Site Meter

Caféer i Norrtälje

 

Efter att sett gamla bilder från boken ´´Norrtälje under 100 år´´ av Gösta Jansson och även frågat min mor som bott i Norrtälje i hela sitt liv, så har jag fått reda på att det fanns gott om caféer i Norrtälje på 1930 och -40 talet.

Även idag är det tätt mellan caféer och restauranger i Norrtälje och jag undrar hur de kan hålla sig vid liv under vinterhalvåret, men tydligen så sviker norrtäljeborna inte sina caféer under vinterhalvåret då sommargäster och turister flytt stan. Café Hörnan är stans äldsta café och öppade i hörnan Hantverkargatan-Stora Brogatan år 1912.

Är det någon som vet mer on Norrtäljes caféer så hör av er?

 

15392-185215392-1851

Café DC 3:an vid Socitetsparken på 1960-talet (jag har suttit på vingen och druckit sockerdricka med min familj en gång i tiden) Bilden till höger föreställer Vänhem café och matsalar på Poshusgatan för länge sedan.

 

 

Caféer i Norrtälje 2021

 

Café Hörnan - Hantverkargatan 5. Startade 1912.

Café Landkrabban - Tillfällegatan 12.

Café Pelikan - Posthusgatan 1.

Tösse konditori - Sjötullsgatan 2.

Espresso house - Tullportsgatan 8 A.

Roslagsbageriet - Baldersgatan 16.

Café Rekommenderas - Sjötullsgatan 3.

 

 

Caféer i Norrtälje 2010

 

Café Hörnan - Hantverkargatan 5. Startade 1912 
Café Kanelbullen - Billborgsgatan 5 -

Café Kulan - Danskens gränd 4 
Café Landkrabban - Tillfällegatan 12 
Café Lilla Amorina - Astrid Lindgrens Gata 2

Café Pelikan - Posthusgatan 1 
Café Tullen - Tullportsgatan 15 
En liten smula - Tillfällegatan 8 
Gröna Rummet - Tullportsgatan 3 A 

Jeanettes café - Estunavägen 13 -
Konditori Sockerbagaren - Götgatan 11 D
Kamida - Hantverkargatan 19
Tösse konditori - Sjötullsgatan 2

 

15392-168115392-1680

 

 

Jag hittade gamla anteckningar jag gjort där man ser vilka butiker, restauranger och caféer som fanns i stan år 1972.
 

Östergrens konditori - Stora Torget
Konditori Pelikanen - Posthusgatan 1
Lindströms konditori - Stora Brogatan 7
Konditori Norrgården - Stora Brogatan 12
Café Hörnan - Hantverkargatan 5
Tösses koditori - Sjötullsgatan 2
Röda Stugan - Sjötullsgatan 2
Helges konditori - Lilla Torget
Gilles konditori - Götgatan 11
 

Caféer från förr.
 

Café Roy - (Nancy Olsson) Tullportsgatan 4. Hit gick min far och mor. 
Café Gröna Lyktan - Tullportsgatan
Café Iduna - Posthusgatan 3
Trädgårdspaviljongen (TP) - Socitetsparken. Från 1870-talet - Brann ner 3 juli 2000.
DC 3:an - Socitetsparken. 1949-mitten av 1970-talet.
Sonjas café - Posthusgatan 1
Café Lillstugan - Estunavägen
Moléns café - Hantverkargatan
Storstens café - Väddövägen
Tullcaféet - Stockholmsvägen där polisstationen nu ligger.
Ruths café - Stora Brogatan 1
Café Fregatten - Posthusgatan 1
Vänhem café och matsalar - Posthusgatan 5
 

15392-1854
Stora Torget med rådhuset år 1905



Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag minns detta lite svagt. Det finns ett fotografi från början av 60-talet i mitt fotoalbum, där jag och mina syskon står framför rådhuset. Uppklädda till max, och mamma med hatt på huvudet. Troligen söndagspromenad. Fiket vid DC3:an minns jag tydligare. Det var ju väldigt speciellt!! Jag bodde på Grossgärdsgatan och världen var inte större än just det kvarteret. Flyttade när jag var 5 år varför minnena bleknat.

2008-03-14 @ 08:51:19
Postat av: Ulrika

Jag minns också ett fik som vi besökte ofta. Jag och min syster ville alltid dricka upp grädden i den lilla söta grädkannan som ställdes fram tillsammans med kaffekannan i porslin. Minns stolar med röda sitsar och snirkliga järnräcken inne i cafe´lokalen. När jag tittar på kartan tror jag det låg på Götgatan men jag är inte alls säker.

2008-03-14 @ 08:55:02
Postat av: Ulrika

Å andra sidan låter Lindströms konditori väldigt bekant!

2008-03-14 @ 08:56:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Vad kul att du minns Norrtälje. Jag hade en klasskompis som bodde på Grossgärdsgatan och fiket på Götgatan som nu heter Sockerbagaren hette då....hm..har glömt...återkommer med det.

2008-03-14 @ 09:01:24
Postat av: Dennis Renfors

Hej, jag är familjeredaktör på Norrtelje Tidning.

Bilden "Stora Torget med rådhuset år 1905" är fantastisk! Finns den högupplöst eller i papperskopia? Jag vill gärna trycka den på familjesidan.

Vänliga hälsningar

Dennis Renfors

2010-04-27 @ 10:40:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Dennis Renfors: Hm...lite jobbigt det där med bilder och rättigheter. Jag tog en rövare med de här bilderna men har blivit försiktigare. Den bilden du tänker på har jag nog scannat från en bok som min mor har. Hon bor i Norrtälje och jag ska fråga henne.

2010-04-27 @ 16:41:20
Postat av: Åke Jonsson

Jag bodde på Tillfällighetsgatan 5 när café DC3:an byggdes. Jag gick 1:an 2:an och hösterminen i 3:an i Norrtälje innan vi flyttade upp till Norrland där min föräldrar kom från. Jag kom ihåg hur vi grabbar snodde bakelser på café DC3:an. Jag minns också att jag jobbade hos Bror Andersson Frukt ett sommarlov.



Hälsningar Åke

2010-10-12 @ 15:12:07
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hej Åke. Vad kul att höra! Ha det gott där uppe!

2010-10-12 @ 21:24:38
Postat av: Anna-Lena

När jag var liten (60-talet) fanns det ett konditori som hette konditori Vårsolen eller något sådant mitt emot kyrkogården. Minns att jag gillade namnet så mycket. Tror hela kvarteret heter Vårsolen förresten. Det blev senare restaurang, numera är det väl pizzeria eller kinesrestaurang eller något sådant.

2011-05-09 @ 07:59:39
URL: http://www.al-lodenius.com
Postat av: Sofia Lundqvist

Hej! Jag undrar var du fått bilderna på Café DC3 ifrån. Skriver nämligen en notis till vårt magasin och skulle behöva en bild.



Tacksam för svar!



Bästa hälsningar,

Sofia Lundqvist



[email protected]

2011-08-05 @ 13:37:46
URL: http://www.escape360.com
Postat av: Rolf G Kärne

Exakt här bodde jag under 1951-1960. En tid jag minns med glädje och respekt. Tänk bara på SGS-butiken, Centrum-Baren, Hatt-Hilma, Café Pelikan samt Vänhem och Rönn:s eller varför inte Östermans och Ekmans Garn eller Sjöbloms Damfrisering och till sist Missionsbokhandeln. Listan går att göra lång. Tack för denna bild som får alla roliga minnen att vakna igen på 2000-talet. Rolf G Kärne

2013-06-02 @ 00:18:06
Postat av: Anna

Jag hittade bloggen av en ren slump och blev förtjust. Bodde i Norrtälje 1953 till 1971, och har särskilt starka minnen av DC 3:an. Vår familj var där och fikade vid speciella tillfällen, och jag minns ännu de stora, härliga franska våfflorna man sålde där. Föräldrarna drack kaffe, jag och min syster fick läsk, förmodligen sockerdricka.

2015-08-17 @ 22:45:04
Postat av: Hasse Wester

Roligt att höra från en norrtäljebo Anna! Sockerdricka var det som gällde då...eller Pommac!

2015-08-18 @ 07:23:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: inger

Hej jag hittade denna sida idag och lästa om cafeer.
Lilla torget hade under många år Helges, den låg i det huset som är vattenskadad, och riskerar rivning.
Familjen bodde i våningen ovanför och hette Lund.
Dottern Ingrid fortsatte i samma bana, först lunchrestaurang på Volvo, sedan en gammal barack som blev en mycket populär cafe med frukost, Ingrids kaffestuga.Jag tog över hennes verksamhet-92, för att senare flytta till volvo. Jag drev ccafeet i 17 år, därefter Jeanette som var den sista och stängdes 2019. En epok gick i graven.

2020-07-06 @ 12:29:00
Postat av: Hasse

Vad intressant att höra Inger!

2020-07-06 @ 12:38:01
URL: http://gardener.blogg.se
Postat av: Mary Lundh

Det nämndes om Cetrum-Baren i inlägges. Vill veta var den låg och vem som var innehavare. Tack på förhand

2024-01-21 @ 18:44:23
URL: http://www.escape360.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0