2010-08-06 @ 02:18:59
Postat av: Kai

Det finns tex. i Göteborgs botaniska trädgård, japanska avdelningen. Jag såg det inte i blom tyvärr, då jag var där sent i augusti månad.

2011-10-25 @ 00:09:42
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Yvonne

Jag var nyligen i Tjeckien och besökte Pruhonicke botaniska park utanför Prag. Där fick jag frö från Epåletträdet av chefsträdgårdsmästaren.De har vintrar med minus 15 grader och deras trädbuske klarar sig bra. De finns på nätet och du kan säkert få frön av dem. [email protected]. Allt Gott. Yo

2016-10-06 @ 11:58:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0