Site Meter

Näva - Geranium ´Brookside´



Den här nävan har jag haft i parken sedan 1999 då jag köpte tre exemplar. Nu är mina planteringar fyllda av denna mycket vackra näva. När jag köpte dem så hette den Geranium bohenicum och kallades ängsnäva. Numer så nämns den bara som Geranium ´Brookside´ och är en korsning mellan Geranium pratense och Geranium clarkei ´Kashmir Purple´ och introducerades 1989.

Den har en klar blå färg och är mycket lik den mer kända ´Johnson´s Blue´ jag har inte jämfört den tillsammans men ska nog göra det framöver. Brookside blir 50-70 cm cm hög och blommar i juni-juli men kan återkomma med senare blomning om man tar bort de vissna blommorna. Vid plantering är 40 cm lagom plantavstånd.

Den här nävan (tillsammans med många andra) kan man föröka genom delning och just idag har jag grävt upp tre plantor och fått ungerfär 25-30 nya fina plantor. En näva som passar på de flesta ställen bara jorden är bra och att den får ett soligt läge. I skyddade lägen kan Brookside odlas i hela landet.

I boken Nävor skriver Ulla Hårde:
Minglar vackert med andra nävor och höga spiror av mörkblå stäppsalvia, stormhatt och blå riddarsporre. Den älskar att rumla runt i drivor av vit mattram.







Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0