Site Meter

Rusar fram

Tiden rusar fram nu på försommaren. Det var ju nu som man skulle se alla de vackra platser som man planerat in under vintern. Nu när träd och buskar blommar som bäst. Jag har en lista på trädgårdar som jag skulle besöka nu på försommaren. Hittills har jag inte sett en enda av dessa trädgårdar. Jag har ju ett jobb att sköta också...och faktiskt ett socialt liv. Jag behöver ett sabbatsår!

Trädens och buskarnas blomning blixtrar till nu i någon vecka för att sedan börja sin frösättning på väg mot reproduktion. Tiden för växterna är knapp här på vår breddgrad. Förhoppningsvis hinner vi med att se en stor del av blomningen, men ligger man sjuk eller reser bort en vecka så missar man mycket av det vackra som växterna bjuder på. En stressad vän missade hela syrenblomningen förra året!
Det finns visserligen fortfarande träd och buskar som ännu inte börjat blomma, som schersmin, fläder och epåletträdet i Bergianska trädgården, men snart går vi in i den djupa grönskans tid. En lugn och sommarstilla tid. Då lägger sig stressen att hinna med att se allt som händer med växterna. Då kan man på fritiden i lugn och ro hänga på sig ryggan och börja vandra runt öar och sjöar eller vandra kors och tvärs i Stockholms olika stadsdelar.

Under högsommaren är det annuellernas och perennernas tid och de grupperna stressar inte fram sin blomning på sammas sätt som träd och buskar.
Maj, juni och juli är är för oss trädgårdsmänniskor den tid då det är som mest att göra.  Sedan planar det ut och under sensommaren blir det lite lugnare. Längre fram än så vill jag inte tänka nu...

Tiden går inte -  det är vi som rusar fram genom den stillastående evigheten...


Kommentarer
Postat av: Mariana

Vad fint du har det i parken!! har inte kunnat komentera på ett par dar på grung av krångel.

Det är en fin Syrenblomning i år och i doften finns så många fina minnen.

Ha de bra

Mariana

2011-05-29 @ 19:39:19
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Janicke

Just nu är jag mest orolig för att allt ska blåsa bort! Blommorna på balkongen har stått i 90 grader i många dagar nu.

Snart blommar timjan, det måste du hinna med!

Fint citat, själv brukar jag säga att tiden kommer, inte att den går.

2011-05-30 @ 09:15:39
Postat av: Kersti

Ja nu rusar jag för allt vad tygen håller för att sedan om två veckor sjunka ner i hängmattan och bara vara. Men innan dess ska jag hinna med att snusa på syrenerna, kaprifolen och lupinerna, som jag tycker doftar så gott trots att ingen annan verkar märka det.

2011-05-30 @ 19:40:28
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Jo det var visst trassel med kommentarerna igår. Ha det gott!



Du får säga till när de blommar som bäst Janicke!



Hängmatta låter skönt Kersti. Jag ska lukta på lupinerna i morgon!

2011-05-30 @ 19:45:03
Postat av: Sverker

Hej. Frånsett att du har en väldigt fin sida, gick jag in här för jag skulle gärna vilja veta vad en blomma heter. Den finns på min blogg idag den 31 maj. Jag misstänker att det finns kunniga människor här. Blomman är odödlig, eftersom jag har haft den i snart 50 år. Normallivslängden för mina krukväxter är 18 dagar.

Hoppas någon vet. Tack på förhand.

2011-05-31 @ 16:27:02
URL: http://sverkerbest.blogspot.com
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Sverker: Jag fick hjälp av en vän på Facebook. Scadoxus multiflorus, Blodlilja på svenska.

2011-05-31 @ 17:57:06
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0