Site Meter

Kornettblomma - Streptocarpus x hybridus

 
 
 
 
Streptocarpus eller kornettblomma fanns alltid hemma hos min mamma i Norrtälje där hon pysslade om dem där de stod i sitt österfönster. Jag älskar blommorna, speciellt de blå sorterna, men har alltid haft lite problem med bladen, som inte alls är lika eleganta som blommorna. Kornettblomman har förädlats kraftigt genom åren och jag hittar ingen information om varifrån växten härstammar.
 
I ett österfönster trivs de bäst och där har de hamnat för första gången hemma hos mig i Bromma. Brännande sol i ett söderfönster fungerar inte alls, annars är de lättodlade och det man bör tänka på är att inte vattna för mycket, utan i stället mår de bra om jorden torkar en aning mellan vattningarna. Ge dem gärna svag flytande näring då och då. 
 
På vintern bör de stå ljust och svalt, just det läget som är svårt att hitta i en lägenhet, men över stekande element i torr luft, lever kornettblommorna ett farligt liv. Omplantering sker på våren och då kan man även passa på att ta bladsticklingar, som man sätter i jord.
 
 
 .
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej! Jag letar efter namnet på min streptocarpus, den påminner mycket om den som du har på den översta bilden i inlägget 🤗vet du vad den heter? Hade varit jättekul att få veta😊mvh Linda

2023-08-10 @ 16:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0