Site Meter

Jag befinner mig i Ljuva Livet

Glöm inte tävlingen om Göteborgpassen - dragning söndag kväll.



Jag befinner mig just nu i tidningen Ljuva Livet nr. 3.
Hade ett trevligt möte med Janicke Henrikson på ett café på Kungsholmen i mars. Intresset för trädgård ökar hela tiden och nu finns alltså en intervju med slottsträdgårdsmästaren i en ´´Tidning för tidlösa kvinnor och män´´.

Det känns mycket märkligt detta. Men roligt!

Klickbild

 

 

 

 

Här är nu intervjun:

Nyfiken på

 

… Hasse Wester, slottsträdgårdsmästare på såväl terra firma som i cyberrymden. En man med öga och känsla för det sköna och med en stor lust att berätta.

 

Text Janicke Henrikson Foto Hasse Wester

 

”Slottsträdgårdsmästare sökes.” Den annonsen fick Hasse Wester ögonen på när han en dag för tretton år sedan travade upp till arbetsförmedlingen i hopp om att hitta ett roligare jobb. Han sökte jobbet och han fick det.

 

– Så fort jag kom in i den här slottsparken visste jag att det är här jag vill vara.

 

Det är inte svårt att förstå. Han kom från ett tillfälligt jobb hos en trädgårdsfirma i ett trist industriområde utanför Stockholm till en udde på Mörkö i södra skärgården. Där ligger Engsholms slott med sin vackra park som doppar tårna i en lugn vik av Östersjön, fjärran från trafik och annat buller.

 

– Känslan i en trädgård. Hur jag känner mig när jag befinner mig i den, det är det väsentliga för mig. Viktigare än hur den är planerad och vad som växer där.

 

Så vad gör en slottsträdgårdsmästare?

 

– Ja, i just mitt fall innebär det att jag gör det mesta här, eftersom parken är så pass liten. Allt från storstädning och trädbeskärning på våren över frösådd och plantering och skötsel till att natta trädgården inför vintern. Jag gillar att hålla på med lite av varje så det passar mig.

 

– Och så har jag en vaktmästarmästare som kan allting och som hjälper mig när det behövs, lägger han till.

 

Engsholms slott är i dag en privat konferensanläggning med hotell och restaurang. Trädgården är inte öppen för allmänheten. Hasses uppgift är att skapa en lugn och vacker miljö för gästerna.

 

Han berättar att han vurmar för den naturliga trädgården, den som inte är så strikt eller perfekt och vars gränser går ihop med miljön runt omkring.

 

– Jag älskar när en perennplantering nästan liknar en äng, när växterna väver sig in i varandra.

 

Han har även en köksträdgård att sköta, med sallat, tomater, en del bönor. Om det kunde han intet när han blev slottsträdgårdsmästare.

 

– Nej, jag var van vid att plantera träd och såga grenar, inte att hantera små pyttefrön. Nu tycker jag det är härligt att följa förloppet från sådd till att jag får bära in läckerheter till köket.

 

Och han gillar att blanda grönsaker och blommor.

 

– Jag har alltid vit blomstertobak i grönsaksbäddarna. Och vit rosenskära. Underbart vitt som lyser helt magiskt i sommarkvällen.

 

Hasse har en trogen följeslagare i trädgården – kameran. Han är en duktig fotograf fastän han själv inte vill kalla sig det.

 

– Jag är självlärd, och helt oteknisk, framhåller han.

 

Må så vara, han är fena på att förmedla stämningar och känslor med sina bilder. Just det som han själv tycker är viktigast i en trädgård – den känsla han har när han befinner sig i den. Därmed är vi framme vid Hasses stora intresse för att berätta, både i ord och bild, och det som gör att han är trädgårdsmästare även i cyberrymden. Han driver bloggen Slottsträdgårdsmästaren som är en djup kunskapsbrunn att ösa ur, och inte enbart för den trädgårdsintresserade. Han skriver spännande och faktaspäckat om bland annat växter, trädgårdar, om sina resor, om trädgårdsböcker – och inte minst om Stockholm, staden han älskar och som han kallar sin plats på jorden.

 

Innan Hasse Wester hade det där tillfälliga och det nuvarande jobbet arbetade han i nästan trettio år med sin far och bror i familjens trädgårdsföretag. I många år ansvarade de för skötseln av kulturhusens trädgårdar på Södermalm och på Djurgården i Stockholm. Ett hundratal olika adresser med små och stora gårdar att pyssla om.

 

– Ett härligt jobb, säger han. Underbart att plantera blommor och att på morgnarna gå omkring i gränderna och de små trädgårdarna och vattna.

 

När familjeföretaget sedan lades ner har Hasse fortsatt att knalla omkring i stan.  Favoritplatser har han lite överallt, som i Gamla Stan, på Södermalm, Skeppsholmen och Djurgården.

 

– Jag är intresserad av Stockholm och hur staden förändras. I mina bilder vill jag visa ögonblicket, visa stadens själ.

 

Det lyckas han med. Även hans stadsbilder andas stämning och förmedlar känslor. Stadens själ är också rubriken på en av Hasses många artiklar på bloggen. Där berättar han om demoleringen av Stockholms stadskärna som rivningen av de gamla Klarakvarteren innebar. Han illustrerar med inlånade gamla foton från Stockholms stadsmuseum, ställda mot hans egna nytagna. Den som läser hans blogg får sig en i bästa bemärkelse god historielektion.

 

Vad gör slottsträdgårdsmästaren på sin fritid? Har han någon egen trädgård?

 

– Nej, jag bor i lägenhet och det passar mig bra. Förut hade jag sommarhus på Rådmansö, men det har jag sålt.

 

Han berättar att det blev för mycket med trädgårdsskötsel både på arbetet och på fritiden. Det var till slut inte roligt längre. Så han drog i bromsen och bestämde sig för att koncentrera sig på slottsträdgården – både den på Mörkö och den på nätet.

 

– Jag tycker om att skriva och att syssla med mina bilder. Och när jag inte håller på med det tittar jag gärna på fotboll.

Fakta

Född 1954.

Bor i Bromma utanför Stockholm.

Yrke Slottsträdgårdsmästare.

Familj Vuxna dottern Caroline.

Intresse Fotboll, fotografering, resor, musik, film, litteratur.

Bloggar på http://gardener.blogg.se.


Kommentarer
Postat av: Skaffaren

Det är väl precis som det står på tidningens framsida. Folk längtar efter kvalitet och skönhet.

Bara att acceptera:)

2010-05-01 @ 07:18:20
URL: http://skaffaren.blogspot.com/
Postat av: Ruben

Grattis Hasse! Vi får hoppas, att det inte är tidningen Rosy som återuppstått i ny skepnad? ;-)

/Ruben

2010-05-01 @ 09:12:24
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Lilla B

Kul! Och grattis!

2010-05-01 @ 10:59:33
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Janicke

Ja, det var ett trevligt möte, tack!

2010-05-01 @ 12:02:33
Postat av: Annelie

Åhåhå, så spännande och kul att befinna sig i Ljuva Livet som tidlös man. Grattis!

2010-05-01 @ 13:22:46
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Boije

Vad skoj! Det är alltid spännande med nya tidningar och att få vara med själv ger ju en extra krydda. :)

2010-05-01 @ 14:11:42
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Lars Forslin

Det var väntat att det skulle komma en intervju med dig Hasse! Du har blivit en trädgårdsprofil! Välförtjänt, om du frågar mig. Det kommer nog fler gissar jag.

2010-05-01 @ 15:26:06
URL: http://blogg.perenner.se
Postat av: Katarina

Vad kul! Det ljuva livet är något att längta efter...nu måste jag leta efter tidningen också!

2010-05-01 @ 18:51:30
URL: http://kollitott.se
Postat av: yrsa

jo just det- la dolce vita- badar du i någon springbrunn också?? Behåll den ljuva känslan!

2010-05-01 @ 19:56:23
Postat av: Anita K.

Så hyggelig oppslag! Skal se om Narvesen-butikken har det. Evt må jeg bevege meg over til Pressbyrån i Eda. :)



Er Rosie-bladet nedlagt?! Jeg har ikke sett det på en stund.

Postat av: Mariana

Vad trevlig!

2010-05-01 @ 23:41:26
URL: http://tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Här hos mig lär den inte finnas. Tidningen alltså, så hoppas du får tillåtelse att lägga ut den. Blir ju lite nyfiken. Ha det så bra!

2010-05-02 @ 09:15:32
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag befinner mig också i det ljuva livet! Bland blommande lönnar, nyutsläppta får och knoppande syrener. Månaden maj är för mig liktydigt med ett ljuvt liv. Säger

Eva

2010-05-02 @ 16:45:37
URL: http://skogseva.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0