Site Meter

Judasträd - Cercis siliquastrum

Florens 7 april 2017
 
Det här ljuvliga trädet såg jag blomma i börja av april 2017 då jag besökte Florens.
 
Judasträdet är lätt att känna igen på sina runda blad som är ca. 10 cm stora. De ca. 2 cm stora rosaröda ärtblomslika blommorna är samlade i klasar och översållar de kala grenarna i maj, bladen utvecklas efter blomningen men vissa år sker blomningen samtidigt med lövsprickningen. Blommorna slår även ut direkt från stammen och grövre grenar. Judasträdet kräver soliga lägen . Efter blomningen utvecklar trädet flata, röda fröställningar som sitter kvar fram mot vintern. 
Judasträdet härstammar från östra Medelhavet och trivs på torra kalkjordar. I Iran är det ett av de bästa träden när det gäller att tåla ytterligheterna sommartorka och vinterkyla.
 
Fiesole 5 april 2017
 
Florens 7 april 2017
 
Bilden tagen den 12 april 2010 i Parco Sempione i Milano

15392-1706

I Sverige kan det möjligen trivas på de mest skyddade platserna i zon 1. I södra Sverige kan man säkert hitta judasträdet som buskform på flera håll
I botaniska trädgården i Visby finns och trivs judasträdet och i Limhamn i Malmö ska det finnas ett 7 meter högt judasträd. Någon som sett det? Trädet blir oftast inte högre än 12 meter men i Retiroparken i Madrid ska det finnas ett 17 meter högt judasträd.
Det finns även en vitblommande form ´Alba´ men det är mycket sällsynt.
Enligt legenden hängde sig Judas Iskariot i ett judasträd men om man ser till det franska namnet så har betydelsen en annan, där blir översättningen - trädet från Judéen.
Det finns även ett amerikanskt judasträd som heter Cercis canadensis som är härdigt i zon 1 och på Zetas trädgård finns en sort som heter ´Forest Pansy´ och som är rödbladig. Den har fått högsta betyg i katalogen.


Google
.

Kommentarer
Postat av: Claus

Vilket pampigt träd. Är det tidigtblommande? Kan vara värt att leta efter vid ngt Malmöbesök.

2008-02-09 @ 07:26:39
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Jag skulle vilja se det blomma i Visby men jag brukar vara på Gotland i augusti. Trädet blommar i maj.

2008-02-09 @ 08:56:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Wow! Vilket vackert träd! Ett sådant skulle jag gärna vilja se i verkligheten.

2008-02-09 @ 09:07:13
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Valeria

I Italien, Bologna t.ex., finns dessa träd längst många gator. När de blommar, på kala stammar, tidigt på året, är det en fantastisk syn.

2008-02-09 @ 11:18:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Vi får flytta söderut...jag vill ha just det trädet på bilden!

Valeria: Låter underbart!

2008-02-09 @ 16:25:40
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Men jag vill inte flytta söderut! :) Jag vill ju bo här mitt i vårt avlånga land. Så synd... men det är ju tur att det finns så många andra vackra växter!!
Kram från Ronja :)

2008-02-10 @ 20:58:11
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: munken

Vacker bild på vackert träd. Och jag tror på att namnet kommer från "trädet från Judéen" ;).

2008-02-12 @ 13:15:25
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Crister

Munken: Nej, det kommer från en legend att Judas skulle ha hängt sig i just ett sådant träd, efter att han förrått Jesus.

2008-05-25 @ 17:58:37
Postat av: Åsa

Hej. Hittade hit då jag sökte på Judasträd. Har precis köpt ett sådant träd/buske som nu ska ned i marken.

Ser med spänning fram emot hur det kommer att gå.

2009-06-17 @ 20:44:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Visst finns det massor av vackra växter att välja här hos oss.



munken och Crister: Spännande!



Åsa: Vad häftigt...du måste berätta hur det går sedan. Var i Sverige bor du?



2009-06-17 @ 21:37:17
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag ska berätta hur det går med mitt träd/buske framöver. Jag flyttade ned till skåne för 5 år sedan och en helt ny trädgårdsvärld öppnade sig.

2009-06-18 @ 06:42:20
Postat av: Åsa

Jag ska berätta hur det går med mitt träd/buske framöver. Jag flyttade ned till skåne för 5 år sedan och en helt ny trädgårdsvärld öppnade sig.

2009-06-18 @ 06:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0